testowe Camera obscura - Berlin – Stutgart
Autor wystawy: Marek Późniak & Przemek Zajfert
Do kiedy: 05.03.2011 Miejsce prezentacji: Galeria FF Ulica: Traugutta 18 , Miasto: 90-113 Łódź, Telefon: 42/633 71 15, strona www: www.galeriaff.eu/ e-mail: galeriaff@ldk.lodz.pl Galeria FF zaprasza do obejrzenia najnowszego pokazu wspólnego projektu Marka Poźniaka i Przemka Zajferta – dwóch fotografów polskiego pochodzenia, którzy od wielu lat mieszkają w Niemczech Wernisaż: 11.02.2011, godz. 18 ![]() Zrealizowali oni, za pomocą camery obscury, cykl fotografii. Autorzy tak o nim piszą: „W naszym projekcie camera obscura interesuje nas jako zjawisko, wydarzenie, a nie jako narzędzie do produkcji obrazów. W jej obecności można się odprężyć, uspokoić i niezależnie od miejsca i sytuacji znaleźć i zbudować intymny kontakt z otoczeniem. ![]() Jest ona również dobrym medium do medytacji: można przy niej czuwać przy długich czasach naświetlania i wczuć się w płynące przez otwór fale, w ich wibracje...Camera obscura: wspólny mianownik dla naszej pracy w Berlinie i Stuttgarcie do wymiany myśli i poglądów, do rozmów z tymi, którzy chcą rozmawiać lub z tymi, którzy mają coś do powiedzenia, jak również współistnienia z wielowiekowym otoczeniem, w którym żyła generacja po generacji. Camera obscura generuje, może jednak zamraża czas i przestrzeń, powstaje obraz i pytanie: czy jest to obraz dla każdego, czy tylko dla wtajemniczonych???”. ![]() ![]() Marek Poźniak studiował w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu, absolwent Wyższej Szkoły Inżynierskiej w Opolu, Wyższego Studium Fotografii ZPAF i MKiS w Warszawie (promotor Jerzy Lewczyński). Praca doktorska w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (promotor prof. Stefan Wojnecki). Mieszka w Berlinie i Łodzi. Pracuje jako fotograf i nauczyciel akademicki. Realizował program tzw. fotografii elementarnej. Od 1999 roku współpracuje z Przemkiem Zajfertem (camera obscura, podwójne naświetlenia i mailart). Autor kilku albumów fotograficznych między innymi o Czarnkowie i Berlinie. Laureat prestiżowego European Photography Award. Nagrodzony Medalem Prezydenta Opola za pracę twórczą. Liczne prezentacje indywidualne i zbiorowe w Polsce, Niemczech, Czechach, Finlandii, Francji, Słowenii, Australii. Podróże artystyczne: Australia, Brazylia, Nowy Jork, Egipt. Przemek Zajfert studiował we Wrocławiu. Mieszka w Stuttgarcie. Inicjator pierwszego na płaszczyźnie eBay projektu artystycznego Camera obscura 2005/1-inf (www.camera-obscura-1-inf.net). Autor licznych wystaw oraz albumów fotograficznych (m.in. nagrodzona książka Camera Obscura: Stuttgart) i instalacji zainspirowanych studiami ruchu E. Muybridgea. Od kilkunastu lat buduje i rozwija multimedialny język dla niewidomych. Od roku 2007 wędruje z czarnym sześcianem o wymiarach 2x2x2 m po Europie i zbiera motywy do edycji 1959. +++++++++++++++++++ Między rzeczywistością a obrazem Strange to relate, but wondwerfully true that even shadows have their shadows too Shakespeare 1558 rok przyjęto uważać za datę wynalezienia camery obscury: Giovanni Battista della Porta prawdopodobnie jako pierwszy obszernie opisał to zjawisko w dziele Magiae naturalis, ale wiadomo, że posługiwał się nią również Leonardo da Vinci (malując perspektywę) i Albrecht Durer (używając do rysowania portretów). Ale to nie koniec... Wcześniej Roger Bacon w Opus Maius wspomina camerę obscurę. W X wieku o aparatach do projekcji wzmiankuje chiński astronom i optyk Shen Kua, oraz arabski matematyk Al Hazen. W IV w. p.n.e. sam Arystoteles opisuje fenomen projekcji, jaką zaobserwował po przejściu promieni słonecznych przez koronę drzewa. W okresie renesansu camera obscura należała do podstawowego wyposażenia artysty. Sama kamera jest prostym aparatem opartym na przejrzystym prawie fizyki. Podstawowe założenia to: skrzynka i otwór. Im mniejszy otwór w kamerze, tym ostrzejszy obraz, ale ceną jest mniejsza jasność projekcji. Musimy sobie wyobrazić, że promienie, odbijając się od fotografowanego obiektu, przechodzą przez otwór i padają na ścianę, do której umocowany jest materiał światłoczuły. Jeśli płaszczyzna ta jest prostopadła do obiektu, powstaje obraz pozbawiony zniekształceń, jakie znamy z nowoczesnej optyki. Dzieje się tak ze względu na liniowe rozchodzenie się światła i brak soczewki, która powoduje jego załamanie się . Obraz z kamery otworkowej, jak popularnie ją nazywamy, jest bliższy naturze i naturalnemu rozchodzeniu się promieni niż ten zniekształcony przez optykę, np. w przypadku lustrzanek. Nie będziemy zagłębiać się w obliczenia lorda Rayleghta i inne eksperymenty. Nie chodzi nam tu o opisanie całej drogi do perfekcyjnego zapisania zdjęcia, bo w tym momencie odciągnie nas to od najważniejszego, od obrazu. W historii fotografii mamy wiele przykładów posługiwania się camerą obscurą i byłoby niesprawiedliwe tworzenie listy hitów. Warto jednak wspomnieć o tym, że w USA powstało o tym pismo poświecone pinhole photography oraz o Paolo Giolim, którego twórczość szczególnie podziwiamy. W naszym projekcie camera obscura interesuje nas jako zjawisko, wydarzenie, a nie jako narzędzie do produkcji obrazów. W jej obecności można się odprężyć, uspokoić, a także niezależnie od miejsca i sytuacji znaleźć i zbudować intymny kontakt z otoczeniem. Jest ona również dobrym medium do medytacji np. podczas długo trwającego naświetlania można też próbować wczuć się w płynące przez otwór fale, w ich wibracje... Camera obscura: to wspólna płaszczyzna naszej pracy w Berlinie i Stuttgarcie dla wymiany myśli i poglądów, rozmów z tymi, którzy chcą rozmawiać lub mają coś do powiedzenia, to również forma współistnienia z wielowiekowym otoczeniem, w którym żyjemy generacja po generacji. Camera obscura generuje, czy może jednak zamraża czas i przestrzeń, powstaje obraz i rodzi się pytanie: czy jest to obraz dla każdego, czy tylko dla wtajemniczonych ??? Dla nas odsłonięcie otworka blendy jest jak powiew tajemnicy. Czas zapisu obrazu na materiale światłoczułym to przeżycie szczególne, silniejsze nawet od efektu ostatecznego (pokazujemy na wystawie niewywołane negatywy, które zostały naświetlone poprzez odsłonięcie otworka). Niemniej końcowa odbitka - unikat wywołany w technice litowej - jest równie ważny. Poprzez takie traktowanie tego procesu zachowujemy się jak artyści końca XIX wieku, szukający sztuki absolutnej: oni sięgali po absynt i inne używki, nam wystarcza skrzynka z otworem. Nie gonimy za szybszymi migawkami, lepszymi obiektywami. Dla nas film, klisza, błona filmowa której najczęściej używamy jako materiału światłoczułego, to najwyższy stopień rozwoju technologicznego. Nie musimy się spieszyć, kontemplujemy sam czysty akt tworzenia. Nie mamy problemów z akceptowaniem nowej techniki i jej rozwoju, bardziej niepokojący jest fakt zalewania nas coraz większą ilością zdjęć. Dlatego to, co pokazujemy jest oszczędne i zredukowane do minimum. Pozwala na wnikliwe i spokojne zapoznanie się z naszą metodą. Jesteśmy wprawdzie oszczędni, ale wkładamy dużo energii w sam akt obserwacji. Nasze obrazy, zdjęcia, obiekty są częścią nas, naszej kontemplacji rzeczywistości. Przez taki proces uczymy się widzieć rzeczy pod zupełnie innym kątem. Sama obserwacja nabiera mocy. Mamy wrażenie, że nie potrafimy głęboko i wnikliwie widzieć, a jednak potrafimy. Spostrzegamy u siebie zupełnie nieodkryte dotąd wnętrze! Przestrzeń umysłu wypełnianą przeżyciami i kontemplacją. Mamy wrażenie, że taka koegzystencja z kamerą otworkową spowoduje głębokie i trwałe, a przede wszystkim pozytywne przemiany w odbieraniu otaczającej nas rzeczywistości. Czego sobie i Państwu szczerze życzą: Marek i Przeme data dodania: 05-02-2011
godzina dodania: 15:00
powrót na stronę główną »
Zobacz także:
Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line
Foto-Kuriera - FK 12/25 on-line - od jutra w salonach prasowych i najlepszych sklepach fotograficznych
Canon Solution - CEZAMAT Politechniki Warszawskiej - Tarcza Wschód i najnowsze technologie w służbie ludności
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() LIGA FOTO-KURIERA 2025 - 8 etap pt. "Portret w pionie" Liga Foto-Kuriera 2025 to atrakcyjne nagrody o łącznej wartości ponad 21 tys. zł. Zobacz kto wygrał 8. etap Ligi Foto-Kuriera 2025 i dołącz do koljenego etapu rywalizacji na dowolnym jej etapie. 8 etap miał tytuł "Portret w pionie" (w kolorze). ![]() Test obiektywu Canon RF 45 mm f/1,2 STM - jasny standard w bardzo dobrej cenie 6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||