Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED - przesuwy, pokłony oraz kilka drobnych spostrzeżeń

ciąg dalszy...

Miła niespodzianka i kilka kropli goryczy

Można zatem powiedzieć, że 7 stycznia 2008 roku Nikon sprawił ogromną niespodziankę swoim użytkownikom ogłaszając wprowadzenie PC-E Nikkora 24 mm f/3,5D ED –  szerokokątnego obiektywu z pełnymi możliwościami przesuwów oraz pokłonów, obrotu co 30 stopni, który na dodatek ma świetny minimalny dystans ustawiania ostrości (21 cm), mnóstwo „egzotycznego” szkła w konstrukcji (3 soczewki ED), powłoki nanokrystaliczne oraz uszczelnienia. Podobnie do PC Micro-Nikkora 85 mm f/2,8D, osie przesuwu i pokłonu są umieszczone pod kątem 90 stopni do siebie, a w serwisie można dokonać modyfikacji tak, aby przesuw oraz pokłon przebiegały równolegle do siebie.

 

4 zdjęcia w tej samej skali pokazujące zachowanie stałej wielkości obiektywu dzięki zastosowaniu wewnętrznego ogniskowania w  PC-E Nikkorze 24 mm f/3,5D ED

4 zdjęcia w tej samej skali pokazujące zachowanie stałej wielkości obiektywu dzięki zastosowaniu wewnętrznego ogniskowania w  PC-E Nikkorze 24 mm f/3,5D ED

 

Kolejną niespodziankę stanowi to, że poza 24 mm Nikon zapowiedział wprowadzenie w 2008 roku dwóch kolejnych obiektywów z serii PC-E: 45 mm f/2,8 oraz 85 mm f/2,8. Nie do końca jeszcze wiadomo, czy pod względem konstrukcji optycznej nowy PC-E Nikkor 85 mm f/2,8D będzie identyczny czy odmienny od dotąd produkowanego Micro-Nikkora 85 mm
f/2,8 PC. Wiadomo, że wszystkie trzy obiektywy będą miały powłoki nanokrystaliczne, oraz że zastosowane w nich rozwiązania konstrukcyjne oraz mechaniczne będą podobne. Litera  „E” w nazwie oznacza, że przysłona jest sterowana elektromagnetycznie i obiektywy nie mają tradycyjnego popychacza mechanicznego do jej przymykania.

 

Dwa zdjęcia wykonane tym samym obiektywem z identycznego miejsca. Dla objęcia całości budynków zdjęcie lewe, wykonane bez przesuwu, wymagało „zadarcia” do góry całego aparatu wraz obiektywem, co spowodowało efekt zbieżności linii pionowych. Zdjęcie prawe wykonano z użyciem funkcji przesuwu, co pozwoliło zachować równoległość linii pionowych

 Dwa zdjęcia wykonane tym samym obiektywem z identycznego miejsca. Dla objęcia całości budynków zdjęcie powyżej, wykonane bez przesuwu, wymagało „zadarcia” do góry całego aparatu wraz obiektywem, co spowodowało efekt zbieżności linii pionowych. Zdjęcie poniżej wykonano z użyciem funkcji przesuwu, co pozwoliło zachować równoległość linii pionowych

Dwa zdjęcia wykonane tym samym obiektywem z identycznego miejsca. Dla objęcia całości budynków zdjęcie lewe, wykonane bez przesuwu, wymagało „zadarcia” do góry całego aparatu wraz obiektywem, co spowodowało efekt zbieżności linii pionowych. Zdjęcie prawe wykonano z użyciem funkcji przesuwu, co pozwoliło zachować równoległość linii pionowych

 

To ostatnie stanowi pierwszy powód do refleksji. PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED jest rozwiązany podobnie do Canonowskiej „dwudziestki czwórki” – ostrość jest ustawiania ręcznie, ale przysłona jest sterowana elektronicznie. W przypadku Canona, o czym szerzej powiemy później, jest to uniwersalne rozwiązanie dla całego systemu EOS, czyli każdy aparat pracuje tak samo z obiektywem. Nikon jednak jest systemem o długiej i skomplikowanej przeszłości, w której miesza się przywiązanie do tradycji i pragnienie zachowania wstecznej kompatybilności z dążeniem do wprowadzania najnowocześniejszych rozwiązań. Czasem te dwa sprzeczne dążenia daje się pogodzić, czasem nie. Nikon F4 umożliwiał nieomal pełne stosowanie zarówno obiektów najstarszych, jak i najnowszych. Później jednak postęp sprawiał, że robiono coraz większe ustępstwa kosztem wstecznej kompatybilności. W pewnym sensie nowy PC-E Nikkor 24 mm f/3,5D ED stanowi pod tym względem kolejną rewolucję budzącą mieszane uczucia.
Sterowanie przysłoną w obiektywie 24 mm PC-E wymaga zasilania z aparatu. Sądząc po tabeli kompatybilności, jedynie lustrzanki obsługujące jednostkę VR (redukcji wibracji) w obiektywach mogą przymykać przysłonę elektromagnetyczną. To znacznie ogranicza  użyteczność systemową optyki serii PC-E: wykluczone są aparaty serii F90X, serii F90, F70, F60D, F55, F50D, serii F-401, serii F-801, F-601, F-601M, F3AF, F-501, PRONEA S oraz wszystkie z ręcznym ustawianiem ostrości.

 

Efekt pokłonu został w tym przypadku użyty dla uzyskania selektywnej ostrości

Efekt pokłonu został w tym przypadku użyty dla uzyskania selektywnej ostrości

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 24-02-2012
 
godzina dodania: 13:45
 
odsłon: 26335
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.068) / 0.057

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |