testowe Adobe Photoshop CS3
Photoshopa CS3 wyposażono w funkcje,które miały przyciągać nie tylko zaawansowanych użytkowników, ale także osoby chcące wykorzystywać go w celach domowych. Jedną z takich możliwości programu jest tworzenie panoram.
![]()
Nawet wielce niedoskonałe ujęcia z ręki, które nie były wykonane z myślą o łączeniu, Photoshop przekształci w ładną panoramę. Plik ten został dodatkowo poddany przekształceniom korekcji geometrycznej filtra Lens Correction.
Trzy składowe zdjęcia: K. Patrycy
Zdjęcia panoramiczne możemy robić zarówno za pomocą aparatów z wbudowaną taką funkcją, jak i specjalnego oprogramowania. Odnośnie aparatów, to opcja „panoramy” działa zazwyczaj albo jako odpowiednie kadrowanie klatki (wyjątki: Panasonic L1 i L2, gdzie przetwornik ma proporcje 16:9), albo (np. Kodak EasyShare V570) dzięki sklejaniu kilku kolejnych ujęć za pomocą wbudowanego oprogramowania – co przypomina sposób, w jaki tworzy się panoramy na komputerach.
![]()
Photoshop:
Przewaga Photoshopa nad sprzętowym tworzeniem panoram przez aparaty jest ewidentna. Po pierwsze, prostota tej funkcji nie odbiega od włączenia opcji panoramy w aparacie. Po drugie, mamy możliwość kontroli procesu powstawania zdjęcia panoramicznego i ilości klatek wykorzystanych do panoramy. Dotychczas jakość panoramy „sprzętowej” była w większości przypadków na poziomie zdjęć uzyskiwanych kompaktami.
![]() Okno funkcji Photomerge. W lewej części wybieramy sposób łączenia zdjęć składowych (co ułatwiają widoczne przy opisie miniaturki); w środkowej części wskazujemy zdjęcia będące poddane obróbce; po prawej standardowe przyciski Zatwierdź i Anuluj.
To, że proces tworzenia panoram przebiega niemal automatycznie, nie oznacza, iż nie należy go kontrolować.
![]() Jedynie małe fragmenty pochodzą z najniższej warstwy przedstawiającej budynek na wprost (patrz strzałki)
Korzystając z Photoshopa możemy tworzyć panoramy, których składowe kadry wykonane są z ręki. Warto wówczas wykorzystać więcej ujęć składowych – nawet jesli się w dużym stopniu pokrywają – gdyż Photoshop dobierze najlepsze fragmenty, maskując resztę zdjęcia.
Bywają przypadki, w których program błędnie zanalizuje zawartość poszczególnych klatek i na siłę je połączy, zniekształcając je i tworząc nieistniejący widok.
![]() Zestawienie cylindryczne wyraźnie zniekształca bryły budynków, zaokrąglając linie fot.: P. Janas
![]() Dstawienie zdjęć; brak zakrzywień na panoramie, jednak „rzeczywistość” zostaje zafałszowana dodatkowymi kątami, co szczególnie razi na ścianie Zamku Królewskiego fot.: P. Janas
![]() Zdarzają się i błędy; jest to zestawienie perspektywiczne, w którym Photoshop błędnie rozpoznał kolejność składowych zdjęć i podobne ujęcie wykorzystał w dwu miejcach, mocno je zniekształcając fot.: P. Janas
Niemniej funkcję tę należy ocenić bardzo dobrze. Choć cena Photoshopa CS3jest dużo wyższa od konkurencyjnego oprogramowania do panoram, pamiętajmy, iż tu mamy do czynienia z kolejnym rozszerzeniem olbrzymiej funkcjonalności programu.
Grzegorz Stancel
program dostarczyła firma Adobe Poland
Artykuł opublikowano w FK 1/2008 [kliknij tutaj]
data dodania: 14-12-2008
godzina dodania: 14:46
odsłon: 9266
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Sigma 12 mm f/1,4 DC | Contemporary - ultraszerokokątna stałka do matryc APS-C Sigma 12 mm f/1,4 DC | Contemporary to ultraszerokokątny obiektyw stałoogniskowy, który umożliwia fotografowanie z najszerszym kątem widzenia spośród wszystkich obiektywów o jasności f/1,4 do aparatów APS-C, w tym tych dedykowanych do aparatów z mocowaniem Canon RF ![]() OM System M.ZUIKO 50-200 mm f/2,8 IS PRO - do 800 mm z konwerterem OM Digital Solutions Corporation 10 września 2025 r. wprowadziła na rynek obiektyw M.ZUIKO DIGITAL ED 50-200 mm f/2,8 IS PRO. Zaprojektowany w pełnej zgodności ze standardem Mikro Cztery Trzecie dołączył do linii produktów do obrazowania OM SYSTEM. ![]() Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej 9 września 2025 roku Canon Europe zaprezentował Canona EOS C50 – wszechstronną, pełnoklatkową kamerę hybrydową z mocowaniem RF, stworzoną z myślą o profesjonalnych operatorach i mobilnych ekipach produkcyjnych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||