testowe OLYMPUS Centurion S - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 5/1999
ciąg dalszy...Wspomniana już lampa błyskowa pracuje w trzech trybach: pełnej automatyki, w którym lampa otwierana jest w zależności od natężenia oświetlenia, trybie redukcji efektu „czerwonych oczu”, w którym seria wstępnych błysków pomaga zmniejszyć źrenice osoby fotografowanej, a tym samym uniknąć odbicia błysku dającego charakterystyczne czerwone „diabelskie ślepia”. Ostatni z dostępnych trybów to tryb doświetlania obiektów oświetlonych zbyt kontrastowo, aby mogły być wiernie oddane na filmie, lub zawierających szpecące cienie. Kontrastowe oświetlenie można skompensować także za pomocą korekty przysłony, posługując się przyciskiem, który automatycznie prześwietla klatkę o 1.5 EV w stosunku do wskazań światłomierza. Dzięki systemowi APS można było osiągnąć wiele cech wyglądu Centuriona S, ale nie można zapominać o bezpośrednich korzyściach płynących z tego systemu. Bardzo proste jest ładowanie filmu - wystarczy włożyć kasetę i reszta dzieje się już automatycznie. Po wyczerpaniu filmu równie automatycznie następuje jego zwinięcie, ale film można zwinąć również przed zakończeniem rolki. W przeciwieństwie do formatu 35 mm, w APS-ie nie ma wystających końcówek filmu, co powoduje, że nie trzeba się martwić o ich przypadkowe wciągnięcie do kasety. Natomiast po włożeniu częściowo naświetlonego filmu do aparatu, system transportu ustawia go automatycznie na pierwszą wolną klatkę. Centurion S daje możliwość korzystania ze wszystkich trzech dostępnych formatów rejestracji zdjęć na błonie: szeroki (H - stosunek boków 16:9), normalny (C - 3:2) i panoramiczny (P - 3:1). Poprzez system wymiany informacji (IX - z angielska Information eXchange) możliwe jest zapisywanie danych takich, jak godzina i data zarówno na obrazie, jak i na jego odwrocie. Elementy te rejestrowane są najpierw na magnetycznym pasku na filmie, po czym mogą być drukowane na odbitkach w laboratorium. Z każdą kasetą wywołanego filmu (film wraca do kasety, gdzie jest bezpieczniejszy niż w plastikowych foliach) otrzymuje się bardzo poręczny arkusz wglądówek. Obrazu Centuriona i Centuriona S dopełnia możliwość korekcji dioptrycznej celownika od -2 do +1 dioptrii oraz możliwość stosowania urządzenia zdalnie wyzwalającego aparat z odległości do 5 metrów. Dane techniczne Typ: Całkowicie automatyczna lustrzanka małoobrazkowa APS ze stałym obiektywem 25-100 mm Film: IX240 Wielkość obrazu: 16.7 x 30.2 mm Formaty odbitek: trzy formaty C, H, P Obiektyw: 25-100 mm f/4.5-5.6 (średn. filtra 46 mm), 11 elementów w 10 grupach (konfiguracja 4-grupowa) Migawka: Szczelinowa o przebiegu pionowym, czasy 4-1/2000 sek Lampa błyskowa: synchronizacja do 1/125 sek (w trybie portretowym - w całym zakresie czasów otwarcia migawki), zasięg (z filmem negatywowym ISO 200): szeroki kąt - 0.6-6.2 m, teleobiektyw 0.6-4.9 m; tryby pracy: automatyczny, redukcja efektu „czerwonych oczu” i doświetlanie (wymuszona aktywacja) Nastawianie ostrości: system detekcyjno-fazowy z blokadą zogniskowania, wspomagany światłem ciągłym (do 5 m) Zasięg ogniskowania: 0.6 m do (, (1 m - ( w trybie nocnym i krajobrazowym) Celownik: powiększenie - 0,87x (przy 50 mm), widok formatów ramek APS Korekcja dioptryczna: -2 do +1 dioptrii Pomiar światła: oparty na zasadzie „logiki rozmytej”, centralno-integralny, punktowy Tryby naświetlania: tryb „akcja-stop”, portretowy, zdjęć nocnych, krajobrazowy Kompensacja ekspozycji: +1.5 EV Zakres czułości filmu: ISO 25 - 3200 Samowyzwalacz: 12 sek Zasilanie: 2 x 3V (CR123A lub DL123A) Wymiary: 118 (szer.) x 83 (wys.) x 111 (głeb.) mm data dodania: 21-07-2012
godzina dodania: 01:01
odsłon: 7853
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||