testowe Panasonic HDC-SD5 - jedna z najmniejszych na świecie kamer 3CCD HD
Ta niezwykle ciekawa kamera jest dostępna w sprzedaży od września 2007 roku. Ma kompaktowe rozmiary, obsługuje format AVCHD i rejestruje obraz w jakości HD z rozdzielczością 1920×1080 pikseli. Ma też wiele innych zalet, o których opowiemy za chwilę.
![]()
System rejestracji obrazu
Kamera nagrywa obraz w technologii 3CCD (trzy matryce o przekątnej 1/6 cala) z rozdzielczością 1920×1080 pikseli (2,07 mln pikseli). Zapewnia to bardzo dobre oddanie szczegółów. Walory jakości HD są widoczne zwłaszcza wtedy, gdy zarejestrowane pliki wideo oglądamy na panoramicznych telewizorach HD. Nośnikiem danych są karty pamięci flash – SD/SDHC. Rozwiązanie to ma takie plusy, że pozwala ograniczyć wielkość urządzenia, a poza tym, jako że karty fleszowe pozbawione są mechanicznego napędu, kamera wykazuje sporą odporność na wstrząsy. Za przetwarzanie obrazu odpowiada nowy procesor Crystal Engine, który ma ograniczać szumy i zmniejszać zużycie energii.
Optyka Kamerę wyposażono w 10-krotny zoom optyczny Leica Dicomar (12 elementów w 8 grupach). W układzie zastosowano wielowarstwowe szkło o niskiej dyspersji, co ma zapewniać bardziej wyraziste kolory i minimalną aberrację chromatyczną. Zakres zooma, zarówno w trybie foto, jak i wideo, jest ekwiwalentem 42,9–429 mm dla formatu 35 mm (16:9).
![]()
Dużym udogodnieniem jest zastosowanie zaawansowanego optycznego stabilizatora Advanced O.I.S., który przeciwdziała rozmyciu obrazu.
Ekran LCD
Kamerę wyposażono w nowy 2,7-calowy ekran LCD o rozdzielczości 300 tys. pikseli i szerokim, 170-stopniowym kącie widzenia zarówno w poziomie, jak i w pionie. Ekran ma 2-stopniową regulację jasności.
Funkcje i możliwości
Niewielka kamera Panasonika została wyposażona w kilka zaawansowanych technologii. Jedną z nich jest funkcja wstępnego nagrywania. Polega ona na tym, że przed naciśnięciem przycisku nagrywania kamera automatycznie zapisuje 3 s filmu, które następnie dodawane są do rejestrowanego ujęcia. Inną ciekawostką jest funkcja inteligentnej kontroli kontrastu. Urządzenie bez przerwy monitoruje natężenie światła, co pozwala w pełni kontrolować kontrast.
Technologia 3CCD
![]()
System 3CCD zastosowany w opisywanej przez nas kamerze charakteryzuje się tym, że światło wpadające przez obiektyw dzielone jest na trzy barwy podstawowe – czerwoną (R), zieloną (G) i niebieską (B). Sygnał pochodzący z każdej z nich przetwarzany jest następnie przez jedną z trzech matryc CCD. System 3CCD zapewnia żywszą, bliższą naturalnej kolorystykę, bogate odwzorowanie szczegółów oraz szeroką gradację odcieni. System ten po raz pierwszy zastosowany został w profesjonalnych kamerach wideo, których użyto do obsługi Igrzysk Olimpijskich w Barcelonie w 1992 roku. W następnych latach Panasonic zminiaturyzował system 3CCD i zaczął stosować go w kamerach przeznaczonych na rynek konsumencki.
Podsumowanie
Panasonic HDC-SD5 to ciekawa propozycja dla wszystkich, którzy lubią filmować, zwracają uwagę na jakość nagrań i dużo się przemieszczają. Jej dużym walorem jest rejestracja obrazu na kartach SD/SDHC. Gniazda tych uniwersalnych kart znajdują się m.in. w aparatach cyfrowych, laptopach, drukarkach fotograficznych i nowoczesnych telewizorach, co znacznie ułatwia przenoszenie i wizualizację danych. Sugerowana cena detaliczna kamery: 3999 zł.
tekst: Tomasz Wojciuk
zdjęcia: mat. informacyjne Panasonic Polska
Artykuł opublikowano w FK 2/2008 [kliknij tutaj]
data dodania: 28-02-2008
godzina dodania: 14:56
odsłon: 9253
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. ![]() PARIS PHOTO 2025 - światowe święto fotografii Zgodnie z coroczną już tradycją, rozpoczynamy podsumowanie 28. międzynarodowych targów fotograficznych Paris Photo 2025 od kilku ważnych liczb: 222 wystawców z 33 krajów, w tym 179 galerii i 43 wydawców, ok. 75 000 odwiedzających i milionowe kontrakty, o których liczbie i wartości wiedzą jedynie ci, którzy pieniądze wydali lub je dostali. Marta Darowska i Tadeusz Koniarz od lat relacjonują tę największą imprezę fotograficzną dla Państwa. Tak jest też i tym razem. Spoglądamy na Paris Photo ich oczami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||||||