testowe Tajemniczy format RAW cz. I (Fotograficzne ABC FK 1/09)
Patrząc na swoje zdjęcia, czasami chcielibyśmy cofnąć czas. Inaczej dobrać parametry ekspozycji, żeby nie były prześwietlone lub zbyt ciemne, ustawić tak balans bieli, żeby nie były zbyt czerwone. Czy można tego dokonać już po zrobieniu zdjęcia? Odpowiedź jest prosta. Tak. Wystarczy korzystać z formatu RAW zwanego „cyfrowym negatywem”.
![]()
Edytowany RAW. Par. eksp. 1/500 s, ISO 50; f/2,8; f=75 mm, priorytet przysłony
![]()
Oryginalny RAW bez obróbki
Obecnie bezstratne formaty kompresji zdjęć nie są już domeną profesjonalnych lustrzanek. W formacie RAW możemy zapisywać zdjęcia korzystając z amatorskich lustrzanek a nawet zaawansowanych kompaktów. Często jednak omijamy ten format szerokim łukiem, bo nie bardzo wiemy, co z takim zdjęciem później zrobić. Nie zdajemy sobie często sprawy, jakie RAW ma możliwości. Na początek przyjrzyjmy się, czym różnią się od siebie oba te formaty, czyli popularny JPEG i RAW.
Krótko o formacie JPEG Prace nad tym standardem rozpoczęły się jeszcze w latach 80. Wtedy to powstał specjalny zespół ekspertów, nazwany Joint Photographic Experts Group (ang. Połączona Grupa Ekspertów Fotograficznych), od którego pochodzi sama nazwa. Po raz pierwszy ten format zapisu zaprezentowano w roku 1991, ale prace nad poprawą algorytmu kompresji danych trwały jeszcze przez wiele lat (w roku 2000 zaprezentowano nowy standard, o nazwie JPG 2000, który, niestety, nie przyjął się, ale prace nad algorytmem trwają nadal). Mówiąc najprościej i nie wchodząc w matematyczne szczegóły, zapis w formacie JPEG to przetwarzanie rejestrowanego obrazu do postaci niewielkiego pliku, który odbywa się kosztem bezpowrotnej utraty części pierwotnych informacji o rejestrowanym obrazie, a finalnie również zmniejszeniem ilości szczegółów na zdjęciu. Stąd trudność z późniejszą ich edycją i korektą błędów ekspozycji. Kompresja nie zawsze jest taka sama i dzisiaj możemy już kontrolować jej stopień, decydując jednocześnie o jakości i rozmiarze naszych zdjęć. Określa się ją stosunkiem, np. 1:4, 1:8, 1:16, lub procentowo. W naszych aparatach będą to po prostu opcje High Quality (najwyższa jakość, plik największy), Normal (średnia kompresja) i Low quality (wysoka kompresja, plik najmniejszy). Najlepiej obrazuje to nasz przykład:
![]()
Kompresja prowadzi do spadku jakości, ale widać to dopiero gdy oglądamy zdjęcie przy maksymalnej rozdzielczości. Par. eksp. 1/500 s, ISO 100, f/4, f=75 mm, priorytet przysłony
![]()
Ten obrazek to wycinek 100% w formacie JPEG, zapisany w maksymalnej jakości.
![]()
Powyższy obrazek to ten sam wycinek, ale po zastosowaniu maksymalnej kompresji.
Różnica w jakości jest bardzo widoczna, ale zdecydowanie różnią się również wymiary obu plików. Nieskompresowany plik zajmuje 3,49 MB, skompresowany już tylko 258 kB. Tak więc korzystając z formatu JPEG oszczędzimy miejsca na dysku, a skompresowane fotografie łatwo wyślemy na przykład mailem. Ale na tym jego zalety się kończą. Bezpowrotna utrata danych to komfort, na który ambitny fotograf nie może sobie pozwolić.
Krótko o formacie RAW Nazwa formatu RAW nie jest skrótem, a angielskim słowem, które oznacza po prostu „surowy”. Nazwa nie jest przypadkowa, bo zdjęcie zapisane w tym formacie to po prostu cyfrowy zapis surowych informacji zebranych z matrycy światłoczułej, nie poddany obróbce cyfrowej przez procesor aparatu, jak to ma miejsce w przypadku formatu JPEG. Mamy więc do czynienia z pełną informacją obrazową, co umożliwia maksymalne wykorzystanie możliwości aparatu, daje też dużo większe możliwości post-edycji niż w przypadku skompresowanego JPEG-a. Zdjęcie wykonane w formacie RAW można przyrównać do niewywołanego negatywu, stąd popularne i bardzo trafne określenie opisujące ten format jako „cyfrowy negatyw”. Często pojawia się pytanie: jak w takim razie możemy oglądać zdjęcia na ekranie aparatu?, a jeszcze częściej: dlaczego obraz, który oglądamy na ekranie, różni się znacznie od wywołanego RAW-a? Odpowiedź jest prosta: aparat, oprócz pliku RAW, generuje jednocześnie mały plik JPEG, który ma służyć tylko i wyłącznie do podglądu i oceny wykonanego zdjęcia.
data dodania: 16-12-2025
godzina dodania: 04:43
odsłon: 3413
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15
![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - VII etap pt. "Detal w krajobrazie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 7. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do zabawy na dowolnym jej etapie. 7 etap miał tytuł "Detal w krajobrazie". ![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||