fot. Ryszard Horowitz
Gdy zerknęli na zdjęcia reklamowe biżuterii najsłynniejszych marek i srebra, które były wtedy publikowane w ekskluzywnych magazynach, wybór był prosty. Autorem nowatorskich ujęć był młody, ale już znany w USA fotograf mieszkający w Nowym Jorku. Polak, Ryszard Horowitz. Szefowie koncernu Ford wiedzieli, że skoro artysta daje sobie radę z oświetleniem biżuterii, czy wyrobów z metali szlachetnych, sfotografowanie samochodu nie będzie dla niego problemem.
Odwaga menadżerów Forda opłaciła się. Zrealizowana przez artystę kampania reklamowa dla Ford USA okazała się ogromnym sukcesem, a autor został uhonorowany w 1982 r. nagrodą Gold Caddy przyznawaną w Detroit za najlepszą kampanię reklamową branży samochodowej.
fot. Ryszard Horowitz
Informacje o wystawie:
Wystawa jest dostępna dla zwiedzających w galerii Rabbithole art room, przy ulicy Poznańskiej 15 w Warszawie. Początek wystawy 29 września, zakończenie
15 października.
Partnerem technologicznym przedsięwzięcia jest Canon, który dostarczył sprzęt fotograficzny oraz odpowiada za wydruk wystawy.
• Z okazji 35 lecia współpracy Ryszarda Horowitza z Fordem powstała wystawa przedstawiająca 13 fotografii artysty (4 zdjęcia pochodzą z nagrodzonej kampanii reklamowej z lat 80., a 9 zostało zrealizowanych obecnie i przedstawia 4 modele Forda z linii Vignale – Edge, Kuga, Mondeo i S-Max). Prace są dostępne dla zwiedzających w galerii Rabbithole art room, przy ulicy Poznańskiej 15 w Warszawie. Zakończenie wystawy 15 października 2017 r.
• Pomysł na współpracę Ryszarda Horowitza z Fordem to wynik inspiracji historią Fotografa, który w pierwszej połowie lat 80. zrealizował kampanię reklamową dla Ford USA, za którą został wyróżniony nagrodą Gold Caddy (1982 r.)
• Kampania reklamowa, która na tamte czasy była bardzo nowatorska (przedstawiała samochody w ujęciach niekonwencjonalnych) okazała się wielkim sukcesem i została uznana przez branżę za najlepszą kampanię samochodową roku.
• Vignale to ekskluzywna wersja modeli Forda, która cechuje się wyjątkowym designem, jakością oraz dbałością o szczegóły. Kwintesencją koncepcji Ford Vignale jest połączenie autentycznego rzemiosła z najnowszymi technologiami. Niemal tymi samymi słowami można scharakteryzować twórczość Ryszarda Horowitza.
• Nazwa ekskluzywnej linii Fordów – Vignale pochodzi od nazwiska Alfredo Vignale, legendarnego włoskiego projektanta samochodów, przedsiębiorcy i właściciela firmy Carrozzeria Vignale. Alfredo Vignale projektował nadwozia samochodowe m.in. dla modeli Ferrari, Maserati, De Tomaso. Obecnie marka jest własnością koncernu Ford.
fot. Ryszard Horowitz
O Autorze:
Ryszard Horowitz ur. w 1939 r. Fotograf, artysta i specjalista w dziedzinie zdjęć reklamowych, prekursor cyfrowego przetwarzania fotografii. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Wymyka się tradycyjnym podziałom na prace komercyjne i artystyczne. Każda jego praca jest sztuką. W 1959 roku Horowitz wyjechał do Nowego Jorku, gdzie rozpoczął studia w prestiżowym Pratt Institute (na wydziale projektowania i grafiki reklamowej). W latach 60. (w złotych czasach reklamy) dyrektor artystyczny w Grey Advertising w Nowym Jorku - jednej z największych agencji reklamowych na świecie, założonej w 1917 r. Agencja pojawia się m.in. w wątku znanego serialu Mad Men.
1982 otrzymał nagrodę Gold Caddy w Detroit za najlepszą kampanię reklamową samochodu – zrealizowana dla koncernu FORD. Kampania przełomowa, samochody przedstawione w ujęciach surrealistycznych, czyli wbrew ówcześnie panującym trendom. Zdjęcia tworzone bez użycia techniki komputerowej.
Fotograf otrzymywał wszystkie większe wyróżnienia i nagrody fotograficzne, w tym Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i tytuł honorowy doktora honoris causa przyznany przez warszawską Akademię Sztuk Pięknych oraz wrocławską Akademię Sztuk Pięknych.
W 1991 roku, podczas otwarcia indywidualnej wystawy Horowitza w Centre de la Photographie w Genewie, oficjalnie uznano go za inicjatora nowego stylu w fotografii reklamowej.
fot. Ryszard Horowitz
W 2017 roku Ryszard Horowitz dołączył do Galerii Sław Fotografii
w Międzynarodowej Galerii Sław i Muzeum Fotografii. Przez ponad 50 lat IPHF była i pozostaje jedyną ogólnoświatową organizacją doceniającą i honorującą osoby mające szczególne wkład w sztukę i naukę o fotografii.
W tym roku mija 50 lat od momentu, w którym Ryszard Horowitz otworzył własne studio. Jest aktywny zawodowo, organizuje swoje wystawy, zasiada w jury wielu konkursów fotograficznych.
[Informacja prasow]
P.B.