Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Współczesny przegląd fotograficznych technik alternatywnych i archaicznych

Wystawa, zatytułowana „Współczesny przegląd fotograficznych technik alternatywnych i archaicznych” prezentowana jest we Wrocławiu  w Dolnośląskim Centrum Fotografii „Domek Romański” Galeria Ośrodka Kultury i Sztuki, dając nam okazję do obejrzenia serii unikatowych prac polskich i zagranicznych fotografów, wykonanych wg XIX-wiecznych receptur fotograficznych.

 

 

Wśród prac, zaprezentowanych na wystawie, znajdują się zarówno obrazy fotograficzne, będące swego rodzaju kontynuacją dawnego nurtu, zapoczątkowanego po 1890 roku w sztuce fotograficznej, zwanego piktorializmem, jak też prace ukazujące nowatorskie podejście ich autorów do fotografii artystycznej.
Ekspozycja, oprócz walorów artystycznych, niewątpliwie posiada walor edukacyjno-historyczny, nawiązując wprost do spuścizny polskich i zagranicznych fotografików XIX i początków XX wieku. Walor poznawczy pojawia się tu w zakresie odkrywania na nowo oraz kontynuowania i zachowania dawnych, tradycyjnych metod fotograficznych. Metody te polegają na własnoręcznym tworzeniu przez autora unikatowych, niepowtarzalnych dzieł na granicy grafiki warsztatowej i fotografii.
Zaprezentowane prace wykonane są w technikach alternatywnych w stosunku do powszechnych dzisiaj wydruków z drukarek atramentowych i ploterów, a są to między innymi takie techniki dawne, jak mokry kolodion (tzw. ambrotypia), guma dwuchromianowa, palladium, ortone, cyjanotypia, brąz VanDyke, kalitypia, światłodruk, fotograwiura, diaguma, a także technika olejowa, bromolejowa, przetłok olejowy oraz technika litowa.

 


 

Wspólną cechą wszystkich wymienionych technik jest konieczność użycia do ekspozycji światła słonecznego, naświetlając w specjalnych kopioramach stosunkowo duże formaty negatywów czarno-białych. Warto przy tym wspomnieć. że w przypadku pewnej części eksponowanych na wystawie prac, negatywy do ich kopiowania uzyskano dzięki zastosowaniu coraz rzadszych już dzisiaj wielkoformatowych kamer miechowych, zaś spora część negatywów wykonana jest także dzięki nowoczesnej technologii naświetlarek laserowych czy profesjonalnych drukarek wielkoformatowych, drukujących na podłożu przezroczystym. Źródłem obrazu może być w tym przypadku plik cyfrowy z matrycy kamery cyfrowej lub ze skanu.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 10-05-2016
 
godzina dodania: 10:32
 
odsłon: 5800
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

PENTAX 645Z z Wyróżnieniem Specjalnym German Design Award 2016
PENTAX 645Z z Wyróżnieniem Specjalnym German Design Award 2016
LIGA Foto-Kuriera 2016 - Z okazji 25-lecia Foto-Kuriera nagrody przekroczyły wartość 25 tys. złotych
LIGA Foto-Kuriera 2016 - Z okazji 25-lecia Foto-Kuriera nagrody przekroczyły wartość 25 tys. złotych




 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.122) / 0.105

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |