Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Sony A7 IV - czwarte wcielenie pełnej klatki

ciąg dalszy...

fot. Maciej Suwalowski

Dobrze, że wreszcie do A7 IV trafił ekran osadzony na przegubie, fot. Maciej Suwalowski - mat. inf. Sony

Wreszcie na tylnej ściance pojawił się ekran obrotowy osadzony na przegubie, który bez problemu można zabezpieczyć podczas transportu i wykorzystać do ujęć z nietypowej perspektywy, w tym selfie :).

Z prawej strony A7 IV znajdziemy powiększoną pokrywę dwóch gniazd kart pamięci z wygodniejszym w obsłudze zamknięciem, ale niestety zniknęło stąd złącze NFC, choć przy działającym poprawnie Bluetoothie faktycznie może ono okazać się zbędne.

Lewa strona korpusu skrywa analogiczne jak w A7 III gniazda i złącza z tym, że tym razem złącze HDMI jest pełnowymiarowe. Każde ze złącz zabezpieczone jest osłoną wykonaną z tworzywa sztucznego. Korpus aparatu zmatowiono lakierem proszkowym, a wspomniany uchwyt, tak jak w A7III został pokryty gumowaną okładziną imitującą skórę. Ogólne wrażenie, tak jak i w A7 III, jest pozytywne, ale zmatowienie lakieru, tak jak i w przypadku A7 III, nie do końca przemawia do naszego poczucia estetyki. Wprowadzenie opisanych powyżej zmian w budowie korpusu miało też bez wątpienia wpływ na poprawę ergonomii korpusu w stosunku do poprzednika.

 

Możliwości fotograficzne

Jednym z głównych wyróżników korpusu Sony A7 IV w stosunku do poprzednika jest nowo opracowany przetwornik obrazu. Jest to, wykonany w technologii BSI, układ pełnoklatkowy CMOS Exmor R tym razem o rozdzielczości 33 mln pikseli. Według danych producenta ma on ponad 15-stopniowy zakres dynamiki zarówno podczas filmowania jak  i fotografowania. W aparacie zastosowano najnowszy procesor BIONZ XR ™, aż około 8 razy wydajniejszy niż jego odpowiednik z modelu A7 III. Jest to ten sam procesor obrazowy, który stosowany jest w Sony A1 oraz w Sony A 7 S III. Współpraca tych podzespołów umożliwia przy zwiększonej rozdzielczości fotografować z taką sama co w A7 III maksymalną częstotliwością wykonywania zdjęć – 10 kl./s. Sony A7 IV ma też opcję całkowicie bezgłośnego fotografowania. Możliwości fotograficzne aparatu uzupełnia zwiększony 5,5-osiowy system stabilizacji matrycy (A7 III ma 5 stopni).


Sony A7 IV - czwarte wcielenie pełnej klatki

 

Tak jak już pisaliśmy korpus Sony A7 IV został wyposażony w zmodernizowany system przetwarzania obrazu, który umożliwia wykonywać do 10 zdjęć na sekundę – z pełną automatyką ostrości i ekspozycji. Z tym, że w jednej serii można utrwalić teraz 828 obrazów (JPEG i RAW nieskompresowany z kartą CFexpress Typu A).

Przypomnijmy, że w A7 III można było zarejestrować do 182 obrazów JPEG z kartą typu UHS II) o standardowej jakości, 89 obrazów RAW z kompresją lub 40 obrazów RAW bez kompresji. Jak na w pełni profesjonalny aparat przystało Sony A7 IV umożliwia dobór czasów otwarcia migawki z zakresu od 1/8000 s do 30 s.

 

System AF.

Jedną z większych zalet nowego modelu w stosunku do poprzednika jest to, że automatyczne ustawianie ostrości przez Sony A7 IV działa znacznie lepiej niż w poprzednim modelu A7 III. Testowany przedprodukcyjny Sony A7 IV ma system AF zapożyczony z Sony A1, gdzie powierzchnia objęta detekcją kontrastu obejmuje 94% kadru, a liczba pól z detekcją fazy wynosi 759 a nie 693 jak w A7 III. System AF w przedprodukcyjnym modelu działał dość skutecznie. W nowym modelu skrócono też znacznie czas efektywnego ustawienia ostrości oraz ustalono dolny zakres pracy sytemu AF na -4EV.  W porównaniu z modelem Sony A7 III o 30% wzrosła dokładność wykrywania twarzy i oczu ludzi.

 

Dla fotografujących niezwykle ważna okaże się wzbogacenie funkcji „AF priorytet oczu ludzi” o AF oczu zwierząt i ptaków (podobnie jak w A1).  

 

Wizjer elektroniczny

Sony A7 IV ma wizjer elektroniczny o większej rozdzielczości (3,68 mln, Quad VGA) niż A 7 III (2,36 mln, XGA OLED Tru-Finder), który lepiej odwzorowywuje szczegóły.

 

Sony A7 IV - czwarte wcielenie pełnej klatki

 

Ekran LCD


W komunikacji z aparatem i przy wykonywaniu zdjęć pomoże nam nareszcie obrotowy, osadzony na przegubie, a nie uchylny jak w A7 III, ekran LCD. Tym razem jest to ekran w pełni dotykowy. Jego obsługa jest analogiczna jak przy smartfonach. Ekran LCD ma przekątną 7,5 cm (3") i składa się z 1,03 mln punktów (nieco więcej niż u A7 III - 921 tys.).

 

Sony A7 IV - czwarte wcielenie pełnej klatki

 

Możliwości edycyjne

Możliwości edycyjne są niestety na podstawowym poziomie: Przytnij, Obróć, Kopiuj, Przechwyć zdjęcie, przełącz JPEG/HEIF. Nie ma niestety możliwości przekonwertowania plików RAW na pokładzie aparatu. To tak wygląda jakby Sony celowo obróbkę obrazu pozostawiało programowi z przeznaczeniem na laptopa i komputer stacjonarny. To w odniesieniu do konkurentów naprawdę słabo wygląda.


ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 21-10-2021
 
godzina dodania: 16:00
 
odsłon: 4603
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

Canon XF605 oraz obiektyw 10x16 KAS S 8K BCTV - nowe rozwiązania przetwarzania obrazu
Canon XF605 oraz obiektyw 10x16 KAS S 8K BCTV - nowe rozwiązania przetwarzania obrazu
ABC filmowania aparatem cz. VIII: używamy smartfonu Sony Xperia 1 III i gimbala ZHIYUN SMOOTH-Q3
ABC filmowania aparatem cz. VIII: używamy smartfonu Sony Xperia 1 III i gimbala ZHIYUN SMOOTH-Q3
Leica Leitz Phone 1 – smartfon z 1-calową matrycą, czyli powrót do przeszłości 2
Leica Leitz Phone 1 – smartfon z 1-calową matrycą, czyli powrót do przeszłości 2
Fujifilm GFX50S II - lekki, kompaktowy ze stabilizacją i 51,4-milionową średnioformatową matrycą
Fujifilm GFX50S II - lekki, kompaktowy ze stabilizacją i 51,4-milionową średnioformatową matrycą
TEST Nikon Z 7II: drugie wcielenie flagowego bezlusterkowca - test z Foto-Kuriera 1-2/21
TEST Nikon Z 7II: drugie wcielenie flagowego bezlusterkowca - test z Foto-Kuriera 1-2/21
Nikon Z 5 najlepszym pełnoklatkowy aparatem seoznu 2021-2022 pod względem relacji jakości do ceny
Nikon Z 5 najlepszym pełnoklatkowy aparatem seoznu 2021-2022 pod względem relacji jakości do ceny




 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.116) / 0.106

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |