Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Stereo Realist – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 10/1994

Jeszcze w erze dagerrotypów pojawiły się pierwsze aparaty stereoskopowe a i dziś można na rynku spotkać okazy tego gatunku. Stereo Realist, którego produkcję rozpoczęła firma Davida White w Milwaukee w roku 1947 to chyba najsławniejszy stereoskopowy aparat stosujący metodę jednoczesnego wykonywania dwóch zdjęć dwoma obiektywami, których wzajemna odległość równa jest przeciętnemu odstępowi ocznemu. 

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy to fakt, że Stereo Realist ma trzy a nie dwa obiektywy. Dwa zewnętrzne naświetlają film a obraz ze środkowego odbijany jest do wizjera. Tym samym jest to lustrzanka dwu-, a właściwie trzyobiektywowa. Osobę, która spodziewa się znaleźć wizjer z tyłu aparatu spotka niespodzianka: znajduje się on na spodzie aparatu, obok którego umieszczono jeszcze celownik dalmierzowy dla dokładnego nastawiania ostrości. Zdjęcia robi się trzymając aparat jakby do góry nogami opierając go o czoło.



Równie niezwykle rozwiązane jest samo nastawianie ostrości: odbywa się poprzez pokrętło umiejscowione z boku aparatu tak, że trafia na nie palec wskazujący prawej ręki po podniesieniu aparatu do oka. Obraz w celowniku jest podzielony poziomo na dwie równe połówki i ostrość zostaje ustawiona, gdy zejdą się one razem. Jednakże czynność ta nie ma żadnego wpływu na pozycję obiektywów. Po otwarciu aparatu okazuje się, że to cała tylna płytka z filmem przesuwa się w stosunku do obiektywów przy ustawianiu ostrości.

Wartości przysłony ustawia się na jednym z obiektywów, sprzężonym z drugim, czasy otwarcia migawki na pokrętle umieszczonym wokół środkowego obiektywu a naciągnięcie migawki odbywa się poprzez dźwignię umieszczoną poniżej tegoż obiektywu. Jako że palec wskazujący prawej ręki zajęty jest ustawianiem ostrości spust migawki umieszczono z lewej strony i nie ma problemów z jego znalezieniem i wciśnięciem. Aparat robi pary zdjęć w formacie 22 x 23 mm w skomplikowany sposób rozmieszczone na filmie 35 milimetrowym.

Dane techniczne
Czasy otwracia migawki: 1 - 1/500 sekundy + T i B 
Synchronizacja z lampami spaleniowymi: przy wszystkich czasach otwarcia migawki 
Wymiary: 16,5 x 6,5 x 5 cm. 
Waga: 750 g. 
Obiektyw: dwa trzyelementowe anastygmaty o ogniskowej 35 mm i zakresie otworów przysłony od f/3,5 do f/22 
W Wielkiej Brytanii aparat kosztował w roku 1947 162 funty. 

Jarosław Brzeziński







 
data dodania: 14-11-2010
 
godzina dodania: 00:47
 
odsłon: 5319
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.108) / 0.100

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |