testowe Błękitny czy "twardy" DVDW poprzednich odcinkach omówiliśmy pokrótce technologie zapisu danych na płytach CD, DVD oraz na twardych dyskach, które są w danej chwili najpowszechniej spotykane, gdy w grę wchodzi problem archiwizacji danych. Teraz chcielibyśmy podjąć temat standardu cyfrowego archiwum z przyszłości – a więc płyt Blu-ray Disc oraz HD-DVD.
Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 11/2006 na str. 50.
Przyszłość z przeszłością Generalnie idea zapisu danych w obu wspomnianych najnowszych standardach nie zmieniła się od czasu pojawienia się płyty CD. Nie tracą więc słuszności informacje i schematy wyjaśniające zasadę, na bazie której odbywa się zapis danych na płytach kompaktowych (por. FK 8/2006 s. 63). W omawianych nowych formatach też występuje spiralnie ułożona ścieżka, na której znajdują się landy i pity, pozwalające na trwałe zakodowanie danych cyfrowych. Jednakże oba formaty, zarówno Blu-ray Disc (w skrócie BD), jak i HD-DVD oferują kilkudziesięciokrotnie większe od dotychczasowych pojemności nośników.
Porównanie wielkości zogniskowanej w płaszczyźnie nośnika plamki lasera
Żródło: materiały informacyjne BDA.
Biorąc po uwagę podobieństwo technologiczne z płytami CD (a także bardzo do nich podobnymi DVD), wydawać by się mogło, że nowe formaty będą kompatybilne z obydwoma dotychczasowymi. Tymczasem ta kompatybilność będzie prawdopodobnie dość ograniczona. W artykule "Zapis Blu-ray i HD-DVD" zamieszczamy garść informacji technologicznych, wśród których znajdą Czytelnicy także dokładniejsze informacje na temat obu powyższych problemów (pojemności i kompatybilności).
W artykule staraliśmy się zebrać najważniejsze z punktu widzenia użytkownika różnice pomiędzy formatem Blu-ray a HD-DVD (patrz tab. 1).
Tab. 1. Podstawowe różnice użytkowe pomiędzy BD a HD-DVD.
Jak widać w danej chwili bardzo ciężko jest określić, który ze standardów jest dla końcowego odbiorcy lepszy. Najważniejszym atutem formatu Blu-Ray jest jego większa pojemność (zarówno standardowego nośnika jednowarstwowego – średnio 25 GB, jak też teoretycznych granic rozwojowych standardu – do ok. 200 GB dla płyt 8-warstwowych) nad zapisem typu HD-DVD (płyta jednowarstwowa – 15 GB, maksymalne pojemności nośników – ok. 60 GB dla 4 warstw zapisywalnych). Jednakże należy przypuszczać, że podobnie jak to jest z płytami DVD, w powszechnym użytku najczęściej spotykane będą nośniki jedno- (BD – 25 GB, HD-DVD – 15 GB) i dwuwarstwowe (BD – 50 GB, HD-DVD – 30 GB). W przypadku zastosowania do zapisu wideo nie są to wielkości znaczące, chyba że przy zbliżonej dostępności, ceny urządzeń i nośników będą porównywalne (jednak w danej chwili nie są).
Porównianie wielkości ścieżek w płytach DVD (a) oraz BD (b). Na rysunkach zanaczono także symbolicznie wielkość plamki lasera.
Źródło: mat. prasowe TDK.
Pojawi się z pewnością pytanie: dlaczego HD-DVD o mniejszej pojemności może wystarczyć? Otóż w przypadku zastosowania najnowszych metod kompresji obrazu (typu MPEG-4), wspomniane nośniki HD-DVD zapewnią zapis odpowiednio 4 i 8 godz. filmu w wysokiej rozdzielczości (HD). Większości użytkowników to z pewnością wystarczy. Natomiast w przypadku archiwizacji danych czynnikiem decydującym będzie trwałość zapisu i odporność nośników na uszkodzenia mechaniczne – tutaj nieco większe potencjalne możliwości tkwią właśnie w HD-DVD. Acz obecnie nośniki obu formatów wydają się być porównywalne pod względem odporności na uszkodzenia mechaniczne, to jeśli producenci HD-DVD zaoferują płyty z warstwą ochronną, będą górować nad formatem BD.
Tab. 2. Lista firm stowarzyszonych w obozach promująych formaty zapisu o dużej pojemności.
Jak widać, w obu przypadkach występują „groźne” marki z wielu branż, dlatego na ostateczny wynik tej konfrontacji będziemy musieli poczekać. Tym bardziej, że kilka, nota bene dosyć istotnych, firm występuje po obu stronach barykady.
Niebieski laser a sprawa polska
Już w latach 60-tych ubiegłego wieku podejmowano próby opracowania opłacalnej w produkcji technologii pozwalającej na uzyskiwanie trwałego i wydajnego źródła światła laserowego o krótkiej długości fali. Jednakże umiarkowany sukces na tym polu udało się uzyskać dopiero na początku lat 90-tych XX w. (Shuji Nakamura, Japonia). I choć opracowane wtedy technologie wytwarzania źródeł światła laserowego nadawały się do adaptacji w produkcji przemysłowej, nie miały one wystarczająco zadowalających parametrów pod względem wydajności i żywotności. W tym samym okresie opracowanie konkurencyjnej technologii produkcji tzw. niebieskich diod laserowych o dużej wydajności i znacznie podwyższonej trwałości, nastąpiło w Instytucie Wysokich Ciśnień PAN w Warszawie (prof. Sylwester Porowski). Pod koniec ubiegłego stulecia polski laser zagościł w Japonii, gdzie zdobył należne sobie uznanie. Niewątpliwie taki bieg spraw miał bardzo duży wpływ na rozwój nowoczesnych metod zapisu danych. Japończykom ostatecznie udało się opracować budowę elementów emitujących krótkofalowe promieniowanie laserowe o parametrach porównywalnych i lepszych od rozwiązań polskich. To z kolei pozwoliło na doprowadzenie technologii Blu-ray i HD-DVD do fazy gotowości wkroczenia na rynek konsumencki.
Na sam koniec pokusiliśmy się o próbę wybadania dostępności oferty filmowej w obu standardach, oraz porównania cen ich zakupu. Okazało się, że oferta w standardzie HD-DVD jest zdecydowanie większa (czym format ten w danej chwili wydaje się górować nad konkurentem), ale jak na razie nie widać zdecydowanych różnic cenowych (w obu przypadkach cena za nośniki wynosi średnio 20-30 USD). Być może jest to kwestia działań marketingowych ustalonych przez BDA (Blu Disc Association)? Organizacja ta, mimo wyższych kosztów produkcji, musi bowiem próbować „tonować” ceny płyt Blu-Ray do poziomu oferowanego przez oponentów, w przeciwnym razie bowiem już na samym początku batalii format BD zacząłby zdecydowanie przegrywać.
Nagrywarka Blu-ray firmy Sony
BLU nie równa się BLUE W nazwie formatu Blu-ray Disc osoby znające język angielski dopatrzą się związku z faktem korzystania z tzw. lasera niebieskiego (ang. blue – niebieski). Jednakże w oficjalnie przyjętej nazwie wystąpił błąd ortograficzny – brak literki „e”. Przyczyną jej przyjęcia była chęć zastrzeżenia znaku towarowego i nazwy dla nowego formatu, co byłoby niemożliwe przy zastosowaniu poprawnej pisowni. Nieco inaczej przedstawia się oferta urządzeń odtwarzająco/nagrywających. Orientacyjna cena odtwarzacza HD-DVD Toshiba HD-A1 wynosi ok. 400 USD, podczas gdy jeden z najtańszych odtwarzaczy BD Samsung BD-P1000 kosztuje już ok. 730 USD. Z której strony nie patrzeć, są to różnice bardzo znaczące.
Odtwarzacz płyt typu BD Panasonic DMP-BD10
BD zyskuje przewagę dla osób zainteresowanych archiwizacją danych. W ofercie Sony znajdziemy model notebooka VAIO AR290G (patrz zdj. poniżej),
Standard Blu-ray stosowany jest już także w laptopach.
który wyposażony jest w nagrywarkę standardu Blu-ray. Natomiast promująca konkurencyjny standard Toshiba w modelu notebooka QOSMIO G35-AV660 posiadała wyłącznie napęd odtwarzający.
Nagrywarka BWU-100A przeznaczoną do komputerów stacjonarnych.
Niestety, cena tego urządzenia, jak na razie, potrafi przyprawiać o ból głowy: ok. 750 USD. Obecnie w ofercie Fujifilm Polska Distirbution znajdują sie dwa rodzaje płyt: BD-R w cenie 59,9 zł i BD-RE za 84,9 zł oraz nagrywarka Pioneera Blu-ray BD-R 101A, która wraz z dwoma płytami Fujifilm BD-R kosztuje 3299 zł Przejdź do artykułu (Nie) Bezpieczne fotoarchiwum
Przejdź do artykułu "Dane na płytach CD"
Marek Sutkowski
Zdjęcia materiały prasowe poszczególnych firm
Artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 11/2006 na str. 50.
data dodania: 09-12-2008
godzina dodania: 15:03
odsłon: 4007
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |