testowe Linhof Technorama 617 S III - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/2001
Zbudowanie panoramicznej kamery średnioformatowej o jakości zarezerwowanej dla kamer wielkoformatowych było założeniem konstruktorów Linhofa. Powstała konstrukcja hybrydowa, której korpus od zwykłych aparatów dalmierzowych różnił się tylko proporcjami długości i wysokości, a obiektywy i technika pracy zostały przejęte z kamer większego formatu.
Dzięki temu została osiągnięta mobilność średniego formatu z jakością obrazu kamery wielkoformatowej. Przy założonej proporcji boków obrazu 3:1, na błonie zwojowej typu 120 można wykonać 4 zdjęcia formatu 6 x 17 cm, błona zwojowa 220 pozwala na wykonanie 8 zdjęć. Jest idealną kamerą do wykonywania szybkiej fotografii krajobrazu, architektury, fotografii przemysłowej oraz nieocenionym narzędziem w kreatywnej fotografii.
![]() Technorama 617 S III jest kamerą systemową z 4 wymiennymi obiektywami oraz specjalnymi celownikami. Jest to wersja rozwojowa modelu Technorama 617 S o takim samym formacie zdjęciowym, ale ze stałym, niewymiennym obiektywem Super Angulon 5,6/90 mm i efektywnym kącie widzenia dla tego formatu po przekątnej obrazu równym 89 stopni. Sposób wymiany obiektywów został wykonany podobnie do wcześniejszej wersji Technoramy 612 PC II, nowe obiektywy Schneidera pozwoliły na dalsze rozszerzenie możliwości kamery. ![]() W Technoramie 617 S III wykorzystane są obiektywy: Super Angulon XL 5,6/72 mm o efektywnym kącie widzenia 105o dla przekątnej formatu i średnicy pola obrazowego 226 mm. Ponadto możliwe jest stosowanie Super Angulon XL 5,6/90 mm (stosowanym w Technoramie 617 S) o kącie widzenia 90o i średnicy pola obrazowego 236 mm oraz obiektywu Apo-Symmar o kącie widzenia 53o i średnicy pola obrazowego 263 mm. Najnowszym obiektywem jest Tele-Arton S 5,6/250 mm o kącie widzenia 39o i średnicy pola obrazowego 190 mm. Wszystkie obiektywy mają migawkę centralną o czasach otwarcia T, B, 1 s - 1/500 s (dwa ostatnie obiektywy mają najkrótszy czas otwarcia migawki równy 1/400 s. Zakres przysłon 5,6 - 45 (180-tka ma najmniejszą przysłonę 64). ![]() Obiektywy z wbudowaną migawką Copal montowane są do tubusu z pierścieniem nastawczym odległości, ten zaś do panelu dystansowego. Wielkość panelu dystansowego zależna jest od ogniskowej obiektywu. Obiektywy Super Angulon XL 5,6/72 i 5,6/90 charakteryzują się spadkiem jasności na brzegu pola obrazowego, wyrównanie jasności obrazu umożliwia stosowanie stopniowanego centralnego filtru szarego. Zmiana obiektywu jest nadzwyczaj prosta: odkręcamy dwie śrubki mocujące panel z obiektywem do korpusu i na jego miejsce montujemy odpowiadający danemu ujęciu inny panel. Zmiana obiektywu wymaga zmiany celownika. W celowniku (system Albada) ramki świetlne pokazują widziany kadr, świecące się cyfry informują o ogniskowej obiektywu, nad obrazem widoczne jest odbicie poziomnicy, wskazującej położenie kamery. Przy pochyleniu kamery pęcherzyk powietrza poziomnicy przemieszcza się w lewo od dwóch pionowych linii, przy podniesieniu do góry pęcherzyk wędruje na prawą stronę, położenie środkowe jest informacją o wypoziomowaniu kamery. ![]() Ten drobny wynalazek znakomicie ułatwia pracę i pozwala uniknąć zbieżności linii pionowych przy wykonywaniu zdjęć wysokich obiektów architektonicznych. Wyzwolenie migawki następuje przez wężyk spustowy, który mocowany jest do panelu dystansującego. ![]() data dodania: 16-03-2013
godzina dodania: 15:22
odsłon: 9701
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() Samyang AF 85 mm f/1,8 P FE Samyang AF 85 mm f/1,8 P FE, portretowy teleobiektyw stałoogniskowy, który równoważy wyrazistą jakość obrazu z imponującą poręcznością. Zapoznaj się z informacją prasową i zobacz dane techniczne obiektywu. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||