Wydania FK: 184,
publikacje: 9688,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317698,
użytkownicy: 10133
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Pentax K1000 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 2/1991
Pentax K1000 zajmuje wśród aparatów fotograficznych szczególną pozycję. Przeżytek z lat 70 -tych, o staromodnym dużym korpusie, o dużej ilości dodatkowego wyposażenia, takiego jak obiektywy i mieszki, tubusy. W fotograficznej prasie ze względu na swą żywotność porównywany jest do sławnego modelu Volkswagena nazywanego u nas „garbusem”.
Aparat pojawił się na rynku europejskim w 1976 roku. Ostatni z rodziny Pentaxów K po modelach K2, KM, KX, których produkcji zaprzestano jest poprzednikiem rodziny Pentaxów M również już nie produkowanych.
Można powiedzieć że jest materializacją zasady: „NIC PONAD TO, CO JEST NIEZBĘDNIE KONIECZNE”. I to sprawia,że jest dobrym narzędziem do nauki i do pracy. Zawsze będą pojawiali się nowi miłośnicy fotografii, którzy będą chcieli nauczyć się robić zdjęcia podstawowym,solidnym aparatem nieautomatycznym, takim, jakim jest właśnie Pentax K1000.
Bez pomocy jakiejkolwiek automatyki łatwiej jest zrozumieć każdy etap robienia zdjęcia. Często potem okazuje się, że z pewnością warto posiadać bardziej wyrafinowany sprzęt, ale K1000 w zakresie swoich możliwości spisuje się doskonale i nie warto się go pozbywać. Wielu zawodowców posiada go w swoim „arsenale”. Duży, metalowy korpus nie jest ostatnim krzykiem mody w dziedzinie wzornictwa przemysłowego, ale wyróżnia się niebywałą trwałością.
Obiektywy: połączone są z korpusem za pomocą sławnego, charakterystycznego dla firmy Pentax połączenia bagnetowego. Istnieje bardzo dużo obiektywów tej firmy które mogą być zastosowane w K1000”. Wielu producentów stosuje bagnet „K” w części swoich wyrobów. Produkowane są też redukcje umożliwiające stosowanie obiektywów o zamocowaniu gwintowym. Oczywiście można też stosować sprzęt dodatkowy taki jak: pieścienie pośrednie, mieszki do makrofotografii, konwertery itp.
Ustalanie warunków ekspozycji odbywa się w uśrednionym systemie TTL (pomiar światła przez obiektyw) przy zastosowaniu elementu CdS. Wynik pomiaru przekazywany jest przez igłę widoczną w celowniku z prawej strony. Pomiar obdywa się przy otwartej przysłonie. Po ustawieniu czułości używanego filmu (zakres od ISO 20 do 3200) i czasu migawki należy obracając pierścieniem przysłony doprowadzić igłę do położenia środkowego pomiędzy symbolami „+” (prześwietlenie) i „-„ (niedoświetlenie). W celowniku widoczne jest 93% powierzchni obrazu powstającego na filmie.
Do ustawienia ostrości służy matówka Fresnela z klinem dwupolowym pośrodku pola widzenia. Klin otoczony jest matowym pierścieniem. Poza igłą pomiaru ekspozycji w celowniku nie ma żadnych innych wskaźników. Można by powiedzieć, że nic nie rozprasza uwagi fotografa, która powinna być skupiona na motywie i kompozycji zdjęcia.
Pentax K1000 wyposażony jest w mechaniczną migawkę szczelinową o elementach z gumowanego płótna poruszającą się poziomo. Czasy otwarcia migawki od 1 sek do 1/1000 sek plus B. Aretowanie spustu migawki nie jest możliwe bez wężyka. Synchroniazacja z lampą błyskową przy czasie 1/60 przez gniazdo X lub „gorącą stopkę” umieszczoną na pryzmacie. Gałka ustawiania prędkości migawki umieszczona jest na górnej ściance korpusu między pryzmatem pentagonalnym, a układami przewijania filmu i obraca się o 360 stponi co jest bardzo wygodne, jeżeli chcemy szybko przejść z prędkości maksymalnej na minimalną. Naciąg migawki ręczny przy pomocy dźwigni przesuwu błony. Nie ma możliwości podwójnej ekspozycji. Transport powrotny błony ręczny - dźwignią przewijania. Nie można używać windera ani silnika.
Źródłem zasilania układu pomiaru ekspozycji jest bateria 1,5V(SR44). Zakres pomiaru EV: 3-18 EV (przy czułości błony ISO 100). Aparat nie posiada samowyzwalacza, nie ma też możliwości wizualnego sprawdzenia zakresu głębi ostrości przez przysłanianie obiektywu.
Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość.
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie.
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024