testowe Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG ASzerokokątne jasne obiektywy mają, tak jak kąt widzenia, szerokie możliwości zastosowania. Popularne sa głównie wśród osób, które już trochę liznęły fotogtrafię i wiedzą, w którym kierunku iść dalej. W tym wydaniu Foto-Kuriera postanowiliśmy przedstawić Państwu test tego typu obiektywów, starszych i nowszych. Wszystkie jednak one są nadal dostępne na rynku i cieszą się sporym zainteresowaniem: AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG Aspherical Macro.
Jasny obiektyw umożliwia selektywne wyodrębnienie płaszczyzny ostrości. Nikon D800 + AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 800; f/1,8; f=28 mm; fot. K. Patrycy
AF Nikkor 28 mm f/2,8D
Obiektyw ma 10-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości [2] pokryty karbowaną okładziną. Mimo że jest on bardzo wąski używa się go w miarę wygodnie, komfortowo i nie przysparza powodów do narzekań. Po osiągnięciu minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości pierścień blokuje się. Na tubusie jest jeszcze jeden pierścień do zmiany przysłon w obiektywie [3]. Wykorzystuje się go podczas pracy obiektywu z aparatami analogowymi. Przednia soczewka Nikkora 28 mm f/2,8 podczas ustawiania ostrości nie rotuje [4], ale zmienia swoje położenie, nieznacznie zmieniając wymiary obiektywu. Przy minimalnej odległości ustawiania ostrości obiektyw powiększa swoją wysokość o ok. 5 mm.
W „dwódziestceósemce” f/2,8 nie ma silnika SWM. Przez to autofocus działa jedynie z lustrzankami Nikona wyposażonymi w silnik AF (wszystkie modele pełnoklatkowe i zaawansowane modele DX). Z powodu braku wspomnianego silnika ustawianie ostrości odbywa się dość głośno.
AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G ma bardzo szeroki, 28-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości [6], z czego 24 mm pokryte jest karbowaną, gumowaną okładziną. Dzięki temu użytkuje się go bardzo wygodnie. Pierścień obraca się bardzo lekko, mógłby stawiać lekko większy opór (ale to subiektywne odczucie). Po osiągnięciu minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy opór, jednak dalej możemy nim obracać. Na tubusie jest przełącznik M/A – M [7], do ustawiania trybu pracy AF: automatyczny i ręczny. Przednia soczewka obiektywu podczas ustawiania ostrości nie rotuje i nie wysuwa się [8].
W Nikkorze 28 mm f/1,8 zastosowano silnik SWM. Dzięki niemu autofocus działa bardzo szybko i bardzo cicho. Obiektyw możemy stosować ze wszystkimi lustrzankami Nikona bez obawy, że z niektórymi modelami nie będzie działał AF.
data dodania: 08-06-2018
godzina dodania: 09:45
odsłon: 8008
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Złota dziesiątka w EISA MAESTRO 2024 "Sport i gry". Zagłosuj na zwycięzcę polskiej edycji. Zakończyło się przyjmowanie prac na pierwszy, krajowy etap konkursu EISA MAESTRO 2024 pt. "Sport i gry". Wśród licznie nadesłanych serii zdjęć było bardzo dużo ciekawych serii ukazujących niezwykle oryginalne dyscypliny sportowe. Musieliśmy wybrać dziesięć. Nie było to łatwe. Prezentujemy, w kolejności alfabetycznej według nazwisk autorów, naszym zdaniem, najciekawsze serie zdjęć. Wśród nich jest zwycięzca krajowej edycji EISA MAESTRO 2024, który weźmie udział w międzynarodowym finale. My jeszcze nie wiemy kto to będzie. Najlepsze 3 serie z zaprezentowanych będą opublikowane w jednym z najbliższych wydań Foto-Kuriera i autorzy ich otrzymają drobne upominki (patrz regulamin). Które zdjęcia są Waszym zdaniem najlepsze? Prosimy o komentarze i oddawanie głosów na najlepsze prace. Państwa głos będzie brany pod uwagę przy wyborze. Głosowanie jest anonimowe. Każdy z Państwa może oddać jeden głos z jednego urządzenia. Ostatni głos będzie można oddać 26 maja 2024 r. o godzinie 23.59. SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary, pierwszy obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF 23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma zaprezentowała też nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem. Obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF to SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary zostanie wprowadzony... Zdjęcie roku Grand Press Photo 2024 otrzymał Wojciech Grzędziński Wojciech Grzędziński został autorem Zdjęcia Roku w jubileuszowej XX edycji konkursu Grand Press Photo 2024 r. Informację tę ogłoszono 22 maja w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 26, podczas uroczystej gali, na której zprezentowano też prace zwycięzców pozostałych kategorii. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |