Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

PORADY: Studio w salonie - artykuł Foto-Kurier 10/13

Mamy do wykonania portret pianistki. Nie mając fortepianu postanowiliśmy sfotografować ją z nutami w rękach.

Przy opisywaniu ustawienia oświetlenia w tym artykule posługujemy się pojęciem stref świetlnych opisanych na powyższym schemacie. Literami zaznaczono rozmieszczenie lamp.

Przy opisywaniu ustawienia oświetlenia w tym artykule posługujemy się pojęciem stref świetlnych opisanych na powyższym schemacie. Literami zaznaczono rozmieszczenie lamp.

 

Sprzęt

W pracach poza studiem, w których wykorzystujemy oświetlenie studyjne, staramy się użyć jak najmniejszą ilość sprzętu oświetleniowego. Zazwyczaj są to dwie, najwyżej trzy jednostki. W tym przypadku wykorzystaliśmy jedną lampę o energii błysku 600 Ws i dwie o energii 300 Ws. Jako elementy formujące i modelujące wiązkę świetlną wykorzystaliśmy odbłyśniki standardowe, odbłyśnik Background do oświetlenia tła, paskową płaszczyznę rozpraszającą Stripbox 40×120 cm. Ponadto zabraliśmy 3 statywy oświetleniowe, nadajnik i odbiornik radiowy do wyzwalania lamp. Pomiary oświetlenia dokonaliśmy światłomierzem Sekonic L-758 Cine.

 

Sony α700 + Sony DT 16-105 mm f/3,5-5,6. Par. eksp.: tryb M, 1/160 s; ISO 100; f/22; f=50 mm.

Sony α700 + Sony DT 16-105 mm f/3,5-5,6. Par. eksp.: tryb M, 1/160 s; ISO 100; f/22; f=50 mm.

 

Rysunek przedstawiający ustawienie oświetlenia przy wykonywaniu zdjęcia znajdującego się na sąsiedniej stronie.

Rysunek przedstawiający ustawienie oświetlenia przy wykonywaniu zdjęcia znajdującego się na sąsiedniej stronie.

 


Oświetlenie

Mając do dyspozycji 3 lampy, przypisujemy im następujące funkcje: dla lampy Fomei Mini Flash 300 (A) rolę światła kluczowego, dla lampy Mini Flash 300 (C) rolę światła rozjaśniającego, a dla lampy Digitalis 600 Pro (B) rolę bocznego światła rozjaśniającego. Drugi Mini Flash 300 pełni również rolę światła rozjaśniającego. Ponieważ zakładamy wysoki kontrast oświetlenia, w tym przypadku nie stosujemy światła wypełniającego.

Światłomierz Sekonic L-758 Cine Digital Master umożliwia pomiar światła ciągłego i błyskowego.

Światłomierz Sekonic L-758 Cine Digital Master umożliwia pomiar światła ciągłego i błyskowego.

 

Wybór akcesoriów

Dla światła kluczowego wybraliśmy odbłyśnik standardowy, którego kąt rozsyłu wiązki świetlnej wynosi 60°. Nawet z odległości 1 m plama świetlna jest zbyt duża dla osiągniecia wymaganego efektu oświetleniowego, toteż w celu zmniejszenia jej średnicy, jak też zmiany rozkładu jej jasności wykorzystaliśmy plaster miodu 10°. Dla bocznego światła rozjaśniającego wykorzystaliśmy płaszczyznę rozpraszającą Stripbox 40×120 cm. Trzecią lampę z odbłyśnikiem do tła wykorzystaliśmy dla doświetlenia zeszytu z nutami, który odbijał światło rozjaśniając dolne partie twarzy.

 

Lampa Fomei Mini Flash 300 z odbłyśnikiem standardowym.

Lampa Fomei Mini Flash 300 z odbłyśnikiem standardowym.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 12-11-2018
 
godzina dodania: 09:40
 
odsłon: 5112
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.068) / 0.059

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |