testowe Nikkormat FT3 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 9/1995
W roku 1965, gdy Nikon F był na najlepszej drodze do stania się aparatem profesjonalnym numer 1 na świecie, wielu zawodowców oraz zapalonych amatorów odczuło potrzebę pojawienia się Nikona, który mógłby służyć jako drugi korpus - mniejszy i lżejszy a jednocześnie tańszy. Firma spełniajac to życzenie stworzyła serię aparatów Nikkormat. Wyprodukowany w 1977 roku FT3 to ostatni egzemplarz tego gatunku.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że niczym się nie różni od FT2. A jednak pewna pozornie drobna modyfikacja spawia, że dla współczesnego użytkownika FT3 jest dalece przydatniejszym aparatem. Otóż tak samo jak w wypuszczonej nieco wcześniej, w tym samym 1977 roku, wersji produkowanego od 1971 roku Nikona F2 o nazwie Photomic A, firma wprowadziła w FT3 nowy system mechanicznego informowania przez obiektyw systemu pomiaru światła o jasności obiektywu.
![]() Ten używany w Nikonach do dzisiaj system (chociaż lustrzanki AF korzystają również z informacji z mikroprocesora CPU obiektywu) nazywa się AI (Automatic Maximum Aperture Indexing) i zastąpił dawne łączenie przez tak zwane "królicze uszka" na obiektywie. Zaletą dla dzisiejszego użytkownika jest to, że nie produkuje się już obiektywów z króliczymi uszami a wszystkie obecne Nikkory są typu AI. Tak więc w przeciwieństwie do Nikkormatów FT, FTN czy FT2 połączenie obiektywu z systemem pomiaru światła odbywa się nie poprzez chwytak króliczych uszu lecz dźwigienkę, którą można odchylić przy zakładaniu obiektywu nie-AI (aby uniknąć jej ułamania przez stare obiektywy; dlatego właśnie z nowymi modelami Nikona pozbawionymi możliwości odchylania dźwignienki nie wolno stosować obiektywów nie-AI; z bardziej znanych nowszych modeli Nikona dających możliwość odchylenia dźwigienki należy wymienić FE, FM - ale już nie FE2 lub FM2 - oraz F3 i F4). ![]() dalszy ciąg na następnej stronie
data dodania: 18-09-2011
godzina dodania: 09:12
odsłon: 12154
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||