Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Bronica RF 645 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/2001

Bronica RF 645 stała się wyłomem w konsekwentnie realizowanej linii programowej firmy słynącej z systemowych rozwiązań średnioformatowych lustrzanek jednoobiektywowych. Zapowiadana jako narodziny nowej legendy, dostępna była jako trzecia , obok Mamiyi 7II i Fujifilm Ga 645 Zi Professional zawodowa, średnioformatowa kamera dalmierzowa. 

Bronica RF 645 jest średnioformatową kamerą dalmierzową z automatyką naświetlenia. i ręcznym ustawianiu ostrości. Dostosowana jest do błon zwojowych typu 120 pozwalając na wykonanie 16 zdjęć i 220 (32 zdjęcia) o rzeczywistym wymiarze kadru 56 x 41,5 mm. Sterowanie naświetleniem może odbywać się w trzech trybach pracy: 1. automatyczny dobór czasu do wcześniej wybranej przysłony (AE - pierwszeństwo przysłony), 2. ręczny wybór parametrów naświetlania (M - czas i przysłona wybierane ręcznie przez fotografa), 3. automatyka  programowana (P - wybór warunków naświetlenia zgodnie z programem kamery).



Elementem pomiarowym jest 5-segmentowy czujnik. Nie jest to jednak pomiar segmentowy, ale pomiar integralny z uwypukleniem środka pola. W chwili premiery do kamery były dostępne 3 obiektywy, umiarkowany szerokokątny o ogniskowej 45 mm, standardowy 65 mm i krótki teleobiektyw o ogniskowej 135 mm. Dla każdego z tych obiektywów pomiar realizowany jest  inaczej. Dla obiektywu 135 mm proporcje między udziałem w określeniu naświetlenia między środkiem pola a pozostałymi segmentami mają charakter najbardziej zrównoważony, pod uwagę wprawdzie brany jest bardziej wynik pomiaru ze środkowego elementu, jednak wynik pomiaru z pozostałych elementów jest również znaczący. W miarę skracania ogniskowej na określenie parametrów naświetlenia rośnie znaczenie  wyniku pomiaru z centralnego segmentu. Przy obiektywie 45 mm praktycznie jest już to pomiar ze środka pola, jednak z uwzględnieniem wyników ze skrajnych elementów. Zapamiętywanie danych przez kamerę następuje po przyciśnięciu przycisku AE-Lock, znajdującym się  na tylnej ściance, łatwo, osiągalnego dla kciuka prawej dłoni, po 5 minutach następuje kasowanie funkcji. Ustawienie światłoczułości błony jest możliwe w zakresie ISO 25-1600. Czynność tę wykonujemy ręcznie, proponowany i stosowany przez Fujifilm system wprowadzania danych o materiale zdjęciowym (system Barcode)  jakoś nie znajduje uznania u innych producentów.



Aparat ma klasyczny wygląd kamery dalmierzowej z charakterystycznymi okienkami układu celowniczego nad obiektywem z lewej strony korpusu. Wyglądem z przodu niezbyt odbiega od Mamiyi 7,  jest od niej jednak mniejsza i bardziej zwarta. Okienko kadrowe Broniki o formacie 6 x 4,5 cm ma układ pionowy, zaś okienko  kadrowe (6 x 7 cm)  Mamiyi ma układ poziomy. Dobrze wyprofilowany uchwyt ułatwi komfort pracy w poziomie, przycisk wyzwalacza pozwala na wygodną pracę w obu pozycjach kamery, ale fotograf będzie musiał nauczyć się czytać „leżące” litery na wyświetlaczu w celowniku. Przy obróconej kamerze trudniej też jest odczytać dane ustawione na przełącznikach i pokrętłach.

Jest to trochę martwienie się na wyrost, ponieważ  format 6 x 4,5 cm jest idealnym formatem dla fotografii portetowej i zdjęć mody, a te preferują pionowy układ kadru. Fotografia architektury też lubi format pionowy, natomiast przy zdjęciach pejzażowych jest dość czasu na „przeczytanie”  wyświetlacza celownika i obrót kamery do poziomu.



Zależnie od rozpiętości tonalnej fotografowanej sceny i zastosowanego materiału zdjęciowego mamy możliwość wprowadzenia poprawek eksponometrycznych w zakresie +_2EV z odstępem co  1/2 działki. Automatyczne stopniowanie naświetlenia (ABC) może odbywać się  w zakresie +_0,5EV lub +-1EV. Wielokrotne naświetlenie jest uruchamiane przyciskiem znajdującym się na tylnej ściance kamery. na tej ściance znajdują się również inne przyciski funkcyjne, między innymi wyłącznik główny i pierścień światłoczułości materiału zdjęciowego. Możliwe jest natychmiastowe wyzwolenie migawki po przejściu na system multiekspozycji. W czasie wykonywania kolejnych zdjęć na tej samej klatce błony istnieje możliwość zmiany ustawień parametrów naświetlenia i odległości. Kamery z obiektywami wbudowanymi w obiektyw wymagają dodatkowej migawki zasłaniającej promieniom świetlnym drogę do materiału światłoczułego w przypadku wymiany obiektywy z błoną wewnątrz kamery. W Bronice RF rozwiązano w bardzo pomysłowo - przed materiałem światłoczułym umieszczona została zasłonka. W przypadku wyjęcia obiektywu z gniazda obiektywowego zasłonka automatycznie zamyka się chroniąc błonę przed zaświetleniem. Odbywa  się to na drodze mechanicznej, odblokowanie obiektywu zwalnia dźwignię uruchamiającą mechanizm zamykania zasłonki. Rozwiązanie to pozwala na działanie urządzenia bez baterii. Tę samą czynność w Mamiyi 7 trzeba wykonywać ręcznie, GA 645 Zi ma niewymienny zoom, więc nie wymaga żadnego dodatkowego zabezpieczenia.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 02-03-2013
 
godzina dodania: 22:00
 
odsłon: 7210
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000
fotografia
Nikon S2 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 7/2000


Zdjęcie miesiąca
Listopad 2017
zdjęcie miesiąca
© fot. MARIUSZ ŚWIECH
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne