testowe Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15![]() Kalibracja polega na takiej regulacji monitora, aby wyświetlał on obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gradacji odcieni (gamma). W praktyce efektem kalibracji jest doprowadzenie do zgodności np. zdjęć widzianych na ekranie monitora z tym, co otrzymamy w rzeczywistości.
![]() fot. materiały informacyjne producenta.
Czym różni się kalibracja programowa od sprzętowej?
![]() fot. materiały informacyjne producenta.
Podstawową różnicą, w stosunku do kalibracji programowej, jest możliwość osiągnięcia nie tylko wyświetlania bieli o zadanych parametrach, bez utraty niektórych odcieni, ale również uzyskanie poprawnego odwzorowania tonalnego dla każdej z barw podstawowych. To umożliwia wyświetlanie obrazów w skali szarości bez dominanty. Wszelkie korekty dokonywane są bowiem nie wskutek manipulacji poziomami wyjściowymi sygnału z karty graficznej, a operowaniem bezpośrednio na tabeli kolorów, zapisanej w elektronice monitora (Look-Up Table – LUT). W tabeli Look-Up Table w monitorach EIZO ColorEdge stosowany jest 16-bitowy opis każdej składowej. Daje to 16 384 możliwych tonów dla każdej z barw podstawowych.
Zdarza się, że mniej
świadomi użytkownicy stosują „chałupniczą” metodę kalibracji. Zwykle
polega ona na tym, że parametry obrazu monitora ustawiane są pod
konkretny wydruk „na oko” (konkretna drukarka, konkretny papier
i zestawy tuszy). Zmiany dokonywane są w menu monitora, gdzie
dopasowywane są parametry jasności, nasycenia trzech kolorów
podstawowych (lub 3 podstawowych i 3 uzupełniających w bardziej
zaawansowanych monitorach). Jest to bardzo trudne nawet dla bardziej
wprawnych użytkowników, a wyniki często dalekie od oczekiwanych.
data dodania: 04-05-2018
godzina dodania: 09:00
odsłon: 25750
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Epson SureColor SC-V1000 - przypominamy o drukowaniu na targach PromoShow 2025 W Foto-Kurierze 3/25 w Foto-Rynku pisaliśmy o 20. edycji RemaDays, które miały miejsce w dniach 29.01-31.01.2025 r., ale jak to w polskim „piekiełku” bywa niemal w tym samym czasie (29-30 stycznia) odbyły się Międzynarodowe Targi Reklamy i Druku PROMO SHOW, które miały miejsce w Warszawie w EXPO XXI. Ponieważ wydrukami zdjęć i reklamą zainteresowani są też fotografujący to postanowiliśmy odwiedzić również PROMO SHOW, żeby wyrobić sobie zdanie na jego temat. ![]() Samyang + Schneider-Kreuznach = FE 14-24 mm f/2,8! - jasno i szeroko Samyang Schneider-Kreuznach FE 14-24 mm f/2,8 zadebiutował 22 kwietnia 2025 r. Waży zaledwie 445 g i jest znacznie lżejszy niż jakikolwiek inny pełnoklatkowy szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy na rynku. Połączenie elastyczności Samyanga i wysokiej jakości konstrukcji optycznych firmy Schneider-Kreuznach sprawia, że naszym oczom ukazał się obiektyw o wysokich parametrach optycznych i w rozsądnej cenie. ![]() Prezentujemy okładkę Foto-Kuriera - FK 6-7/25 wkrótce on-line Foto-Kurier 6-7/25 jest już w drukarni, a wkrótce będzie również on-line - w naszym e-kiosku. Na okładce wydania zagościł portret dostojnego żurawia autorstwa Marioli Stańkowskiej. W środku wydania prezentujemy m.in. również najlepsze zdjęcia z konkursu World Press Photo 2025 oraz testy Canona PRO-1100, Nikkora Z 50 mm f/1,8 oraz flagowca Sony A1 II. Jak zwykle będzie co poczytać i czym się zainspirować. Tymczasem zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 5/25, który jeszcze przez tydzień będzie królował w salonach prasowych. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |