testowe Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15![]() Kalibracja polega na takiej regulacji monitora, aby wyświetlał on obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gradacji odcieni (gamma). W praktyce efektem kalibracji jest doprowadzenie do zgodności np. zdjęć widzianych na ekranie monitora z tym, co otrzymamy w rzeczywistości.
![]() fot. materiały informacyjne producenta.
Czym różni się kalibracja programowa od sprzętowej?
![]() fot. materiały informacyjne producenta.
Podstawową różnicą, w stosunku do kalibracji programowej, jest możliwość osiągnięcia nie tylko wyświetlania bieli o zadanych parametrach, bez utraty niektórych odcieni, ale również uzyskanie poprawnego odwzorowania tonalnego dla każdej z barw podstawowych. To umożliwia wyświetlanie obrazów w skali szarości bez dominanty. Wszelkie korekty dokonywane są bowiem nie wskutek manipulacji poziomami wyjściowymi sygnału z karty graficznej, a operowaniem bezpośrednio na tabeli kolorów, zapisanej w elektronice monitora (Look-Up Table – LUT). W tabeli Look-Up Table w monitorach EIZO ColorEdge stosowany jest 16-bitowy opis każdej składowej. Daje to 16 384 możliwych tonów dla każdej z barw podstawowych.
Zdarza się, że mniej
świadomi użytkownicy stosują „chałupniczą” metodę kalibracji. Zwykle
polega ona na tym, że parametry obrazu monitora ustawiane są pod
konkretny wydruk „na oko” (konkretna drukarka, konkretny papier
i zestawy tuszy). Zmiany dokonywane są w menu monitora, gdzie
dopasowywane są parametry jasności, nasycenia trzech kolorów
podstawowych (lub 3 podstawowych i 3 uzupełniających w bardziej
zaawansowanych monitorach). Jest to bardzo trudne nawet dla bardziej
wprawnych użytkowników, a wyniki często dalekie od oczekiwanych.
data dodania: 04-05-2018
godzina dodania: 09:00
odsłon: 18572
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Canon EOS R6 Mark II test - porównanie z lustrzanką Canon EOS 6D Mark II Canon EOS R6 Mark II to najszybszy zaawansowany bezlusterkowy Canon z flagowej serii EOS R. Rejestruje do 40 kl./s i ma bardzo skuteczny system AF. Umożliwia rejestrację wideo do 6K RAW/4K UHD. Porównujemy go z jego lustrzankowym odpowiednikiem Canonem EOS 6D Mark II i staramy się odpowiedzieć na pytanie co jest lepsze już bezlusterkowiec czy jeszcze lustrzanka? ![]() IV etap Ligi Foto-Kuriera "Perspektywa zbieżna" - termin przyjmowania zgłoszeń „Perspektywa zbieżna” to temat czwartego etapu Ligi Foto-Kuriera 2023, którego termin zgłoszeń mija 15 maja 2023 r. Zapraszamy do rywalizacji w ramach Ligi Foto-Kuriera. Atrakcyjne nagrody czekają zarówno na zwycięzców poszczególnych etapów, jak i zdobywców pierwszych miejsc w całej Lidze Foto-Kuriera 2023. ![]() Sony FE 50 mm f/1,4 GM test Test małego, jasnego, standardowego, idealnego do fotografowania również w egipskich ciemnościach Sony FE 50 mm f/1,4 GM. Na kilka dni przed premierą obiektyw trafił do naszej redakcji i mogliśmy sprawdzić powyższe informacje. Czy są one zgodne z prawdą? Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |