testowe Foto-Kurier na weekend: Łam zasady - fotografuj pod słońce - artykuł z FK 10/14
ciąg dalszy...
![]() Do sfotografowania tych makaków wykorzystałem szerokokątny obiektyw skierowany pod światło. Aby rozjaśnić cienie musiałem skorzystać z lampy błyskowej. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5,6. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/9; f=9 mm; fot. Marcin Dobas
Wykorzystanie takich narzędzi jak lampa błyskowa lub blenda pozwala na zmniejszenie kontrastów i rozjaśnienie pierwszoplanowych partii fotografii [5]. Normalnie byłyby one oddane sylwetkowo zaś rozświetlone błyskiem lampy czy światłem odbitym od blendy zaczynają „wyłazić” z cienia .
![]() Niektóre obiektywy pozwalają na fotografowanie „ostro pod światło”. Na zdjęciu Tajga w Karelii. Olympus E-M10 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/200 s; ISO 200; f/3,5; f=25 mm; fot. Marcin Dobas
To czy chcemy pewne szczegóły wydobyć czy pokazać zdjęcie bardzo kontrastowym i pewne elementy ukryć jako czarne fragmenty fotografii [7] zależy tylko od nas i naszego pomysłu na fotografię. W przypadku korzystania ze zwykłej matówki – ocena jak będzie wyglądało nasze zdjęcie po naciśnięciu spustu może być problemem.
![]() Czasem można wykonać zdjęcie pod światło, tak aby niepotrzebne elementy ukryć w czerniach – makaki rezusy, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 75 mm f/1,8. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 200; f/1,8; f=78 mm; fot. Marcin Dobas
Nie widzimy tego co rejestruje matryca, ale tylko to co widać na zmatowionej szybce. Za dużo wygodniejsze rozwiązanie uważam elektroniczny wizjer [8], ponieważ jeszcze przed naciśnięciem spustu umożliwia kontrolowanie stopnia prześwietlenia.
![]()
Tu z pomocą też przychodzi histogram [9] lub opcja Shadow / Highlights. Dzięki niej widzę jaka część zdjęcia będzie prześwietlona, a jaka niedoświetlona. Te dwa wskaźniki widoczne w elektronicznym wizjerze decydują o przewadze elektronicznego wizjera nad optycznym. W przypadku wykonywania sylwetkowego zdjęcia małp na normalnej matówce nie byłbym w stanie przed wykonaniem zdjęcia zorientować się, kiedy fotografia jest dostatecznie niedoświetlona i niepotrzebne szczegóły giną w czerni.
![]()
W późniejszej obróbce zawsze łatwiej jest rozjaśnić ciemne partie niż przyciemniać fragmenty przepalone. Dzisiejsze programy do obróbki zdjęć potrafią naprawdę wiele jeśli chodzi o odzyskiwanie szczegółów ze zbyt ciemnych lub, ze zbyt jasnych partii zdjęcia. Pamiętajmy, że biała plama powstała w wyniku przepalenia zawsze zostanie białą plamą, zaś ciemne fragmenty z pozoru czarne zawierają jeszcze jakieś szczątkowe informacje które możemy próbować wydobyć rozjaśniając ciemne partie (oczywiście kosztem straty jakości). Można zatem się pokusić o stwierdzenie, że lepiej niedoświetlić zdjęcie niż je prześwietlić.
![]() Dyrholaey – Parująca plaża o zachodzie słońca, Islandia. Olympus E-M5 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/5; f=25 mm; fot. Marcin Dobas
Marcin Dobas dobas.art.pl wyprawyfoto.com.pl
Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 10/14 Marcin Dobas został wyróżniony w prestiżowym konkursie fotograficznym. Więcej na ten tema przeczytasz tutaj
data dodania: 13-03-2020
godzina dodania: 15:00
odsłon: 4788
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Samyang AF 85 mm f/1,8 P FE Samyang AF 85 mm f/1,8 P FE, portretowy teleobiektyw stałoogniskowy, który równoważy wyrazistą jakość obrazu z imponującą poręcznością. Zapoznaj się z informacją prasową i zobacz dane techniczne obiektywu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||