Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22

26 października 2022 r., niemal w rok po premierze Sony A7 IV (21.10.21 r.), firma Sony zaprezentowała pełnoklatkowego bezlusterkowca o symbolu Sony A7R V. Ujrzał on światło dzienne w ponad 3 lata po premierze poprzednika - Sony A7R IV (19 lipca 2019 r.). Na kilka dni przed premierą Sony A7R V trafił do naszej redakcji, dzięki czemu możemy podzielić się z Państwem pierwszymi wrażeniami powstałymi po obcowaniu z tą konstrukcją. Czy jest to jedynie ewolucyjny czy rewolucyjny model w stosunku do swojego poprzednika. Staramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Sony A7R V pion

Od zewnątrz, ergonomia i estetyka


Patrząc na aparat od zewnątrz (ok. 131 × 97 × 82 mm) już na pierwszy rzut oka widać, że Sony A7R V ma korpus nieco większy od poprzednika (Sony A7R IV) i niemal identycznie wyglądający jak w Sony A7 IV (patrz test FK 5/22). Wniosek nasuwa się sam. Sony A7R V, to nowy duch w ciele Sony A7 IV. To logiczna zmiana w portfolio tej firmy. Nowy model jest nieco wyższy, szerszy i grubszy od A7R IV. Zmianie uległ też kształt i wielkość uchwytu z prawej strony aparatu, co przyjmą z zadowoleniem osoby o większych dłoniach (1).

Sony A7R V uchwyty


Nowy uchwyt sprawia, że nasze palce nieznacznie odsuwają się od osi optycznej obiektywu i lepiej układają się na aparacie co znacznie poprawia jego komfort obsługi. Sony A7R V jest nieco cięższy (732g) od Sony A7 R IV (665 g z akumulatorem i kartą pamięci).

Sony A7R V back


Patrząc na korpus od góry zauważymy, że w miejscu dotychczasowego przycisku C1 pojawił się przycisk nagrywania, a przycisk C1 przeniesiono, tak jak w A7 IV, na miejsce przycisku nagrywania w Sony A7R IV tj. w okolice wizjera elektronicznego na tylnej ściance (2).

 

Sony A7R V top

 

Z pokrętła korekty ekspozycji usunięto teraz skalę kompensacji w zakresie +/–3 EV, gdyż poszerzono jej zakres do +/–5 EV i można go zmienić jedynie posiłkując się wizjerem lub ekranem. Szkoda (3). Nie podoba nam się to, ale pewnie dla filmujących nie będzie to miało większego znaczenia. Z drugiej strony zwolennicy tego rozwiązania będą zadowoleni gdyż zyskali dodatkową możliwość przystosowania elementów sterujących do wybranego trybu pracy, co może ułatwić fotografowanie i filmowanie, a na tym głównie zależało zapewne producentowi aparatu.

Sony A7R V pokętła
Kolejna modyfikacja dotyczy pokrętła wyboru funkcji. I tu zmiana jest dużo bardziej uzasadniona (4). Pokrętło ma tę samą średnicę co w A7R IV, ale podzielono je na dwie części: górną i dolną. W dolnej części jest blokowany przełącznik wyboru pracy: fotografowanie, filmowanie, S&Q (cichej pracy). I to jest dobre rozwiązanie. Na górze pokrętła zmniejszono liczbę piktogramów, ale zachowano z A7R IV opór obrotu koła wyboru funkcji, co w przeciwieństwie do A7 IV sprawia, że łatwiej jest świadomie zmieniać jego położenie.

Sony A7R V slant
 

Na tylnej ściance zachowano joystick z A7R IV z tym, że jest on teraz nieco wyżej ułożony co jest dobrym rozwiązaniem. Jest też nieco więcej miejsca na ułożenie kciuka na tyle korpusu, lepiej się on na nim układa i trudniej nam przypadkowo nacisnąć przyciski. Podobnie jak w przypadku A7R IV wiele z przycisków i pokręteł można indywidualnie skonfigurować. Wreszcie na tylnej ściance pojawił się ekran obrotowy osadzony na przegubie, który bez problemu można zabezpieczyć podczas transportu i wykorzystać do ujęć z nietypowej perspektywy, w tym selfie. W podróży sprawdza się on doskonale.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 27-05-2024
 
godzina dodania: 16:50
 
odsłon: 3491
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Test Sony FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS - w jeszcze lepszej cenie - artykuł z Foto-Kuriera 8-9/2019
fotografia
Samsung ViewFinity S9 - test monitora 5K - do pracy i rozrywki - artykuł z Foto-Kuriera 4/24
fotografia
Test Nikona Z f, stylizowanego na FM2 i przewyższającego wzorce - artykuł z Foto-Kuriera 12/23
fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy


Zdjęcie miesiąca
Lipiec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Kaz Karżel
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.086) / 0.077

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |