testowe Canon EOS 50 – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 9/1995
ciąg dalszy...
![]() - automatyka typu PROGRAM, gdzie para: czas, przysłona dobierana jest w oparciu o dane o oświetleniu, ogniskowej stosowanego obiektywu, odległości i prędkości poruszania się obiektu zdjęcia; możliwe jest użycie funkcji SHIFT; - automatyka przysłony; - automatyka czasu naświetlania; - tryb ręcznego doboru czasu i przysłony; - automatyka z założoną głębią ostrości; - pełna, ,,zielona'' automatyka tzn. PROGRAM uzupełniony automatycznym włączaniem wbudowanej lampy błyskowej; - cztery programy tematyczne: portret, zbliżenie, zdjęcia krajobrazowe i sportowe. Wbudowana lampa błyskowa o liczbie przewodniej 13 oświetla pole widzenia obiektywu o ogniskowej 28 mm. Ma możliwość wysyłania przedbłysków redukujących efekt czerwonych oczu, a jej błysk może być zsynchronizowany z drugą lamelką migawki. Dodatkowo możliwe jest wprowadzenie korekcji ekspozycji błysku w zakresie +/- 2 działki. Największym jednak przebojem, który Canon zaprezentował wraz z EOS-em 50 jest system realizacji i pomiaru błysku z użyciem lampy błyskowej 380 EX. System A-TTL został zastąpiony nowym E-TTL, którego istota polega na pomiarze zarówno oświetlenia zastanego jak i przedbłysku za pomocą całej matrycy pomiarowej. Ustalone w ten sposób parametry ekspozycji i potrzebna siła błysku są zapamiętywane i realizowane po wyzwoleniu migawki. Zapamiętanie siły błysku zastosowano już w Canonie T90. Jest ono bardzo przydatne, gdy po częściowym wciśnięciu spustu migawki (a więc po ustawieniu ostrości i parametrów ekspozycji) chcemy przekadrować ujęcie. Lampa odmierzy bowiem wtedy dokładnie taką ilość światła jaka wynikła z pomiaru, bez względu na to w co wycelowany jest sensor w momencie naświetlania zdjęcia. System A-TTL w takiej sytuacji zmierzyłby światło odbite od przedmiotu, w stronę którego w czasie ekspozycji będzie wycelowany sensor. Tym przedmiotem po przekadrowaniu może być tło lub inny równie nieistotny obiekt, co może spowodować błędne naświetlenie głównego przedmiotu zdjęcia. Drugim ciekawym rozwiązaniem była możliwość wysyłania przez lampę błyskową ,,ciągłego błysku'', a więc synchronizacja błysku ze wszystkimi czasami naświetlania. Funkcje te uzupełnia synchronizacja błysku z drugą lamelką migawki. Informacje o pracy aparatu wyświetlane są w celowniku i na niedużym wyświetlaczu na górnej pokrywie aparatu. Konstruktorzy EOS-a 50 uznali, że nie ma potrzeby wyświetlania danych o parametrach ustawionych na widocznych z góry pokrętłach. Dlatego na żadnym z wyświetlaczy nie ma informacji o metodzie pomiaru oświetlenia, automatyce ekspozycji czy sposobie ustawiania ostrości. Poza tym, w celowniku wyświetlane są wszystkie potrzebne informacje: czas naświetlania, przysłona, korekcja ekspozycji zarówno światła ciągłego jak i błysku, informacje o pracy lampy błyskowej, ustawieniu ostrości i włączeniu pamięci pomiaru. Licznik zdjęć, sygnalizator stanu baterii i część z wymienionych powyżej informacji zawarta jest na wyświetlaczu na górnej pokrywie aparatu. Przewijanie filmu odbywa się automatycznie. Wciągnięcie na pierwszą klatkę następuje po włożeniu kasety z filmem i zamknięciu tylnej ścianki aparatu. Przesuw filmu dokonywany może być po jednej klatce lub w sposób ciągły z częstością do 2,5 kl/s. Zwijanie powrotne filmu rozpoczyna się automatycznie po naświetleniu ostatniej klatki filmu; może też zostać włączone ręcznie. Aparat może realizować wielokrotną ekspozycję i naświetlić do dziewięciu zdjęć na jednej klatce filmu. Dodatkową funkcją jest bracketing, o kroku ustawianym w zakresie od 1/2 do 2 EV. Możliwości aparatu uzupełnia jedenaście funkcji indywidualnych. Ważnym wyposażeniem dodatkowym EOS-a 50 jest uchwyt do zdjęć w pionie BP-50 wyposażony w dodatkowy spust migawki. Uchwyt ten jest jednocześnie zasobnikiem na cztery baterie lub akumulatory R6 stanowiące alternatywne źródło energii zasilającej aparat. Dodatkowo można użyć zasobnika na baterie R20 BP-5B podłączanego nie bezpośrednio do aparatu, lecz do uchwytu BP-50. Widać, że EOS 50 był uzupełnieniem całej produkowanej wtedy przez Canona linii lustrzanek, choć wcale nie jest nową ,,setką''. Jest co prawda modelem pośrednim pomiędzy ,,piątką'' a ,,pięćsetką'' lecz znacznie bliżej tej pierwszej. Podejrzewam nawet, że ze względu na swoje możliwości, a zwłaszcza nowości w sposobie naświetlania błyskiem i dodatkowe zasilanie, może wyprzeć z rynku EOS-a 5. Ważniejsze dane techniczne: Celownik z pryzmatem pentagonalnym; pole widzenia: 90% w pionie i 92% w poziomie. Migawka o przebiegu pionowym, wyzwalana i sterowana elektronicznie; czasy naświetlania od 1/4000 s do 30 s plus czas B; najkrótszy czas synchronizacji błysku 1/125 s; przy użyciu lampy 380 EX synchronizacja z czasami do 1/4000 s. Zakres pomiaru oświetlenia od 1 EV do 20 EV przy wszystkich metodach pomiaru. Ustawianie czułości filmu automatyczne w zakresie od ISO 25/15o do ISO 5000/38o; ręczne w zakresie od ISO 6/9o do ISO 6400/39o. Korekcja ekspozycji światła ciągłego w zakresie +/- 2 EV. Zasilanie: jedna bateria litowa typu 2CR5. Wymiary:152.5 x 104.5 x 71 mm Masa: 590 g. Paweł Baldwin data dodania: 27-08-2011
godzina dodania: 11:30
odsłon: 21210
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier - FK 11/25 on-line w naszym e-kiosku - wkrótce w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/25 dostępny również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM. Jak zwykle jest co poczytać i czym się zainspirować. Zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25, który jeszcze przez kilka dni będzie królował w najlepszych salonach prasowych. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. ![]() Nikon F65 - poręczny, w rozsądnej cenie Najnowszą lustrzankę Nikona oznaczono symbolem F65. Jest to jedynie udoskonalony amatorski model Nikona F60. Pozostano przy niezmienionej stylistyce korpusu, a nowe elementy to... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||