Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

9 lipca 2020 r., w blisko 4 lata po premierze Canona EOS 5D Mark IV (25 sierpnia 2016 r.) firma Canon zaprezentowała najnowszy i najbardziej zaawansowany pełnoklatkowy bezlusterkowiec z serii EOS R z mocowaniem obiektywów RF o symbolu EOS R5. Model ten ma nową, 45-milionową matrycę CMOS i można nim wykonywac zdjęcia seryjne do 20 kl./s (migawka elektroniczna). Jest również pierwszym bezlusterkowcem w historii z możliwością wewnętrznego (na karty pamięci) nagrywania filmów 8K/30p i 4K/120p. W naszym teście, tam gdzie to ma sens, porównujemy ten model z Canonem EOS 5D IV, ulubionym Canonem zaawansowanych i profesjonalnych filmujących i fotografujących.

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

Od zewnątrz, ergonomia, estetyka i intuicyjność obsługi

Lekki, wykonany ze stopu magnezu, korpus Canona EOS R5 jest o ok. 11% mniejszy (patrz porównanie) i lżejszy (650 g) od 5D MIV (800 g). Od frontu, pod względem funkcjonalnym, oba aparaty nie różnią się zbytnio. Canon R5 jest niższy od lustrzanki i to wydaje się oczywiste, gdyż nie ma on wizjera optycznego, a elektroniczny (patrz dalej), który zajmuje mniej miejsca w korpusie.

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

Tylne części korpusu różnią się natomiast dość znacznie. Większość zmian wynika z tego, że w R5 zastosowano dotykowy ekran osadzony na przegubie, a w 5 DM IV był o na stałe wbudowany w korpus. To bardzo ważna zmiana z korzyścią dla R5. W R5 zmniejszono też tylne pokrętło wyboru funkcji, ale nie wpłynęło to negatywnie na komfort jego obsługi. Novum w R5 jest system przełączania tryby pracy RF z fotograficznego na filmowy. W 5D MIV realizowano to za pomocą przycisku obok wizjera, a tutaj odbywa się to za pomocą kombinacji przycisków MODE [1] i INFO [2], który w R5 zajął miejsce przycisku Q w 5D MIV. Jednak zdecydowanie najwięcej zmian dokonano w górnej części korpusu.

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

Zrezygnowano z koła wyboru funkcji będącego po lewej stronie w 5D MIV [3] oraz zmieniono i zmniejszono wyświetlacz informacyjny [4]. W R5 ma on kształt kwadratu o boku ok. 22 mm [5], a w 5DM IV jest to prostokąt o dłuższym boku mającym ok. 45 mm, czyli ponad 2 razy większy. Zmieniono kolor podświetlenia z pomarańczowego na „biały”. Z górnej część korpusu zniknęły też przyciski wybory balansu bieli, ISO, wyboru częstotliwości pracy oraz kompensacji ekspozycji. Teraz dostęp do nich wywoływany jest przyciskiem M-Fn w kombinacji z kołem wyboru umieszczonym wokół przycisku MODE [A].

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

Czy to dobre rozwiązanie?
Początkowo wydawało nam się, że to totalne nieporozumienie. Jednak po pewnym czasie obcowania z aparatem już nie byliśmy tego tak pewni. Oczywiście wszystko jest kwestią przyzwyczajenia i własnych preferencji. Częste zmiany ISO, WB czy korekty ekspozycji będą trudniejsze w nowym Canonie. Ledowy wyświetlacz funkcyjny w R5 ma zatem strukturę „warstwową”, która umożliwia wybór funkcji filmowych (przełączanie między fotografowaniem i filmowaniem) za pomocą przycisku INFO lub „ekspozycyjnych” za pomocą przycisku M-Fn [6].

TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20

Dzięki temu rozwiązaniu udało się przypisać jednemu z wolnych przycisków funkcję filmowania [B], co jest dobrym posunięciem biorąc pod uwagę fakt, że duża część zmian w aparacie powstała w trosce o dobro i wygodę filmujących i to tych przez wielkie „F”.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 05-12-2020
 
godzina dodania: 09:00
 
odsłon: 2533
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST EPSON SC-P700 - mniejszy, precyzyjniejszy oraz ładniejszy i bardziej funkcjonalny od poprzednika, test FK 3/21
fotografia
TEST Canon EOS 6D Mark II, czyli budżetowa „pełna klatka” nie tylko dla podróżujących - test z FK 4/18
fotografia
TEST Fujifilm X-T4 - flagowy bezlusterkowiec z profesjonalna nutą - artykuł z FK 10/20
fotografia
TEST Fujifilm X-T4 - flagowy bezlusterkowiec z profesjonalna nutą - artykuł z Foto-Kuriera 10/20
fotografia
TEST Sony ZV-1 - kieszonkowy aparat dla wideoblogerów - artykuł z Foto-Kuriera 10/20
fotografia
TEST Nikon D500 - pełnoklatkowe możliwości w formacie DX - artykuł z Foto-Kuriera 11/16
fotografia
Nie tylko na weekend, TEST: Canon EOS 90D - następca najlepszej lustrzanki, czyli król rozdzielczości - artykuł z FK 10/19
fotografia
TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - artykuł z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
TEST Panasonic S5 - najmniejszy bezlusterkowiec w portfolio - test z Foto-Kuriera 11/20
fotografia
Ostry telezoom TEST Tamron 70–180 mm f/2,8 Di III VXD - TEST z Foto-Kuriera 6-7/2020
fotografia
TEST Nikon D7500 - rozwój uhonorowany nagrodą EISA - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
TEST M.Zuiko Digital 7–14 mm f/2,8ED PRO - superszeroki zoooom - test z FK 1-2/2016


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2021. (0.103)

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |