testowe NIKONOS V - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 6/1995
ciąg dalszy...Tryby pracy Nikonos-V posiada trzy tryby pracy: manual, automatyka czasu, oraz automatyka lampy błyskowej TTL. Gdy ustalamy ekspozycje ręcznie, w wizjerze widzimy dwa czasy otwarcia migawki: aktualnie wybrany przez nas i wymagany do poprawnej ekspozycji, który pulsuje. ![]() "Pokrycie się" czasów oznacza prawidłowe dobranie czas-przysłona. Przy pracy w automatyce wskazany jest czas dobrany przez aparat, jeśli tylko zawiera się w przedziale od 1/1000 do 1/30 sek. W przeciwnym razie kamera ostrzega przed prześwietleniem, lub o konieczności użycia czasu dłuższego od 1/30 sek. Fotoelement mierzący światło w obu tych trybach znajduje się w miejscu, gdzie w zwykłej lustrzance jest matówka. Mierzy on światło odbite od lamelek migawki. Pomiar ma charakter selektywny z uwypukleniem środka kadru. Drugi z fotoelementów umieszczony w dolnej części korpusu, steruje automatyką błysku TTL. W momencie, gdy na błonę padnie odpowiednia ilość światła, błysk zostaje przerwany. Czas synchronizacji wynosi 1/90 sek lub dłuższy. Gdy pokrętło czasów jest w pozycji A, kamera automatycznie wybiera czas 1/90 sek. Do pracy w tym trybie mamy aż trzy LAMPY BŁYSKOWE. Pierwszą z nich mieliśmy okazję poznać przy opisie Niokonsa- RS. Dwie pozostałe mają symbole SB-102 i SB-103. Liczba przewodnia lampy SB-102 wynosi 32 m (w powietrzu), zasilana jest z sześciu ogniw NiCd lub alkalicznych co pozwala na wykonanie odpowiednio 70 lub 120 błysków przy czasie ładowania 5 sek dla ogniw NiCd a 14 sek dla baterii alkalicznych. Parametry drugiej z lamp - SB-103 przedstawiają się następująco: liczba przewodnia wynosi 20 m (w powietrzu). Zasilanie lampy stanowią tym razem cztery ogniwa NiCd lub alkaliczne umożliwiające wykonanie odpowiednio 50 błysków co 6 sek lub 130 co 9 sek, w zależności od użytego źródła zasilania. Cechy wspólne dla obu lamp to przy pracy ręcznej możliwość redukcji mocy błysku do 1/4 lub 1/16 pełnej mocy, kąt krycia błyskiem wynosi 19<198>, co odpowiada polu widzenia obiektywu o ogniskowej 20 mm. Zastosowanie specjalnego dyfuzora pozwala fotografować pod wodą z obiektywu o ogniskowej 15 m (kąt krycia wynosi aż 94<198>. Obie lampy nie są mocowane bezpośrednio do Nikonosa, lecz są z nim połączone mechanicznie za pomocą dwuprzegubowego ramienia; połączenie elektryczne zapewnia elastyczny przewód. Przy pracy TTL czułość użytego filmu powinna zawierać się w przedziale 25-400 ISO, skala przysłon z którymi obie lampy współpracują w systemie TTL obejmuje wartości od 2,8 do 22. dalszy ciąg na następnej stronie
data dodania: 23-06-2011
godzina dodania: 23:20
odsłon: 12650
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||