testowe Foto-Kurier na weekend: Łam zasady - fotografuj pod słońce - artykuł z FK 10/14Chyba każdy z nas ucząc się fotografii wielokrotnie słyszał aby nie robić zdjęć pod światło. Nie umieszczaj słońca w kadrze ustaw się tak, aby słońce mieć za plecami, itp. Lecz co się stanie, gdy złamiemy zasadę? Czy zdjęcie będzie rzeczywiście nieudane?
Flagi modlitewne w rejonie Annapurny, Himalaje, Nepal. Olympus E-PL1 + Samyang 7,5 mm. Par. eksp.: 1/1500 s; ISO 200; f/10; f=7,5 mm; fot. Marcin Dobas
Zdjęcia wykonywane pod słońce będą charakteryzowały się na ogół mniejszą ilością szczegółów, za to niewątpliwie zyskują graficzny charakter. Jeżeli jesteśmy w stanie to zaakceptować, przedstawić pewne obiekty jako sylwetki – warto zaryzykować i kilka zdjęć podczas pleneru wykonać kierując obiektyw wprost na słońce. Jeśli nie zależy nam na pokazaniu dużej ilości szczegółów tak jak w przypadku pamiątkowych zdjęć ludzi możemy pozwolić sobie na drobne przepalenia w pewnych częściach zdjęcia. W wielu sytuacjach takie zdjęcie łamiące pewne zasady okaże się ciekawsze niż wykonane w dobrych warunkach oświetleniowych.
Dłubanka
na rzece Rapti o wschodzie, Nepal. Olympus E-M1 + Zuiko Digital 50-200
mm. Par. eksp.: 1/8000 s; ISO 160; f/3,5; f=200 mm; fot. Marcin Dobas
Wykonywanie zdjęć pod światło nie należy jednak do najłatwiejszych. Przyczyn jest wiele. Po pierwsze fotografujemy sceny o bardzo dużej rozpiętości tonalnej. Musimy zarejestrować na matrycy zarówno bardzo jasne jak i bardzo ciemne fragmenty. Będziemy mieli również do czynienia z masą niepożądanych efektów takich jak spadek kontrastu [2] [3], flary, bliki, kolorowe plamy czy charakterystyczne wielokąty [1] będące wynikiem odbicia światła od powierzchni soczewek wewnątrz obiektywu. Niestety nie każdy obiektyw dobrze „pracuje pod słońce”.
Niedźwiedź
brunatny – Karelia – pogranicze fińsko rosyjskie. Olympus E-M1 + Zuiko
Digital 90-250 mm. Par. eksp. 1/1600 s; ISO 200; f/3,2; f=90 mm; fot. Marcin Dobas
W wygladzie finalnego zdjęcia wiele zależy od jakości użytego obiektywu. Przyzwoita praca pod światło jest domeną dobrych dopracowanych obiektywów i tam gdzie tanie kitowe szkła nie będą sobie radziły – obiektyw wysokiej klasy umożliwi nam wykonanie zdjęcia. Między innymi podczas tego typu ujęć będziemy w stanie docenić jakość naszych obiektywów.
Akcesorium bardzo przydatnym przy tego typu fotografii będzie osłona przeciwsłoneczna czyli tzw. tulipan [4]. Może być wyprodukowany przez firmę, która wykonała dany obiektyw i na ogół jest on zapinany na bagnet. Może też być uniwersalny, wkręcany w gwint obiektywu. Dzięki osłonie przeciwsłonecznej przednia soczewka obiektywu chociaż w części jest zacieniona. Niweluje to niepożądane efekty związane z odbiciami. Wszelkie flary, odblaski, plamy powinny zniknąć lub stać się mniej uciążliwymi. Jeśli nie mamy tulipana – warto zadbać o to aby przednia soczewka obiektywu znajdowała się w cieniu – czy to w wyniku przysłonięcia ręką czy w wyniku zmiany miejsca z kótrego fotografujemy. W wielu momentach rozświetlenie pierwszego planu okaże się jedynym sposobem aby wydobyć jakieś szczegóły ze zdjęcia.
data dodania: 13-03-2020
godzina dodania: 15:00
odsłon: 1642
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Test Canona - RF 14–35 mm f/4 L IS USM 29 czerwca 2021 r. to dzień premiery obiektywu Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM. Ten pełnoklatkowy zoom jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów tej marki o świetle f/4, które łącznie umożliwiają entuzjastom i profesjonalnym fotografom korzystanie z wszechstronnego zakresu ogniskowych 14-200 mm. W marcu obiektyw trafił do naszej redakcji, dzięki czemu... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |