Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

PORADY: Mikrofotografia - artykuł Foto-Kurier 10/13

ciąg dalszy...

 

Dzięki takim fotografiom niejako oglądamy z bliska owe całe mikroekosystemy, a nie jedynie wyrwane z nich pojedyncze okazy. Oczywiście do tego rodzaju ujęć nie możemy używać całych, grubych pędów roślin, lecz wybierać części stosunkowo cienkie, np. bardzo cienkie, młode listki, cienkie fragmenty pędów rogatka czy wywłócznika, widoczne gołym okiem skupiska glonów nitkowatych, różne glony przyczepione do kamieni, itp. Można też pod powierzchnią wody, w naczyniu z przechowywanymi roślinami, pokusić się o ścięcie cienkiego, podłużnego fragmentu z powierzchni łodygi, wraz z widocznym na jego powierzchni delikatnym „kożuszkiem” (osadem). Ów „kożuszek” to najczęściej  cały zespół różnych mikroorganizmów na stałe związanych z podłożem – wielu okrzemek, pierwotniaków i innych. Fotografowanie takich całych mikroekosystemów jest dość trudne ze względu na stosunkowo dużą grubość preparatu. Dostateczna ilość wody między szkiełkami pozwala mikroorganizmom ustawić się pod różnymi kątami względem powierzchni szkiełka nakrywkowego. Znikoma głębia ostrości obiektywów mikroskopowych uniemożliwia natomiast ostre odwzorowanie motywów, lub ich fragmentów, leżących w różnych płaszczyznach ostrości. Głębia ostrości różnych obiektywów mikroskopowych zależy od ich apertury*. Ponieważ apertura jest drugim, po powiększeniu, najważniejszym parametrem każdego obiektywu mikroskopowego, jej wartość uwidoczniona jest na nim tuż po liczbie określającej powiększenie.

 

Plan achromatyczne obiektywy firmy Nikon o tradycyjnym zestawie powiększeń występującym w większości mikroskopów. Obiektyw o powiększeniu 20 X sprzedawany jest najczęściej oddzielnie, jako opcja dodatkowa. Za wielkościami powiększeń widnieją apertury poszczególnych obiektywów. Obiektywy plan apochromatyczne odznaczają się dużo wyższymi aperturami – odpowiednio: 4 X / 0,13 10 X / 0,40 40 X / 0,95 100 X / 1,40

Plan achromatyczne obiektywy firmy Nikon o tradycyjnym zestawie powiększeń występującym w większości mikroskopów. Obiektyw o powiększeniu 20 X sprzedawany jest najczęściej oddzielnie, jako opcja dodatkowa. Za wielkościami powiększeń widnieją apertury poszczególnych obiektywów. Obiektywy plan apochromatyczne odznaczają się dużo wyższymi aperturami – odpowiednio: 4 X / 0,13 10 X / 0,40 40 X / 0,95 100 X / 1,40

 

Np. oznaczenie na obiektywie – 10 X / 0,25 informuje nas, że obiektyw powiększa 10 razy, a jego apertura wynosi 0,25. Obiektywy o małych powiększeniach, np 4 X, 10 X, mają też małe apertury, odznaczają się względnie dużą głębią ostrości, natomiast obiektywy o powiększeniach średnich i dużych, np. 40 X czy 100 X i wysokich aperturach (odpowiednio 0,95 i 1,40), cechuje wyjątkowo mała głębia ostrości. Z tego też powodu, w grubszych preparatach, jest bardzo trudno w jednym ujęciu sfotografować cały obiekt ostro. Na szczęcie jest na to rada. Otóż istnieją specjalne programy umożliwiające składanie stosu zdjęć w jeden obraz wynikowy, umożliwiając w ten sposób rozszerzenie zakresu głębi ostrości. Ale o tym opowiemy już w następnym numerze Foto-Kuriera.

* Apertura obiektywu – ważna wielkość charakteryzująca obiektyw mikroskopowy, decydująca o jego zdolności rozdzielczej. Im wyższa apertura, tym większa zdolność rozdzielcza. Aperturę określa wzór: A=n•sinα, gdzie n – współczynnik załamania ośrodka wypełniającego przestrzeń pomiędzy preparatem a obiektywem, α - kąt zawarty pomiędzy osią optyczną obiektywu w punkcie jej styku z preparatem a najbardziej skrajnym promieniem wychodzącym z tego punktu i wchodzącym jeszcze do obiektywu. 

 

 Marek Miś
Marek Miś
Fotografuje od wielu lat. Od początku fascynowało go przede wszystkim utrwalanie świata rzeczy małych. Swoje pierwsze zdjęcia z użyciem mikroskopu wykonał już w 1980 r. aparatem Smiena 8M. Sukcesywne doskonalenie warsztatu zaowocowało mikrofotografiami, które doceniono również na arenie międzynarodowej. Od 2009 r. jego prace są regularnie wyróżniane w konkursach Nikon Small World oraz Olympus BioScapes. Do mikrofotografii używa starego mikroskopu Lumipan oraz aparatu Pentax K10 D. Jest autorem wystaw oraz publikacji krajowych i zagranicznych. Więcej: www.mismicrophoto.com

 

 

Tekst i zdjęcia: Marek Miś

 

Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 10/2013
Całe wydanie można przejrzeć tutaj

 



 
data dodania: 11-11-2018
 
godzina dodania: 09:45
 
odsłon: 5549
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Maria Galimska
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.118) / 0.107

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |