Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Foto-Kurier na weekend: Łam zasady - fotografuj pod słońce - artykuł z FK 10/14

Chyba każdy z nas ucząc się fotografii wielokrotnie słyszał aby nie robić zdjęć pod światło. Nie umieszczaj słońca w kadrze ustaw się tak, aby słońce mieć za plecami, itp. Lecz co się stanie, gdy złamiemy zasadę? Czy zdjęcie będzie rzeczywiście nieudane?

 

Flagi modlitewne w rejonie Annapurny, Himalaje, Nepal. Olympus E-PL1 + Samyang 7,5 mm. Par. eksp.: 1/1500 s; ISO 200; f/10; f=7,5 mm

Flagi modlitewne w rejonie Annapurny, Himalaje, Nepal. Olympus E-PL1 + Samyang 7,5 mm. Par. eksp.: 1/1500 s; ISO 200; f/10; f=7,5 mm; fot. Marcin Dobas

 

Marcin Dobas
Marcin Dobas
Laureat wielu międzynarodowych konkursów fotograficznych. Specjalizuje się w fotografii podróżniczej, krajobrazowej, przyrodniczej oraz podwodnej. Członek międzynarodowego teamu fotografów OLYMPUS.
www.dobas.art.pl

 

 

 

Zdjęcia wykonywane pod słońce będą charakteryzowały się na ogół mniejszą ilością szczegółów, za to niewątpliwie zyskują graficzny charakter. Jeżeli jesteśmy w stanie to zaakceptować, przedstawić pewne obiekty jako sylwetki – warto zaryzykować i kilka zdjęć podczas pleneru wykonać kierując obiektyw wprost na słońce. Jeśli nie zależy nam na pokazaniu dużej ilości szczegółów tak jak w przypadku pamiątkowych zdjęć ludzi możemy pozwolić sobie na drobne przepalenia w pewnych częściach zdjęcia. W wielu sytuacjach takie zdjęcie łamiące pewne zasady okaże się ciekawsze niż wykonane w dobrych warunkach oświetleniowych.
Strach przed fotografowaniem pod słońce i niechęć do tego typu kadrów tak naprawdę tylko nas ogranicza.

 

Dłubanka na rzece Rapti o wschodzie, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 50-200 mm. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 160; f/3,5; f=200 mm

Dłubanka na rzece Rapti o wschodzie, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 50-200 mm. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 160; f/3,5; f=200 mm; fot. Marcin Dobas

 

Wykonywanie zdjęć pod światło nie należy jednak do najłatwiejszych. Przyczyn jest wiele. Po pierwsze fotografujemy sceny o bardzo dużej rozpiętości tonalnej. Musimy zarejestrować na matrycy zarówno bardzo jasne jak i bardzo ciemne fragmenty. Będziemy mieli również do czynienia z masą niepożądanych efektów takich jak spadek kontrastu [2] [3], flary, bliki, kolorowe plamy czy charakterystyczne wielokąty [1] będące wynikiem odbicia światła od powierzchni soczewek wewnątrz obiektywu. Niestety nie każdy obiektyw dobrze „pracuje pod słońce”.

 

Niedźwiedź brunatny – Karelia – pogranicze fińsko rosyjskie. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 90-250 mm. Par. eksp. 1/1600 s; ISO 200; f/3,2; f=90 mm

Niedźwiedź brunatny – Karelia – pogranicze fińsko rosyjskie. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 90-250 mm. Par. eksp. 1/1600 s; ISO 200; f/3,2; f=90 mm; fot. Marcin Dobas

 

W wygladzie finalnego zdjęcia wiele zależy od jakości użytego obiektywu. Przyzwoita praca pod światło jest domeną dobrych dopracowanych obiektywów i tam gdzie tanie kitowe szkła nie będą sobie radziły – obiektyw wysokiej klasy umożliwi nam wykonanie zdjęcia. Między innymi podczas tego typu ujęć będziemy w stanie docenić jakość naszych obiektywów.
Warto wiedzieć, który z posiadanych przez nas obiektywów nadaje się do agresywnego kadrowania i fotografowanie bezpośrednio pod słońce. Z którym możemy sobie pozwolić na tego typu zdjęcia, a który zupełnie się nie będzie do tego nadawał. Taka wiedza spowoduje, że już na etapie planowania ujęcia sięgniemy do torby po odpowiednie “szkło” a efekt nas nie zaskoczy.

 

Osłona przeciwsłoneczna czyli tzw. tulipan

 

Akcesorium bardzo przydatnym przy tego typu fotografii będzie osłona przeciwsłoneczna czyli tzw. tulipan [4]. Może być wyprodukowany przez firmę, która wykonała dany obiektyw i na ogół jest on zapinany na bagnet. Może też być uniwersalny, wkręcany w gwint obiektywu. Dzięki osłonie przeciwsłonecznej przednia soczewka obiektywu chociaż w części jest zacieniona. Niweluje to niepożądane efekty związane z odbiciami. Wszelkie flary, odblaski, plamy powinny zniknąć lub stać się mniej uciążliwymi. Jeśli nie mamy tulipana – warto zadbać o to aby przednia soczewka obiektywu znajdowała się w cieniu – czy to w wyniku przysłonięcia ręką czy w wyniku zmiany miejsca z kótrego fotografujemy. W wielu momentach rozświetlenie pierwszego planu okaże się jedynym sposobem aby wydobyć jakieś szczegóły ze zdjęcia.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 13-03-2020
 
godzina dodania: 15:00
 
odsłon: 186
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17
fotografia
Okiem Leonarda - czy ocena zdjęcia może być obiektywna? Artykuł Foto-Kurier 10/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Węzeł Gordyjski czyli o co chodzi z kartami SD - artykuł Foto-Kurier 4/16
fotografia
Foto-Kurier na weekend:XQD - nowy standard nośników w sprzęcie foto-wideo; pełny artykuł FK 5/16
fotografia
Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane - pełny artykuł Foto-Kurier 11/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Poranek z żurawiami czyli jak fotografować dziką przyrodę - tekst Foto-Kurier 1-2/15
fotografia
Autoryzacja zdjęć w świetle przepisów prawa - artykuł z Foto-Kuriera 12/2017


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2020
zdjęcie miesiąca
© fot. Jan Siemiński
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2020. (0.586)

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |