testowe TEST Canon EOS R5 - 8K, czyli epokowe zmiany - artykuł z Foto-Kuriera 11/20
9 lipca 2020 r., w blisko 4 lata po premierze Canona EOS 5D Mark IV (25 sierpnia 2016 r.) firma Canon zaprezentowała najnowszy i najbardziej zaawansowany pełnoklatkowy bezlusterkowiec z serii EOS R z mocowaniem obiektywów RF o symbolu EOS R5. Model ten ma nową, 45-milionową matrycę CMOS i można nim wykonywac zdjęcia seryjne do 20 kl./s (migawka elektroniczna). Jest również pierwszym bezlusterkowcem w historii z możliwością wewnętrznego (na karty pamięci) nagrywania filmów 8K/30p i 4K/120p. W naszym teście, tam gdzie to ma sens, porównujemy ten model z Canonem EOS 5D IV, ulubionym Canonem zaawansowanych i profesjonalnych filmujących i fotografujących.
![]()
Od zewnątrz, ergonomia, estetyka i intuicyjność obsługi
![]()
Tylne części korpusu różnią się natomiast dość znacznie. Większość zmian wynika z tego, że w R5 zastosowano dotykowy ekran osadzony na przegubie, a w 5 DM IV był o na stałe wbudowany w korpus. To bardzo ważna zmiana z korzyścią dla R5. W R5 zmniejszono też tylne pokrętło wyboru funkcji, ale nie wpłynęło to negatywnie na komfort jego obsługi. Novum w R5 jest system przełączania tryby pracy RF z fotograficznego na filmowy. W 5D MIV realizowano to za pomocą przycisku obok wizjera, a tutaj odbywa się to za pomocą kombinacji przycisków MODE [1] i INFO [2], który w R5 zajął miejsce przycisku Q w 5D MIV. Jednak zdecydowanie najwięcej zmian dokonano w górnej części korpusu.
![]()
![]()
Zrezygnowano z koła wyboru funkcji będącego po lewej stronie w 5D MIV [3] oraz zmieniono i zmniejszono wyświetlacz informacyjny [4]. W R5 ma on kształt kwadratu o boku ok. 22 mm [5], a w 5DM IV jest to prostokąt o dłuższym boku mającym ok. 45 mm, czyli ponad 2 razy większy. Zmieniono kolor podświetlenia z pomarańczowego na „biały”. Z górnej część korpusu zniknęły też przyciski wybory balansu bieli, ISO, wyboru częstotliwości pracy oraz kompensacji ekspozycji. Teraz dostęp do nich wywoływany jest przyciskiem M-Fn w kombinacji z kołem wyboru umieszczonym wokół przycisku MODE [A].
![]()
![]()
Czy to dobre rozwiązanie?
![]()
Dzięki temu rozwiązaniu udało się przypisać jednemu z wolnych przycisków funkcję filmowania [B], co jest dobrym posunięciem biorąc pod uwagę fakt, że duża część zmian w aparacie powstała w trosce o dobro i wygodę filmujących i to tych przez wielkie „F”.
data dodania: 05-12-2020
godzina dodania: 09:00
odsłon: 16851
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Laowa 10 mm f/2,8 Zero-D FF - zerowa dystorsja z autofocusem do Sony FE i Nikona Z - dostępność i cena
Test Canona RF 24-105 mm f/2,8 L IS USM Z - pierwszy obiektyw z pierścieniem płynnej regulacji przysłony
TEST Sony A7R V - dążenie do doskonałości, czyli w znanym ciele nowy duch - artykuł z Foto-Kuriera 11/22
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
![]() Autoportret świąteczny od kuchni - PRO STUFF i Łukasz Pietrzak - przerwa wakacyjna do 15 stycznia Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość. DO SIEGO ROKU. ![]() Wydanie specjalne Foto-Kuriera 2/25 Aparaty - dostępne on-line Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie. ![]() Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych i on-line Foto-Kurier 12/25 wysłany do prenumeratorów, w salonach prasowych, sklepach fotograficznych (Fotoforma i Foto-Plus) oraz on-line w naszym e-kiosku. Zachęcamy do przejrzenia i zainspirowania się zdjęciami i pozostałymi tekstami. Polecamy też nowy dział "Kulisy jednej fotografii", w którym spotkają się państwo z historią powstania świątecznego autoportretu Łukasza Pietrzaka. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||