testowe Nikon F50 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 4/1994
Modelem tym Nikon stworzył nową kategorię lustrzanek małoobrazkowych przeznaczonych dla amatorów fotografii. Początkujący fotograf będzie używał go podobnie jak aparatu typu kompakt stosując jedynie cztery podstawowe programy automatyki ekspozycji, a z czasem, poznając tajniki sztuki fotografowania może wykorzystywać szerokie jego możliwości i zagłębiać się w zawiłości fotografii kreatywnej.
Ta nowa filozofia zapisana jest w systemie sterowania nowym Nikonem. Po lewej stronie górnej pokrywy króluje przełącznik ADVANCED/SIMPLE, którego położeniem aparat informuje fotografującego: ,,naciśnij spust migawki i nie wtrącaj się'' w trybie prostym ( SIMPLE ), albo: ,,pomyśl zanim zrobisz zdjęcie'' w trybie zaawansowanym ( ADVANCED ).
![]() W trybie pracy SIMPLE dysponujemy oprócz programu uniwersalnego trzema programami przedmiotowymi ułatwiającymi fotografowanie motywów typu: KRAJOBRAZ, PORTRET, ZBLIŻENIE ( MAKRO ). W tych trybach pracy aparat sam dobiera czas naświetlania i przysłonę w zależności od czułości filmu, oświetlenia, parametrów obiektywu ( ogniskowa, otwór względny ) tak, by przedmiot zdjęcia był prawidłowo sfotografowany. Gdy używane są programy przedmiotowe, parametry ekspozycji korygowane są tak, by zapewnić jak najlepsze ujęcie głównego motywu np. zmniejszenie otworu przysłony w celu zapewnienia możliwie dużej głębi ostrości przy zdjęciach krajobrazu, bądź przeciwnie otworzenie przysłony nawet do wartości otworu względnego by zmniejszyć strefę ostrości przy portrecie. Tryb pracy ADVANCED podzielony jest na trzy ,,warstwy''. W pierwszej z nich ( i zarazem najłatwiej dostępnej ) umieszczone są oprócz tych wspomnianych powyżej, dodatkowe cztery programy: - SPORTOWY - stosujący krótkie czasy naświetlania; - SYLWETKOWY - pierwszy plan pozostaje ciemny przy jasnym tle; - NOCNY - delikatne rozświetlenie pierwszego planu błyskiem flesza przy wykorzystaniu słabego oświetlenia zastanego planów dalszych; - EFEKT RUCHU - wydłużenie czasu naświetlania w celu osiągnięcia rozmazania tła przy ,,ciągnięciu'' aparatem za obiektem będącym w ruchu. W drugiej warstwie umieszczonej pod pierwszą dostępne są tryby automatyki czasu i przysłony oraz ręczne ustawianie parametrów ekspozycji. ![]() W warstwie najgłębszej schowane są funkcje wykorzystywane jedynie przez ambitnych fotografów: korekcja ekspozycji, ręczne ustawianie czułości filmu, tryb ciągły pracy układu ustawiania ostrości, możliwość zapamiętania jednego z trybów automatyki naświetlania w celu jego szybkiego przywołania bez konieczności przekopywania kolejnych warstw trybu ADVANCED. W trybie tym stosując program uniwersalny można użyć funkcji SHIFT dowolnie zmieniając dobraną przez automatykę aparatu parę czas, przysłona. Pamięć pomiaru ekspozycji działa natomiast we wszystkich trybach pracy aparatu. Od strony technicznej Nikon F50 jest amatorską wersją modelu F90. Podobnie jak jego starszy brat wykorzystuje obiektywy typu D do pomiaru odległości motywu zdjęcia, ale niestety tylko przy oświetleniu ciągłym. Posiada równie czuły układ ustawiania ostrości i matrycę pomiaru światła ciągłego i błyskowego ( 6 pól pomiarowych ). Pomiar integralny z uwypukleniem środka pola dostępny jest jedynie w trybie ręcznego ustawiania parametrów ekspozycji. Migawka ma węższy zakres czasów - tylko do 1/2000 s, a najkrótszy czas synchronizacji błysku wynosi 1/125 s. Silnik przewija film z prędkością 1 kl/s. Nikon F50 posiada wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 13 i oświetlającej pole widzenia obiektywu 35 mm. W żadnym z trybów automatyki naświetlania lampa nie uruchamia się sama, a jedynie sygnalizuje w celowniku że jej użycie byłoby wskazane. W odróżnieniu od F90, F50 zawsze pracuje w trybie priorytetu ostrości, zarówno przy użyciu Single AF jak i Continous AF dostępnego jedynie w trybie ADVANCED. Wskazania w celowniku w trybie SIMPLE są dość ubogie i obejmują jedynie sygnalizację ustawienia ostrości, parametrów ekspozycji, ostrzeżenie o możliwości ,,poruszenia'' zdjęcia przy zbyt długim czasie naświetlania, oraz sygnalizację celowości użycia lampy błyskowej. W trybie ADVANCED dodatkowo wyświetlany jest czas ekspozycji, zastosowana przysłona i wartość korekcji ekspozycji. Podsumowując, Nikon F50 to dobrze zaprojektowany aparat. Może nim fotografować zarówno użytkownik kompaktów jak i ambitny fotograf. Co najważniejsze jednak: umożliwia on uczenie się fotografowania od pierwszych kroków bez konieczności zmiany sprzętu na coraz bardziej skomplikowany. Dane techniczne: Mocowanie obiektywu: typu Nikon F; stosuje się obiektywy AF Nikkor i AI-P Nikkor; Ustawianie ostrości: ręczne albo automatyczne, AF: wykorzystuje system detekcji fazowej używając modułu AM 200, zakres działania -1 do 19 EV, tryby Single Servo i Continous Servo ( ten ostatni tylko w trybie ADVANCED ), możliwość blokady ustawienia ostrości w trybie Single Servo AF, śledzenie obiektów ruchomych włącza się automatycznie; Ekspozycja: matrycowy system pomiaru oświetlenia dla wszystkich trybów automatyki ekspozycji, pomiar integralny z uwypukleniem środka dla trybu ręcznego, zakres pomiaru 1 do 20 EV ( film 100 ASA, obiektyw o jasności 1.4 ), pamięć pomiaru, korekcja ekspozycji ( tylko w trybie ADVANCED ) +/- 5 EV co 0.5 stopnia, zakres czułości filmów 25 ASA do 5000 ASA dla filmów z kodem DX, 6 ASA do 6400 ASA przy ręcznym wprowadzaniu czułości w trybie ADVANCED, tryby automatyki ekspozycji wymieniono powyżej; Migawka: sterowana elektronicznie o przebiegu pionowym, wyzwalanie elektromagnetyczne, zakres czasów 1/2000 s do 30 s i czas T ( ten ostatni tylko w trybie ADVANCED ), najkrótszy czas synchronizacji błysku 1/125 s; Celownik: niewymienny pryzmat pentagonalnym i niewymienna matówka obejmuje 90 % pola widzenia obiektywu, oświetlenie wskazań na wyświetlaczu w celowniku włącza się jednocześnie z włączeniem pomiaru ekspozycji; Przesuw filmu: automatyczne ustawienie na pierwszej klatce filmu, samoczynne przewinięcie na następną klatkę po wykonaniu zdjęcia, automatyczne zwinięcie do kasety po skończeniu filmu, możliwość zwinięcia filmu przed jego końcem; Samowyzwalacz elektroniczny: z 10 sekundowym opóźnieniem; Zasilanie: 6 V baterią litową 2CR5, wydajność baterii w temp. 20 stopni C: 80 filmów 36 - klatkowych bez użycia wbudowanej lampy błyskowej, 15 filmów z jej użyciem przy 50% zdjęć; Wymiary korpusu aparatu: 149 x 96 x 70 mm; Masa: 580 g. Paweł Baldwin data dodania: 18-10-2010
godzina dodania: 00:04
odsłon: 21250
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||