testowe NARCYZ - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 4/1993Prawdopodobnie nikt nie myśli o Rosjanach jako o wielkich innowatorach w projektowaniu aparatów fotograficznych. Niemniej jednak, w ciągu wielu lat swjej działalności w tej dziedzinie, stworzyli oni kilka rzeczy całkowicie oryginalnych. To właśnie Rosjanie przedstawili w 1935 roku pierwszą 35-milimetrową lustrzankę jednoobiektywową Sport (rok przed niemiecką Kine Exaktą, która powszechnie uważana jest za prekursorkę kamer tego typu). W 1958 dali nam jeden z najmniejszych i najschludniej wykonanych aparatów panoramicznych. Był to FT 2 na film 35 mm. Rok 1960 przyniósł inny radziecki produkt, pierwszą, i jak się wydaje, do dzisiaj ostatnią, lustrzankę jednoobiektywową na film 16 mm.
Według raportu przedstawionego w pochodzącym sprzed trzydziestu lat "British Journal of Photography", Narcyza wypuszczono próbnie na rynek radziecki lecz się na nim nie przyjął. Prawdopodobnie było to spowodowane niską jakością dostępnych w tamtych czasach filmów 16 mm. Rosjanie postanowili zarzucić ideę takiego aparatu. Jednakże kilka sztuk trafiło za granicę i wywołało w Europie spore zainteresowanie. Dzięki temu, w roku 1965, prace nad Narcyzem zostały wznowione.
W latach pięćdziesiątych i na początku sześćdziesiątych aparaty na film 16 mm cieszyły się dużą popularnością lecz format 14*17 mm nie był zbyt praktyczny. Producanci Narcyza zastosowali ramkę 14*21 mm, a więc mającą te same proporcje co klatki na filmie 35 mm. Narcyz wygląda jak mała lustrzanka na film 35 mm z tą jednak różnmicą, że pryzmat pentagonalny ma wpuszczony do wewnątrz korpusu a nie, jak ma to miejsce w większości aparatów tego typu, umieszczony w nadbudówce na górnej ściance aparatu. Pryzmat można wyjąć i wygląda na to, że w początkowych projektach kamera miała mieć wymienialne celowniki. Jak się wydaje, plany te nigdy nie zostały do końca zrealizowane, ponieważ nigdzie nie natrafiono na egzemplarz innego celownika przeznaczonego dla Narcyza. Ponadto na górnej ściance znajduje się koło nastawy czasów migawki. Aparat dysponuje czasami od 1/2 s do 1/500 s oraz B, stopniowanymi w normalny sposób. Jest tu jednak rzecz nispotykana gdzie indziej, mianowicie czas 1/30 s umieszczono pomiedzy 1/2 s a B. Obok wspomnianego koła nastawy czasów umieszczono spust migawki, dźwignię przesuwu filmu, licznik zdjęć a po przeciwnej stronie celownika, koło zwrotnego zwijania filmu oraz dwa gniazda synchronizacji z lampą błyskową, X i M. Narcyz był produkowany tylko z obiektywm standardowym ale sprzedawano go wraz ze specjalnym adapterem pozwalającym na współpracę ze wszystkimi obiektywami przeznaczonymi dla Zenita. Dzięki temu był on najwszechstronniejszym aparatem na film 16 mm. Wyposażono go też w miniaturową kasetę na film, której sposób użycia i pracy jest identyczny jak dla materiału 35 mm. Oryginalnie film nie był perforowany. Praca z Narcyzem jest zadziwiająco prosta. Celownik, posiadający regulację dopasowywującą układ optyczny zależnie od ewentualnych wad wzroku użytkownika, jest trochę zbyt ciemny jak na dzisiejsze standardy ale widoczny w nim obraz jest bardzo duży jak na tak małą kamerę. Aparat nie ma automatyki przysłony. Ostrość trzeba nastawiać przy w pełni otwartym obiektywie a dopiero przed wykonaniem zdjęcia nastawia się odpowiednią wartość przysłony. W porównaniu z innymi aparatami na film 16 mm zdjęcia wykonane Narcyzem odznaczają się bardzo dobrą jakością, która pozwala na otrzymywanie znakomitych odbitek na papierze średniego formatu. Raport zamieszczony w "British Journal of Photography" z 1960 roku, sugerował, że Narcyz mógł być prototypem aparatu przyszłości. Można zrozumieć ten pogląd jeżeli zważy się jak poważnie producenci podeszli do projektu tej kamery. Dzisiaj można już tylko teoretycznie rozpatrywać to czy film 16 mm mógł zrobić w latach sześćdziesiątych filmowi 35 mm to co ten zrobił błonom zwojowym i płaskim w latach dwudziestych. Dane techniczne: Typ: lustrzanka jednoobiektywowa, Film: 16 mm, Format: 14*21 mm, Rok powstania: 1960, Migawka: centralna (focal plane ?),Czasy: 1/2 - 1/500 s., Synchronizacja: X i M, Celownik: celownik z pryzmatem pentagonalnym lub matówkowy,Nastawianie ostrości: na matówce, Wymiary: 10*6*5 cm, Waga: 300 g, Obiektyw standardowy Typ: Industar, Ogniskowa: 35 mm, Maksymalna wartość przysłony: f/2,8, Minimalna wartość przysłony: f/16, Najmniejsza odległość od fotografowanego obiektu: 50 cm, Cena: ok. 300 funtów. Jark von Kiedrowski data dodania: 14-08-2010
godzina dodania: 13:33
odsłon: 5980
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Nowy termin - czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia do 12 maja Ponieważ nie wszyscy zorientwali się o tym, że przedłużyliśmy termin przyjmowania zgłoszeń do 7 maja, a nadal są osoby, które mają niewykorzystane kody na Ligę - które dostały z opóźnieniem (przeciążenie systemu zgłoszeń). Dlatego przedłużyliśmy dla tych osób czas przyjmowania zgłoszeń do 12 maja do końca dnia tj. do 12 maja do godziny 23.59. To już termin ostateczny. Za utrudnienia przepraszamy i dziękujemy za zrozumienie. Zamieszczony montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą CES Innovation Award. Sony CFexpress typu B: CEB G480T/CEB-G240T - pojemne i wydajne karty 6 marca 2024 r. firma Sony zapowiedziała wprowadzenie na rynek nowych kart CFexpress typu B: CEB G480T/CEB-G240T. Nowe pojemne i szybkie karty pamięci z serii G mają zapewnić stabilność oraz niezawodność działania podczas długich sesji zdjęciowych. Karta Sony CEB-G480T (480 GB) umożliwia odczyt z szybkością do 1850 MB/s i zapis do... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |