testowe PORADY: Mikrofotografia - artykuł Foto-Kurier 10/13
W poprzednim odcinku naszego cyklu opisywałem sposoby pozyskiwania obiektów do mikrofotografii, zawieszonych w toni wodnej, przy pomocy siatki planktonowej. W tym wydaniu zajmiemy się fotografowaniem w kontekście środowiskowym.
![]() Pierwotniak (Suctoria sp.) osiadły na gałęzatce (rodzaj glonu). Mikroskop - Lumipan, Carl Zeiss Jena, obiektyw – Olympus 40 X / 0,70 Splan achromat, okular projekcyjny – Olympus NFK 2,5 X. Światło spolaryzowane. ISO – 100, Pentax K5.
Każdy element środowiska wodnego tworzy swoisty mikro ekosystem, który zasiedlony jest przez różne gatunki mikroskopijnych roślin i zwierząt. Fotografować je możemy zarówno jako pojedyncze, znacznie powiększone obiekty, jak i w nieco inny sposób, w kontekście, jak ja to nazywam, środowiskowym. Wszystko zależy od sposobu pozyskania obiektów oraz przygotowania samego preparatu.
![]() Okrzemki (Tabellaria sp.) na pędzie rogatka. Mikroskop - Lumipan, Carl Zeiss Jena, obiektyw – Olympus 40 X / 0,70 Splan achromat, okular projekcyjny – Olympus NFK 2,5 X. Światło spolaryzowane. ISO – 100, Pentax K5.
Leżące na dnie zbiorników wodnych kamienie są doskonałym źródłem pozyskiwania fotograficznych motywów. Są on zasiedlone najczęściej przez rożnego rodzaju okrzemki, choć znajdziemy tam również przedstawicieli innych grup mikroorganizmów. Jedynym sposobem ich pozyskania jest po prostu zeskrobanie z powierzchni kamienia czymś względnie ostrym i twardym, np. nożem, albo starcie za pomocą choćby szczoteczki do zębów, która sprawdza się w tym znakomicie. Zeskrobywany, czy też ścierany z powierzchni kamienia osad musi się natychmiast znaleźć w wodzie. W tym celu wyjęty z wody kamień albo umieszcza się w większym naczyniu z wodą pobraną z tego samego miejsca i przenosi do domu i tam zaraz potem zeskrobuje, albo robi się to na miejscu. Zeskrobujemy go do niewielkiej, najlepiej białej, miseczki ztworzywa sztucznego z niewielką ilością wody pochodzącej z tego samego miejsca, z którego pochodzi kamień. Zeskrobywanie umożliwia pozyskanie obiektów mocno związanych z powierzchnią kamienia. Ale jest też pewien minus. Podczas zeskrobywania, wraz z interesującymi nas obiektami zeskrobujemy nierzadko mineralne drobiny samego kamienia, które w późniejszym czasie mogą utrudniać przygotowanie poprawnego preparatu. Ich dużo większa grubość, aniżeli samych mikroorganizmów, spowoduje iż oprze się na nich szkiełko nakrywkowe, nie przylegając dostatecznie do szkiełka podstawowego. Otrzymamy zatem dość gruby preparat, niejednokrotnie uniemożliwiający stosowanie obiektywów o dużych powiększeniach, charakteryzujących się bardzo niewielką odległością roboczą. Szczotkowanie, jako bardziej delikatne, najczęściej nie powoduje tego problemu. Niezależnie od tego, czy skrobiemy, czy szczotkujemy, woda powinna dość szybko zabarwić się pod wpływem wprowadzanego osadu z powierzchni kamienia.
![]() Kolonia pierwotniaków (Vorticella sp.) przyczepiona do pędu rogatka (wodna roślina naczyniowa). Mikroskop - Lumipan, Carl Zeiss Jena, obiektyw – Olympus 10 X / 0,40 Splan apochromat, okular projekcyjny – Olympus NFK 2,5 X. Światło spolaryzowane. ISO – 800. Pentax K5.
W podobny sposób, jak w przypadku kamieni, możemy pozyskiwać mikroorganizmy z powierzchni roślin wodnych. Tu jednak należy używać wyłącznie szczoteczki. W przypadku próbek pochodzących z powierzchni kamieni możemy fotografować wyłącznie mikroorganizmy obecne w zeskrobanym osadzie, w oddzieleniu od ich pierwotnego podłoża. Mając do czynienia z roślinami możemy pokusić się o fotografie mikroorganizmów nieoddzielonych od pierwotnego podłoża, czyli wspomniane już fotografie w kontekście środowiskowym. Bardzo często też okazują się one o wiele ciekawsze.
data dodania: 11-11-2018
godzina dodania: 09:45
odsłon: 6737
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - prezentujemy okładkę Przed Państwem okładka 43. Wydania Specjalnego Foto-Kuriera 2/25 poświęconego aparatom. Jednak zanim Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 pt. "Aparaty" ujrzy światło dzienne, a będzie to szybciej niż niektórym się wydaje, króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||