testowe Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
Panuje przekonanie, że tylko posiadacze drogiego sprzętu fotograficznego są w stanie zrobić dobre zdjęcie makro. Sebastian Janicki, autor tego artykułu, udowadnia że jest inaczej. Liczy się głównie cierpliwość i wytrwałość. Rozpoczynamy cykl o makrofotografii, w którym autor będzie radził, przedstawiał sprawdzone rozwiązania i omawiał jak wykonać dobre zdjęcie makro bez nakładu dużych środków finanswych.
![]() Zdjęcie wykonane jest Vivitarem 28 z pierścieniami pośrednimi. To był bardzo senny i szary poranek 10 października 2011 roku. Nie długo po przebudzeniu usiadłem do komputera – miałem trochę papierkowej roboty, otworzyłem okno i wleciała mucha. Była bardzo zmarznięta po zimnej nocy i praktycznie wcale się nie ruszała. Miałem akurat pod ręką spryskiwacz i aparat więc psiknąłem lekko muchę i udało mi się stworzyć taki oto kadr. Zdjęcie jeszcze z Nikona D70s. Czas 1/500 s, ISO 400. f/11, lampa wbudowana z ręcznie robionym dyfuzorem; fot. Sebastian Janicki.
„Wstajesz o 3.50 i o 4 ruszasz w drogę. Mgła na polach, świt, wszystko budzi się do życia, choć jak wychodzę jeszcze wszystko śpi, słońce wstaje dopiero jak jestem na miejscu mimo, że już jest szarówka. Nawet świerszczy nie słychać. I to rześkie ranne powietrze i ta cisza… Coś niesamowitego. Jakby mnie ktoś zapytał co w życiu najbardziej kocham to właśnie tę chwilę kiedy idę sam o świcie na makro. Kiedy mogę sobie usiąść na pomoście, patrzeć na mgłę unoszącą się nad stawami i wypić zimnego Tigera na rozbudzenie. I dopiero za chwilę słońce leniwie wstaje. Dotyka swoim ciepłym ramieniem wszystko po kolei, coraz dalej. To miękkie światło… Ważki, które są całe w rosie nagle ożywają. Budzą się i delikatnie zaczynają ruszać skrzydełkami żeby wyschnąć, muchy, które na co dzień są tak brzydkie, w rannych promieniach z rosą na grzbiecie wyglądają niczym diamenty skąpane w radosnym blasku poranka. A później kilka zdjęć, i wracam koło 9, kiedy rolnicy leniwie wyłażą z chat z otwartymi buziami ziewając otwierając bramy, karmiąc zwierzęta… Wiejska sielanka…”
Makrofotografia jest kreatywnością. W skrócie samo słowo oznacza umownie powiększenie w skali 1:1 oraz większe (patrz FK 4/2011). Panuje błędne przekonanie że tylko posiadacze drogiego sprzętu są w stanie zrobić dobre makro. Nie jest to prawda. Aparat nie musi być z górnej półki, a obiektywy najdroższe. Liczy się cierpliwość i wytrwałość. Makrofotografia to dziedzina, gdzie dopiero po wielu, wielu próbach będziemy w stanie robić dobre zdjęcia. Nie wolno się zniechęcać. Makro możemy robić zarówno w terenie jak i w domu. Nie musimy nawet ruszać się zbyt daleko. Wystarczy wyjść do parku/pod blok/na podwórko gdzie znajdziemy mnóstwo interesujących owadów.
Sprzęt
![]()
Używam Nikona D7000 [1] i jestem z niego bardzo zadowolony. Ma elastyczną matrycę, dobrze leży w dłoni, posiada sporą tolerancję na szumy i zadowalające odwzorowanie barwne.
![]()
![]()
Drugim obiektywem, który używam do dużych skal odwzorowania jest Vivitar 28 Close Up [3]. Ta stałka jest bardzo ostra. Ma bagnet Pentaksa jednak używam jej tylko na rewers [4] , więc nie jest to problemem. Obiektyw jest dość tani. Jego cena waha się w przedziale 180–210 zł.
![]() fot. Sebastian Janicki
Aby zamocować go na rewers do Nikona, potrzebujemy pierścienia odwrotnego mocowania na 49 mm, bo taka jest średnica obiektywu. Wiem, że teraz robią adaptery odwrotnego mocowania o skrajnych średnicach. Ja kupowałem już dość dawno i wydaje mi się że wtedy takich nie było. Mój adapter odwrotnego mocowania ma 52 mm, więc dodatkowo musiałem dokupić redukcję 52/ 49 mm. Dużo łatwiej uzyskać nim duże skale niż Sigmą 105, do której trzeba byłoby dodać mnóstwo pierścieni pośrednich, przez co stracilibyśmy dużo światła (czasy naświetlania po kilka sekund) a także stabilizację (długa „lufa” chwieje się przy tanich statywach i głowicach). Nie musicie kupować Vivitara. Każda stałka 28 będzie dobra. Użytkownicy nikona mogą rozejrzeć się za Nikkorem 28 ai-s (bez AF) lub Takumarem (M42, ok. 200 zł), ceny obu szkieł są dość atrakcyjne.
data dodania: 27-03-2020
godzina dodania: 15:07
odsłon: 11519
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||||||