Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99

Najważniejszymi zabezpieczeniami banknotów i zarazem najtrudniejszymi do odtworzenia przez fałszerzy są zabezpieczenia występujące w papierze poszczególnych banknotów.

Fal­sy­fi­kat bank­no­tu o no­mi­na­le 200 DM. Zdję­cie wy­ko­na­no w świe­tle wi­dzial­nym przy uży­ciu dwóch ża­rówek o mo­cy 500 W ka¿­da i o tem­pe­ra­tu­rze bar­wo­wej 5500 K.  Fot. Ale­ksan­der Za­łę­ski

Fal­sy­fi­kat bank­no­tu o no­mi­na­le 200 DM. Zdję­cie wy­ko­na­no w świe­tle wi­dzial­nym przy uży­ciu dwóch ża­rówek o mo­cy 500 W ka¿­da i o tem­pe­ra­tu­rze bar­wo­wej 5500 K. Fot. Ale­ksan­der Za­łę­ski

Jednak zdarzają się próby podrabiania banknotów, których przykłady przedstawiają zdj. 1, 2 i 3. Zdj. 1 przedstawia wygląd ogólny banknotu o nominale 200 DM (jest to falsyfikat), zdj. 2 przedstawia sfotografowany w prześwicie znak wodny tego banknotu, zaś zdj. 3 przedstawia ten sam znak wodny tylko, że sfotografowany w świetle UV. Dla ciekawości dodam, że znak wodny w tym banknocie został odręcznie namalowany (sposób, w jaki zostały wykonane zdjęcia, podany jest pod nimi).

Znak wodny namalowany ręcznie na  falsyfikacie o nominale 200 DM. Aby wykonać to zdjęcie, wykorzystano tzw. prześwit, tzn. banknot ułożono na szybie ze szkła kwarcowego, którą od dołu podświetlono światłem odbitym od białego tła, zaś ka¿dy bok banknotu został wysłonięty czarnym tłem, by uzyskać lepszy zarys banknotu. Do oświetlenia użyto dwóch lamp o mocy 500 W każda i o temperaturze barwowej 5500 K. Fot. Aleksander Załęski

Znak wodny namalowany ręcznie na falsyfikacie o nominale 200 DM. Aby wykonać to zdjęcie, wykorzystano tzw. prześwit, tzn. banknot ułożono na szybie ze szkła kwarcowego, którą od dołu podświetlono światłem odbitym od białego tła, zaś ka¿dy bok banknotu został wysłonięty czarnym tłem, by uzyskać lepszy zarys banknotu. Do oświetlenia użyto dwóch lamp o mocy 500 W każda i o temperaturze barwowej 5500 K. Fot. Aleksander Załęski

Ten sam znak wodny, co na zdj. rozpoczynającym artykuł, z tym że do oświetlenia użyto lampy ksenonowej Polylight i wykorzystano zakres promieniowania UV o długości pasma 350 nm. Fot. Aleksander Załęski

Ten sam znak wodny, co na zdj. rozpoczynającym artykuł, z tym że do oświetlenia użyto lampy ksenonowej Polylight i wykorzystano zakres promieniowania UV o długości pasma 350 nm. Fot. Aleksander Załęski

Podłożem każdego banknotu jest papier wykonany na bazie surowców naturalnych, czasami do produkcji banknotów stosowany jest papier syntetyczny. Bardzo efektownym, a przy tym skutecznym zabezpieczeniem występującym w papierze jest znak wodny. Szerzej o znakach wodnych pisaliśmy w F•K 12/98. Przykłady znaków wodnych przedstawiają zdj. 4 i 5, przy czym zdj. 5 przedstawia ogólny wygląd banknotu, którego znak wodny fotografowano.

Znak wodny znajdujący się po lewej, nie zadrukowanej części banknotu o nominale 1000 koron słowackich. Fot. Arkadiusz Grzybowski

Znak wodny znajdujący się po lewej, nie zadrukowanej części banknotu o nominale 1000 koron słowackich. Fot. Arkadiusz Grzybowski

Banknot o nominale 1000 koron słowackich. Zdjęcie zostało wykonane w świetle widzialnym. Fot. Arkadiusz Grzybowski

Banknot o nominale 1000 koron słowackich. Zdjęcie zostało wykonane w świetle widzialnym. Fot. Arkadiusz Grzybowski

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 15-01-2021
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 530
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17
fotografia
Okiem Leonarda - czy ocena zdjęcia może być obiektywna? Artykuł Foto-Kurier 10/13
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Węzeł Gordyjski czyli o co chodzi z kartami SD - artykuł Foto-Kurier 4/16
fotografia
Foto-Kurier na weekend:XQD - nowy standard nośników w sprzęcie foto-wideo; pełny artykuł FK 5/16


Zdjęcie miesiąca
Październik 2021
zdjęcie miesiąca
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2021. (0.078) / 0.069

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |