testowe Tożsamość. Fotografia w Kolekcji Grażyny Kulczyk
Autor wystawy: Zbiorowa
Do kiedy: 16.03.2011 Miejsce prezentacji: galeria Art Stations, Dziedziniec Sztuki – Stary Browar Ulica: Półwiejska 42 , Miasto: 61-888 Poznań, Telefon: 61 859 61 22, strona www: www.artstationsfoundation5050.com e-mail: office@artstationsfoundation5050.com Temat tożsamości nurtował artystów wszystkich kręgów kulturowych od momentu, kiedy możemy mówić o początku świadomego tworzenia dzieła sztuki. Skonfrontowane na wystawie portrety, autoportrety, fotomontaże i kolaże artystów z różnych kontynentów i tradycji kulturowych (Zhang Huan, Loretta Lux, Michael Najjar, Konrad Kuzyszyn, Zofia Kulik, Jerzy Lewczyński, Maciej Osika, Katarzyna Górna i Thomas Hirschorn) łączy medium fotografii. Wernisaż 3.02.2011, godz. 19 ![]() Katarzyna Górna, z cyklu „Madonny” 1996 Nie jest to wystawa oferująca łatwe czy jedynie przyjemne w odbiorze obrazy, są to jednak prace, które zawartym w nich pomysłem, sposobem ujęcia tematu czy formą intrygują, poruszają, a czasem szokują. Następujące opisy przybliżają wybrane tematy i problemy poruszone przez prezentowanych twórców. ![]() Maciej Osika „Autoportret” 2004 Układ prezentacji prac w galerii odzwierciedla ich podział tematyczny. Na dwóch poziomach galerii zostaną zaprezentowane dwie serie autoportretów chińskiego artysty Zhang Huana (“Foam” z 1998 i “Shaghai Family Tree” z 2001), który tworzy nie tylko fotografie, ale także obrazy, instalacje czy bezkompromisowe performensy, dzięki którym zyskał międzynarodową sławę. Na fotografiach z cyklu „Foam” Huan „wypluwa” z rozwartych ust miniaturowe zdjęcia przedstawiające członków rodziny artysty lub jego żony. W obu pracach, za pomocą symbolicznych działań na własnym ciele, artysta podjął temat tożsamości jednostki w kontekście korzeni rodzinnych. Prace Huana, choć wykorzystujące wątki autobiograficzne, są także w pewnym stopniu odbiciem przemian duchowych społeczeństwa Chin, które od początku lat 90 doświadczało licznych bodźców cywilizacyjnych, ideologicznych czy kulturowych. ![]() Zhang Huan, z serii „Foam” 1998, Na ostatnim poziomie galerii znajdą się prace podejmujące problemy cielesności, w tym płci czy przyszłości gatunku ludzkiego w dobie postępu technologicznego. Konrad Kuzyszyn, autor fotografii, obiektów fotograficznych i instalacji wideo, wykonał prace z cyklu „Kondycja ludzka” w Collegium Anatomicum Akademii Medycznej w Łodzi. Przedstawiają one martwe, zakonserwowane ciała, bezosobowo upozowane. Dodatkowo pojedyncze wizerunki zostały cyfrowo zwielokrotnione, a w niektórych artysta dodał do korpusów ciał własną, niewidoczną jednak twarz, łącząc w ten sposób martwe z żywym. Wraz z efektami procesu obróbki działania te złożyły się na ekspresyjne, silnie oddziałujące na widza obrazy mówiące o śmierci, przemijalności i kondycji ludzkiej. Postawione przez artystę pytania o indywidualną tożsamość jednostki i granice ludzkiego istnienia, oprócz egzystencjalnego mają także wymiar metafizyczny, mówiący o aspektach duszy i ludzkiej psychiki, nierozerwalnie związanych z cielesnością. Niemiecka artystka Loretta Lux fotografuje dzieci swoich przyjaciół, a potem poddaje te obrazy manipulacji komputerowej dodając w formie tła krajobrazy z własnych obrazów lub fotografii i zmieniając m.in. proporcje twarzy, tak istotne dla tożsamości portretowanej osoby. Fotografię pt. „Ophelia” charakteryzują formalność pozy, naiwna charakteryzacja, pastelowa paleta barw, odrealnione tło, przeskalowana głową i jakby martwe spojrzenie postaci. Efektem jest dziwny, oniryczny, surrealistyczny świat, wywołujący u widza napięcie i uczucie niepewności, tak często towarzyszące procesowi odkrywania w procesie dorastania związku pomiędzy „sobą” a otaczającym „ja” światem. Praca “Wspaniałość Siebie V” (Matka, Córka, Partnerka) z 2007 autorstwa Zofii Kulik to czarno-biały fotokolaż z wielkoformatowego cyklu wykonanego w technice wielokrotnego naświetlania. Kompozycja autoportretu osadzona jest w tradycji malarstwa elżbietańskiego i witraży średniowiecznych. Postać została zaprezentowana jako królowa zarówno w aspekcie cielesnym, jak i duchowym. O jej podwójnej, a raczej wieloaspektowej tożsamości (kobieta, córka, partnerka) komunikują liczne elementy zaczerpnięte z symboliki religijnej i odniesienia do tradycji różnych kręgów kulturowych, składające się na wieloznaczny, intrygujący portret kobiecy. Z kolei seria fotografii Michaela Najjara pod wspólnym tytułem „Bionic Angel” jest efektem półrocznych badań artysty nad technologią komputerową łączącą m.in. dziedziny genetyki i robotyki. W ciągu trzech lat powstały prace mówiące o przyszłości i tożsamości przedstawicieli gatunku ludzkiego. Na jednej z fotografii została przedstawiona kobieta, która tylko na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie naturalnej. Jej nieskazitelna fizyczność została ulepszona w procesach bio-technologicznych, a tożsamość reprezentują i potwierdzają niczym DNA wiązki włókien nerwowych wizualnie okalających twarz odrealnionej postaci. Kolejna praca stanowi komputerowo wygenerowaną wizualizację przedstawiającą skan takich wiązek z dwóch ludzkich mózgów wchodzących ze sobą w interakcję. Poprzez tę serię Najjar zadaje pytanie o kondycję i tożsamość człowieka w perspektywie szybkich zmian technologicznych, wpływających na każdy aspekt życia jednostki. data dodania: 02-02-2011
godzina dodania: 00:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||