testowe Stereo Realist – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 10/1994Jeszcze w erze dagerrotypów pojawiły się pierwsze aparaty stereoskopowe a i dziś można na rynku spotkać okazy tego gatunku. Stereo Realist, którego produkcję rozpoczęła firma Davida White w Milwaukee w roku 1947 to chyba najsławniejszy stereoskopowy aparat stosujący metodę jednoczesnego wykonywania dwóch zdjęć dwoma obiektywami, których wzajemna odległość równa jest przeciętnemu odstępowi ocznemu.
Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy to fakt, że Stereo Realist ma trzy a nie dwa obiektywy. Dwa zewnętrzne naświetlają film a obraz ze środkowego odbijany jest do wizjera. Tym samym jest to lustrzanka dwu-, a właściwie trzyobiektywowa. Osobę, która spodziewa się znaleźć wizjer z tyłu aparatu spotka niespodzianka: znajduje się on na spodzie aparatu, obok którego umieszczono jeszcze celownik dalmierzowy dla dokładnego nastawiania ostrości. Zdjęcia robi się trzymając aparat jakby do góry nogami opierając go o czoło. Równie niezwykle rozwiązane jest samo nastawianie ostrości: odbywa się poprzez pokrętło umiejscowione z boku aparatu tak, że trafia na nie palec wskazujący prawej ręki po podniesieniu aparatu do oka. Obraz w celowniku jest podzielony poziomo na dwie równe połówki i ostrość zostaje ustawiona, gdy zejdą się one razem. Jednakże czynność ta nie ma żadnego wpływu na pozycję obiektywów. Po otwarciu aparatu okazuje się, że to cała tylna płytka z filmem przesuwa się w stosunku do obiektywów przy ustawianiu ostrości. Wartości przysłony ustawia się na jednym z obiektywów, sprzężonym z drugim, czasy otwarcia migawki na pokrętle umieszczonym wokół środkowego obiektywu a naciągnięcie migawki odbywa się poprzez dźwignię umieszczoną poniżej tegoż obiektywu. Jako że palec wskazujący prawej ręki zajęty jest ustawianiem ostrości spust migawki umieszczono z lewej strony i nie ma problemów z jego znalezieniem i wciśnięciem. Aparat robi pary zdjęć w formacie 22 x 23 mm w skomplikowany sposób rozmieszczone na filmie 35 milimetrowym. Dane techniczne Czasy otwracia migawki: 1 - 1/500 sekundy + T i B Synchronizacja z lampami spaleniowymi: przy wszystkich czasach otwarcia migawki Wymiary: 16,5 x 6,5 x 5 cm. Waga: 750 g. Obiektyw: dwa trzyelementowe anastygmaty o ogniskowej 35 mm i zakresie otworów przysłony od f/3,5 do f/22 W Wielkiej Brytanii aparat kosztował w roku 1947 162 funty.
Jarosław Brzeziński data dodania: 14-11-2010
godzina dodania: 00:47
odsłon: 5319
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:ZDJĘCIE MIESIĄCA styczeń 2024 r. - dołącz do kolejnej marcowej edycji konkursu Na łamach Foto-Kuriera 3/24 prezentujemy zwycięskie prace z internetowego konkursu miesiąca odbywającego się cyklicznie na stronie www.foto-kurier.pl. W wydaniu zagościły najwyżej ocenione zdjęcia przez użytkowników serwisu foto-kurier.pl w styczniu 2024 r. Każde zdjęcie wgrane do serwisu bierze automatycznie udział w internetowym konkursie miesiąca. Marcowa edycja konkursu kończy się ostatniego dnia miesiąca. Zapraszamy do wspólnej zabawy. Na zwycięzców czekają również drobne upominki. Najlepsze z Najlepszych 2024 - styczeń 2024 r. Wgraj zdjęcie na foto-kurier.pl i bądź aktywny, a już wkrótce i twoje zdjęcie zostanie opublikowane w papierowej wersji Foto-Kuriera jako jedno z najlepszych wgranych do serwisu w marcu 2024 roku. Zobacz kto wygrał styczniową rywalizację i dołącz do wybranych... NIKKOR Z 28-400 mm f/4-8 VR – obiektyw o 14,2-krotnym zakresie ogniskowych 27 marca 2024 roku Nikon wprowadza do sprzedaży nowy obiektyw zmiennoogniskowy uniwersalny superzoom z serii Z – Nikkor Z 28-400 mm f/4-8 VR. Dzięki kompaktowym wymiarom, małej masie i aż 14,2-krotności ogniskowej jest on niezwykle uniwersalny i wygodny w codziennym użytkowaniu w połączeniu z korpusem Nikon Z. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |