testowe Nikon D60 - kolejna modyfikacja
Gdy Nikon oficjalnie ogłosił rozpoczęcie produkcji nowego modelu amatorskiej lustrzanki cyfrowej (D60), dość dużo wiadomo już było na temat jego najgroźniejszego konkurenta–EOS-a 450D. Wspomniane modele mają sporo różnic, z których niektóre świadczą na korzyść Nikona, a inne – Canona.
![]()
Już przy oficjalnej inauguracji nowego modelu, nadając mu oznaczenie D60, Nikon ustawił go w hierarchii pomiędzy będącymi w aktualnej ofercie D40x a D80, co wydaje się najbardziej trafne.
Budowa zewnętrzna
Przyglądając się korpusom serii D40/40x, oraz nowemu D60, wydaje się, że ma się do czynienia z dokładnie tym samym modelem aparatu. Zarówno gabaryty jak i masa tych korpusów są identyczne (126×94×64 mm, a masa 495 g), a wszystkie detale i elementy sterujące są niemal identyczne. Jedynymi wyraźnymi różnicami pomiędzy nowym D60 a serią D40/40x jest zmiana tabliczki z oznaczeniem modelu oraz obecność dwóch dodatkowych okienek pod okularem wizjera.
![]()
Przetwornik obrazowy Zdecydowano się na zastosowanie w D60 prawdopodobnie tego samego przetwornika obrazowego, który znają użytkownicy D80, czy D40x. Jest nim detektor wykonany w technologii CCD formatu APS-C (23,6×15,8 mm) i liczbie efektywnej pikseli 10,75 mln. Pozwala to na rejestrację obrazów z maksymalną rozdzielczością 3872×2592 pikseli, co odpowiada powiększeniom w formacie 32,8×21,9 cm przy 300 dpi. To znacznie przekracza potrzeby nawet zaawansowanych fotoamatorów, a obecność sprawdzonego „w boju” przetwornika obrazowego nie grozi niespodziewanymi rozczarowaniami.
![]() W aparacie zastosowano specjalny kształt komory lustra z systemem mikrokanalików. Przeciwdziała to osadzaniu się zanieczyszczeń na powierzchni elementu CCD.
Układ został wyposażony w zintegrowany filtr IR i dolnoprzepustowy (odcinający wyższe częstości przestrzenne, zapobiegając powstawaniu artefaktów przy rejestracji cyfrowej obrazu). Ponieważ to właśnie osadzające się na tym elemencie drobiny kurzu i pyłu są powodem powstawania nieestetycznych i niekorzystnych elementów w obrazie, konstruktorzy w D60 zastosowali układ eliminacji tych niedogodności. Jego działanie polega na wprowadzaniu płytki filtra w drgania (o czterech różnych częstotliwościach), powodując strząsanie zanieczyszczeń z jego powierzchni. To rozwiązanie niegdyś było unikatowym atutem Olympusa, teraz coraz częściej jest stosowane w aparatach innych producentów, w tym także Nikona.
![]()
W modelu D60 zastosowano dodatkowo specjalnie zaprojektowany kształt komory lustra, tworzący u jego podstawy system mikrokanalików. Dzięki temu powstały przy ruchu zwierciadła przepływ powietrza wewnątrz komory zrealizowany jest tak, by strumień skierowany był w kierunku od powierzchni przetwornika – nie pozwalając tym samym na wdmuchiwanie podczas fotografowania zanieczyszczeń mogących osadzać się na powierzchni filtra.
![]()
data dodania: 18-02-2008
godzina dodania: 12:36
odsłon: 11018
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia). ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||