testowe PORADY: Mikrofotografia - artykuł Foto-Kurier 10/13W poprzednim odcinku naszego cyklu opisywałem sposoby pozyskiwania obiektów do mikrofotografii, zawieszonych w toni wodnej, przy pomocy siatki planktonowej. W tym wydaniu zajmiemy się fotografowaniem w kontekście środowiskowym.
Pierwotniak (Suctoria sp.) osiadły na gałęzatce (rodzaj glonu). Mikroskop - Lumipan, Carl Zeiss Jena, obiektyw – Olympus 40 X / 0,70 Splan achromat, okular projekcyjny – Olympus NFK 2,5 X. Światło spolaryzowane. ISO – 100, Pentax K5.
Każdy element środowiska wodnego tworzy swoisty mikro ekosystem, który zasiedlony jest przez różne gatunki mikroskopijnych roślin i zwierząt. Fotografować je możemy zarówno jako pojedyncze, znacznie powiększone obiekty, jak i w nieco inny sposób, w kontekście, jak ja to nazywam, środowiskowym. Wszystko zależy od sposobu pozyskania obiektów oraz przygotowania samego preparatu.
Okrzemki (Tabellaria sp.) na pędzie rogatka. Mikroskop - Lumipan, Carl Zeiss Jena, obiektyw – Olympus 40 X / 0,70 Splan achromat, okular projekcyjny – Olympus NFK 2,5 X. Światło spolaryzowane. ISO – 100, Pentax K5.
Leżące na dnie zbiorników wodnych kamienie są doskonałym źródłem pozyskiwania fotograficznych motywów. Są on zasiedlone najczęściej przez rożnego rodzaju okrzemki, choć znajdziemy tam również przedstawicieli innych grup mikroorganizmów. Jedynym sposobem ich pozyskania jest po prostu zeskrobanie z powierzchni kamienia czymś względnie ostrym i twardym, np. nożem, albo starcie za pomocą choćby szczoteczki do zębów, która sprawdza się w tym znakomicie. Zeskrobywany, czy też ścierany z powierzchni kamienia osad musi się natychmiast znaleźć w wodzie. W tym celu wyjęty z wody kamień albo umieszcza się w większym naczyniu z wodą pobraną z tego samego miejsca i przenosi do domu i tam zaraz potem zeskrobuje, albo robi się to na miejscu. Zeskrobujemy go do niewielkiej, najlepiej białej, miseczki ztworzywa sztucznego z niewielką ilością wody pochodzącej z tego samego miejsca, z którego pochodzi kamień. Zeskrobywanie umożliwia pozyskanie obiektów mocno związanych z powierzchnią kamienia. Ale jest też pewien minus. Podczas zeskrobywania, wraz z interesującymi nas obiektami zeskrobujemy nierzadko mineralne drobiny samego kamienia, które w późniejszym czasie mogą utrudniać przygotowanie poprawnego preparatu. Ich dużo większa grubość, aniżeli samych mikroorganizmów, spowoduje iż oprze się na nich szkiełko nakrywkowe, nie przylegając dostatecznie do szkiełka podstawowego. Otrzymamy zatem dość gruby preparat, niejednokrotnie uniemożliwiający stosowanie obiektywów o dużych powiększeniach, charakteryzujących się bardzo niewielką odległością roboczą. Szczotkowanie, jako bardziej delikatne, najczęściej nie powoduje tego problemu. Niezależnie od tego, czy skrobiemy, czy szczotkujemy, woda powinna dość szybko zabarwić się pod wpływem wprowadzanego osadu z powierzchni kamienia.
Kolonia pierwotniaków (Vorticella sp.) przyczepiona do pędu rogatka (wodna roślina naczyniowa). Mikroskop - Lumipan, Carl Zeiss Jena, obiektyw – Olympus 10 X / 0,40 Splan apochromat, okular projekcyjny – Olympus NFK 2,5 X. Światło spolaryzowane. ISO – 800. Pentax K5.
W podobny sposób, jak w przypadku kamieni, możemy pozyskiwać mikroorganizmy z powierzchni roślin wodnych. Tu jednak należy używać wyłącznie szczoteczki. W przypadku próbek pochodzących z powierzchni kamieni możemy fotografować wyłącznie mikroorganizmy obecne w zeskrobanym osadzie, w oddzieleniu od ich pierwotnego podłoża. Mając do czynienia z roślinami możemy pokusić się o fotografie mikroorganizmów nieoddzielonych od pierwotnego podłoża, czyli wspomniane już fotografie w kontekście środowiskowym. Bardzo często też okazują się one o wiele ciekawsze.
data dodania: 11-11-2018
godzina dodania: 09:45
odsłon: 5637
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
Canon EOS 300 z czujnikiem AF typu CMOS Canon EOS 300 to następca "pięćsetki-N", która znajdując się na rynku od 1996 r. zdążyła się już technologicznie nieco zestarzeć. Nowy aparat wyposażono w polowy czujnik AF typu CMOS, po raz pierwszy zastosowany w EOSie 3. Ma on 7 punktów nastawiania ostrości; 5 z nich ułożonych jest tradycyjnie w linii poziomej (w połowie wysokości kadru), a w pionie - nad i pod... Nowy termin - czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia do 7 maja W dniu wczorajszym kilka osób dostało z opóźnieniem kody zgłoszeniowe do konkursu. Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do dzisiaj do końca dnia tj. do 7 maja do godziny 23.59. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |