testowe Foto-Kurier na weekend: Łam zasady - fotografuj pod słońce - artykuł z FK 10/14Chyba każdy z nas ucząc się fotografii wielokrotnie słyszał aby nie robić zdjęć pod światło. Nie umieszczaj słońca w kadrze ustaw się tak, aby słońce mieć za plecami, itp. Lecz co się stanie, gdy złamiemy zasadę? Czy zdjęcie będzie rzeczywiście nieudane?
Flagi modlitewne w rejonie Annapurny, Himalaje, Nepal. Olympus E-PL1 + Samyang 7,5 mm. Par. eksp.: 1/1500 s; ISO 200; f/10; f=7,5 mm; fot. Marcin Dobas
Zdjęcia wykonywane pod słońce będą charakteryzowały się na ogół mniejszą ilością szczegółów, za to niewątpliwie zyskują graficzny charakter. Jeżeli jesteśmy w stanie to zaakceptować, przedstawić pewne obiekty jako sylwetki – warto zaryzykować i kilka zdjęć podczas pleneru wykonać kierując obiektyw wprost na słońce. Jeśli nie zależy nam na pokazaniu dużej ilości szczegółów tak jak w przypadku pamiątkowych zdjęć ludzi możemy pozwolić sobie na drobne przepalenia w pewnych częściach zdjęcia. W wielu sytuacjach takie zdjęcie łamiące pewne zasady okaże się ciekawsze niż wykonane w dobrych warunkach oświetleniowych.
Dłubanka
na rzece Rapti o wschodzie, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 50-200
mm. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 160; f/3,5; f=200 mm; fot. Marcin Dobas
Wykonywanie zdjęć pod światło nie należy jednak do najłatwiejszych. Przyczyn jest wiele. Po pierwsze fotografujemy sceny o bardzo dużej rozpiętości tonalnej. Musimy zarejestrować na matrycy zarówno bardzo jasne jak i bardzo ciemne fragmenty. Będziemy mieli również do czynienia z masą niepożądanych efektów takich jak spadek kontrastu [2] [3], flary, bliki, kolorowe plamy czy charakterystyczne wielokąty [1] będące wynikiem odbicia światła od powierzchni soczewek wewnątrz obiektywu. Niestety nie każdy obiektyw dobrze „pracuje pod słońce”.
Niedźwiedź
brunatny – Karelia – pogranicze fińsko rosyjskie. Olympus E-M1 + Zuiko
Digital 90-250 mm. Par. eksp. 1/1600 s; ISO 200; f/3,2; f=90 mm; fot. Marcin Dobas
W wygladzie finalnego zdjęcia wiele zależy od jakości użytego obiektywu. Przyzwoita praca pod światło jest domeną dobrych dopracowanych obiektywów i tam gdzie tanie kitowe szkła nie będą sobie radziły – obiektyw wysokiej klasy umożliwi nam wykonanie zdjęcia. Między innymi podczas tego typu ujęć będziemy w stanie docenić jakość naszych obiektywów.
Akcesorium bardzo przydatnym przy tego typu fotografii będzie osłona przeciwsłoneczna czyli tzw. tulipan [4]. Może być wyprodukowany przez firmę, która wykonała dany obiektyw i na ogół jest on zapinany na bagnet. Może też być uniwersalny, wkręcany w gwint obiektywu. Dzięki osłonie przeciwsłonecznej przednia soczewka obiektywu chociaż w części jest zacieniona. Niweluje to niepożądane efekty związane z odbiciami. Wszelkie flary, odblaski, plamy powinny zniknąć lub stać się mniej uciążliwymi. Jeśli nie mamy tulipana – warto zadbać o to aby przednia soczewka obiektywu znajdowała się w cieniu – czy to w wyniku przysłonięcia ręką czy w wyniku zmiany miejsca z kótrego fotografujemy. W wielu momentach rozświetlenie pierwszego planu okaże się jedynym sposobem aby wydobyć jakieś szczegóły ze zdjęcia.
data dodania: 13-03-2020
godzina dodania: 15:00
odsłon: 1641
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
SWPA 2024 - Fotograf roku i zwycięzcy poszczególnych kategorii 18 kwietnia 2024 r. podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, ktore ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w minionym roku odbiły się szerokim echem na świecie. Test Samsunga ViewFinity S9 - monitor 5K 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą... Sony FE 16-25 mm f/2,8 G nowy zoom szerokokątny z serii Gold - cena i dostepność 16 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała kompaktowy, lekki, szerokokątny zoom o jasności f/2,8 mniejszy od innych, a równie dobry jak pozostałe. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |