Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Foto-Kurier na weekend: Łam zasady - fotografuj pod słońce - artykuł z FK 10/14

ciąg dalszy...

 

Do sfotografowania tych makaków wykorzystałem szerokokątny obiektyw skierowany pod światło. Aby rozjaśnić  cienie musiałem skorzystać z lampy błyskowej. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5,6. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/9; f=9 mm

Do sfotografowania tych makaków wykorzystałem szerokokątny obiektyw skierowany pod światło. Aby rozjaśnić  cienie musiałem skorzystać z lampy błyskowej. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 9-18 mm f/4-5,6. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/9; f=9 mm; fot. Marcin Dobas

 

Wykorzystanie takich narzędzi jak lampa błyskowa lub blenda pozwala na zmniejszenie kontrastów i rozjaśnienie pierwszoplanowych partii fotografii [5]. Normalnie byłyby one oddane sylwetkowo zaś rozświetlone błyskiem lampy czy światłem odbitym od blendy zaczynają „wyłazić” z cienia .
W fotografii krajobrazowej dosyć częstym zabiegiem jest takie fotografowanie aby dookoła tarczy słonecznej pojaawiły się charakterystyczne gwiaździste promienie [6]. Aby uzyskać taki efekt należy skorzystać z szerokokątnego obiektywu i przymknąć przysłonę.

 

Niektóre obiektywy pozwalają na fotografowanie „ostro pod światło”. Na zdjęciu Tajga w Karelii. Olympus E-M10 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/200 s; ISO 200; f/3,5; f=25 mm

Niektóre obiektywy pozwalają na fotografowanie „ostro pod światło”. Na zdjęciu Tajga w Karelii. Olympus E-M10 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/200 s; ISO 200; f/3,5; f=25 mm; fot. Marcin Dobas

 

To czy chcemy pewne szczegóły wydobyć czy pokazać zdjęcie bardzo kontrastowym i pewne elementy ukryć jako czarne fragmenty fotografii [7] zależy tylko od nas i naszego pomysłu na fotografię. W przypadku korzystania ze zwykłej matówki – ocena jak będzie wyglądało nasze zdjęcie po naciśnięciu spustu może być problemem.

 

Czasem można wykonać zdjęcie pod światło, tak aby niepotrzebne elementy ukryć w czerniach – makaki rezusy, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 75 mm f/1,8. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 200; f/1,8; f=78 mm

Czasem można wykonać zdjęcie pod światło, tak aby niepotrzebne elementy ukryć w czerniach – makaki rezusy, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 75 mm f/1,8. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 200; f/1,8; f=78 mm; fot. Marcin Dobas

 

Nie widzimy tego co rejestruje matryca, ale tylko to co widać na zmatowionej szybce. Za dużo wygodniejsze rozwiązanie uważam elektroniczny wizjer [8], ponieważ jeszcze przed naciśnięciem spustu umożliwia kontrolowanie stopnia prześwietlenia.

 

Za dużo wygodniejsze rozwiązanie uważam elektroniczny wizjer.

 

Tu z pomocą też przychodzi histogram [9] lub opcja Shadow / Highlights. Dzięki niej widzę jaka część zdjęcia będzie prześwietlona, a jaka niedoświetlona. Te dwa wskaźniki widoczne w elektronicznym wizjerze decydują o przewadze elektronicznego wizjera nad optycznym. W przypadku wykonywania sylwetkowego zdjęcia małp na normalnej matówce nie byłbym w stanie przed wykonaniem zdjęcia zorientować się, kiedy fotografia jest dostatecznie niedoświetlona i niepotrzebne szczegóły giną w czerni.

 

Histogram

 

W późniejszej obróbce zawsze łatwiej jest rozjaśnić ciemne partie niż przyciemniać fragmenty przepalone. Dzisiejsze programy do obróbki zdjęć potrafią naprawdę wiele jeśli chodzi o odzyskiwanie szczegółów ze zbyt ciemnych lub, ze zbyt jasnych partii zdjęcia. Pamiętajmy, że biała plama powstała w wyniku przepalenia zawsze zostanie białą plamą, zaś ciemne fragmenty z pozoru czarne zawierają jeszcze jakieś szczątkowe informacje które możemy próbować wydobyć rozjaśniając ciemne partie (oczywiście kosztem straty jakości). Można zatem się pokusić o stwierdzenie, że lepiej niedoświetlić zdjęcie niż je prześwietlić.

 

Dyrholaey – Parująca plaża o zachodzie słońca, Islandia. Olympus E-M5 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/5; f=25 mm

Dyrholaey – Parująca plaża o zachodzie słońca, Islandia. Olympus E-M5 + Leica 25 mm f/1,4. Par. eksp.: 1/640 s; ISO 200; f/5; f=25 mm; fot. Marcin Dobas

 

Marcin Dobas

dobas.art.pl   wyprawyfoto.com.pl

 

Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 10/14
Całe wydanie możesz przejrzeć tutaj

Marcin Dobas został wyróżniony w prestiżowym konkursie fotograficznym. Więcej na ten tema przeczytasz tutaj

 



 
data dodania: 13-03-2020
 
godzina dodania: 15:00
 
odsłon: 1604
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.113) / 0.098

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |