Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

WYSZUKIWANIE

Mamiya 67 PROFESSIONAL II –System - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/2000

Wprowadzenie w 1970 roku Mamiyi RB 67 Professional stworzyło nową kategorię jednoobiektywowych lustrzanek obiektywowych. W 1982 roku pojawiła się Mamiya RZ 67 Professional, która dzięki połączeniu nowoczesnej elektroniki z udoskonaloną mechaniką zwiększyła komfort obsługi.

Mamiya RZ 67 Profesional II jest systemową lustrzanką jednoobiektywową na format zdjęć 6 x 7 cm z solidnie rozbudowanym systemem akcesoriów dodatkowych. Wprowadzenie ulepszonego mieszka, łączącego korpus z obiektywem i mającego możliwość wykonania przesuwu równoległego (shift) i pokłonu obiektywu (tilt) umożliwiło pełną kontrolę nad perspektywą i ostrością obrazu.



System charakteryzują następujące cechy:

- "ideal format" 6 x 7 cm - proporcje klatki negatywu sa zgodne z proporcjami większości formatów papierów, przy powiększaniu nie trzeba obcinać fragmentów negatywu,

- obrotowy tył pozwala na szybkie przejście z formatu poziomego na pionowy bez konieczności obracania kamery,

- ustawienie ostrości realizowane jest wysuwem mieszka z korpusu kamery, a ruch nastawczy wykonywany jest gałką nastawczą, znajdującą się z prawej strony korpusu. Doprecyzowanie ostrości wykonuje się gałką precyzyjnego ustawiania ostrości, istnieje też możliwość blokowania ustawienia. Przy ustawieniu na nieskończoność mieszek całkowicie wsuwa się wgłąb korpusu, co jest zaletą przy zdjęciach lotniczych,

- pełna gama wysokiej klasy obiektywów wymiennych z migawką centralną pozwalającą na synchronizację błysku przy wszystkich czasach otwarcia,

- możliwośc ustawienia czasów pośrednich,

- wymienne celowniki, między innymi AE celownik pryzmatyczny FE 701 z trzema metodami pomiarowymi z automatycznym przełączeniem z pomiaru punktowego na integralny zależnie od kontrastu motywu i możliwością zmiany parametrów naświetlania co 1/6 EV i kontrolą ustawienia, sygnalizowaną przez LED,

- wymienne kasety z dwoma okienkami licznika zdjęć umożliwiającymi wygodną obserwację przy pionowym i poziomym położeniu kasety,

- zabezpieczenia z optycznymi i akustycznymi sygnałami ostrzegawczymi,

- system umożliwia współpracę ze wszystkimi obiektywami RZ i RB i prawie wszystkimi elementami dodatkowymi obu systemów.

Te wszystkie cechy czynią z kamery Mamiya RZ 67 Professional narzędzie umożliwiające realizację nieomal wszystkich precyzyjnych zadań fotograficznych.


BUDOWA KAMERY
System jest pomyślany analogicznie jak inne modele tej kategorii modułowych lustrzanek jednoobiektywowych. O ile jednoobiektywowe lustrzanki najmniejszego formatu średniego (6 x 4,5 cm) coraz bardziej przypominają wyglądem i możliwościami elektronicznymi małoobrazkowe lustrzanki, to kamery największego średniego formatu przejmują coraz więcej rozwiązań dostępnych do tej pory tylko kamerom wielkoformatowym. Dotyczy to głównie sposobów pełnej kontroli nad perspektywą i całkowitą ostrością obrazu. O ile możliwość przesunięcia osi optycznej dzięki obiektywom typu shitf jest w wielu przypadkach zdjęciowych całkowicie wystarczająca, to jednak w wielu sytuacjach dopiero wykonanie przesunięcia równoległego i pokłonu gwarantuje powodzenie. Wprowadzenie do kamery Mamiya RZ 67 adapteru Shift/tilt udostępniło fotografom pracującym tą kamerą możliwości zarezerwowane dotychczas dla kamer wielkoformatowych.

Głównym elementem systemu jest sześciokątna skrzynka korpusu, do której można dołączać inne elementy systemu, zależnie od realizowanego zadania fotograficznego. Korpus jest nie tylko miejscem zespalającym poszczególne elementy, znajduje się w nim także centralny organ sterowania i kontroli w postaci procesora. Do procesora dostarczane są wszystkie informacje z poszczególnych elementów systemu, stąd przekazywane są impulsy sterujące, zapewniające prawidłowe naświetlenie materiału zdjęciowego. Zależnie od zastosowanego wymiennego celownika, kamera może pracować w trybie pełnej automatyki naświetlania (tylko z AE celownikiem pryzmatycznym) lub ręcznym. Wymienne obiektywy, od bardzo krótkich do długich tele, umożliwiają wykonywanie zdjęć we wszystkich warunkach zdjęciowych. Wszystkie obiektywy mają wbudowaną migawkę centralną, umożliwiającą synchronizację błysku przy wszystkich czasach otwarcia, co nie tylko ułatwia pracę przy kombinowanym oświetleniu dziennym i błyskowym, ale także umożliwia niwelowanie wpływu światła ciągłego na barwę obrazu przy oświetleniu fleszowym dzięki możliwości wykonania zdjęcia przy najkrótszych czasach otwarcia migawki. Dane z obiektywu są przekazywane do mikroprocesora poprzez pozłacane styki, przy stosowaniu obiektywów RB transmisja danych jest niemożliwa.



Elektronicznie sterowana migawka centralna Seiko 1, wbudowana w obiektyw posiada zakres czasów otwarcia: w trybie automatycznym 8-1/400 sek z odstępem co 1/6 działki, w trybie ręcznym 8-1/400 sek co 1/2 działki oraz czas B i mechanicznie sterowany czas T. Informacja o czasach otwarcia migawki dobieranych do wybranej przysłony jest widoczna w celowniku (w trybie automatycznym po lewej stronie matówki przez podświetlenie konkretnej wartości cyfrowej, w trybie ręcznym poprzez LED-y z prawej strony matówki,przy czym zielona dioda oznacza prawidłowe naświetelnie, czerwone i pomarańczowe znaczniki prześwietlenie lub niedoświetlenie). Pierścień nastawczy czasów otwarcia migawki znajduje po lewej stronie korpusu, u góry, tuż przed kasetą, i umożliwia wybór czasu naświetlenia; istnieje możliwość blokowania nastaw. Na pierścieniu nastawczym, oprócz wartości czasów migawki, znajdują się również pozycje: RBL (dla obiektywów RB) i AEF (dla AE celownika pryzmatycznego FE-701). Migawka naciągana jest ręcznie ergonomiczną dźwignią, znajdujacą się z lewej strony korpusu. Obrót dźwigni o 114o powoduje również przesunięcie błony do następnej klatki oraz opuszczenie lustra do położenia roboczego. Nad dźwignią naciągu znajduje się przełącznik R/M. Przestawienie przełącznika w pozycję "M" umożliwia wykonanie kilku naświetleń na tej samej klatce - obrót dźwigni napina migawkę i opuszcza lustro bez przesuwu błony. Dołączenie do korpusu motoru Winder RZ Modell nie tylko poprawia komfort obsługi (po wykonaniu zdjęcia błona jest automatycznie przesunięta do następnej klatki, naciagnięta również zostaje migawka i opuszczone lustro), ale również umożliwia wykonanie zdjęć seryjnych z prędkością 1 zdjęcia na sek. Dodatkowo umożliwia zdalne wyzwalanie migawki nadajnikiem na podczerwień.

Nastawienie ostrości realizowane jest wysuwem mieszka z korpusu dzięki obrotowi gałki zgrubnego ogniskowania, znajdującej się z prawej strony korpusu, przed dźignią szybkiego naciągu. Do precyzyjnego ustawienia ostrości służy gałka precyzyjnego ogniskowania. System podwójnego ustawienia ostrości - zgrubnego i dokładnego - jest typowym rozwiązaniem ogniskowania w kamerach wielkoformatowych. Wynika to nie z mniejszej głębi ostrości dla większych formatów, jak się na ogół mylnie uważa, lecz z faktu, że kamerami większych formatów wykonujemy wiele zdjęć w dużych skalach odwzorowania (1:3-1:5), przy których głębia ostrości jest istotnie mniejsza niż przy skalach odwzorowania 1:30 i mniejszych. Przy nastawieniu na nieskończoność na prawej części korpusu widoczna jest skala głębi ostrości z oznaczeniem wartości w metrach i stopach, a tuż przed nią, na płycie czołowej mieszka, skala długości ogniskowych obiektywów. Celowośc takiego usytuowania skal uwidacznia się przy ruchu miecha. Ruch czołówki do przodu w celu ustawienia ostrości umożliwia odczyt głębi ostrości z nomogramu naniesionego na tabliczce znajdującej się z boku miecha.

Sychronizacja błysku jest realizowana przewodem synchronizacyjnym przez gniazdo wtykowe (kontakt X), umieszczone na obudowie obiektywów lub przez gorącą stopkę.

Wymienne kasety umożliwiają wykonywanie zdjęć formatu 6 x 4,5 cm, 6 x 6 cm lub 6 x 7 cm, na błonach zwojowych typu 120 lub 220. Wymienna kaseta na ładunki natychmiastowe pozwala na wykonanie zdjęć o formacie 69,5 x 69,5 mm. Do kamery RZ 67, dzięki G-adapterowi, stosować można kasety RB. Obrotowy tył (to rozwiązanie również spotykane w niektórych kamerach wielkoformatowych) nie wymaga zmiany pozycji kamery przy przejściu z formatu poziomego na pionowy lub odwrotnie. Przy zmianie formatu automatycznie zmienia się położenie masek w celowniku, przed przypadkową zmianą formatu zabezpiecza rygiel blokujący. Podwójne okienko licznika ułatwia kontrolę naświetlonych klatek w obu położeniach kasety.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 06-10-2012
 
godzina dodania: 21:27
 
odsłon: 14650
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000


Zdjęcie miesiąca
Październik 2020
zdjęcie miesiąca
© fot. Jacek Świercz
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2020. (0.105)

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |