Wydania FK: 184,
publikacje: 9696,
wydarzenia: 2237,
opisy i testy: 2192,
galerie zdjęć: 317863,
użytkownicy: 10141
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Test CANON EOS 450 kontra OLYMPUS E-520
ciąg dalszy...
Test
Wykonaliśmy testy szumów i dynamiki przetwornika, oceniliśmy sprawność systemu AF, sprawdziliśmy rozdzielczość i dystorsję kitowych obiektywów. Testy wykonywaliśmy w redakcyjnym studiu z wykorzystaniem dwóch lamp Bowens Esprit, z softboksami Elfo przy zmodyfikowanej tablicy Vuzort i tablicy barwnej Macbetha oraz w terenie.
W Olympusie przy ekw.
czułości ISO 1600 ze słabym filtrem szumów stwierdzono sygnał szumowy
na poziomie 6,36% dla światła błyskoweg
i 5,73% dla żarowego. Z mocnym filtrem odpowiednio: 3,43% i 3,18%
Szumy
Canon w swojej konstrukcji umieścił nowy przetwornik CMOS formatu APS-C, o efektywnej rozdzielczości 12,2 mln pikseli. Olympus ciągle wyposaża swoje lustrzanki w matryce LiveMOS formatu 4/3, o efektywnej rozdzielczości 10 mln pikseli. W tym przypadku teoretycznie mniejsze szumy powinien mieć Canon. A jak jest w praktyce, zaraz się przekonamy.
Oba aparaty wyposażono w opcję redukcji szumów. Test wykonaliśmy zarówno przy świetle błyskowym (ok. 5000 K), jak i oświetlając tablicę Macbetha światłem ciągłym żarowym (ok. 2700 K). Balans bieli w Canonie ustawialiśmy na predefiniowany błyskowy lub żarowy, gdyż aparat ten nie ma funkcji ręcznego wyboru temperatury barwowej. W Olympusie ustawialiśmy balans bieli ręcznie według wskazań Colormetera Minolty. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku wykonywaliśmy serię zdjęć z włączoną i wyłączoną redukcją szumów. W Olympusie możemy wybrać skuteczność działania filtru szumów; do wyboru są: słaby, średni i mocny. My korzystaliśmy z filtru średniego. A dodatkowo, dla wartości ISO 1600, dokonaliśmy pomiarów również dla filtru słabego i mocnego. Otrzymane pomiary przedstawia wykres powyżej. Tak jak się spodziewaliśmy, mniejsza matryca Olympusa daje większe zakłócenia obrazowe, i zdecydowanie musi ustąpić miejsca Canonowi.
Jak widać na powyższym porównaniu automatyka Canona wykorzystana przy świetle żarowym nie doświetla zdjęć. Kolorystyka Canona jest przesunięta
w kierunku magenty a Olympusa w cyan.
Przy badaniu szumów przy świetle żarowym korzystaliśmy z automatyki czasu, i tutaj okazało się, że automatyka Canona nie doświetla zdjęć.
Przetwornik Olympusa znacznie lepiej sprawdza się przy świetle błyskowym w całym zakresie czułości. Natomiast redukcja szumów lepiej sprawdza się przy świetle żarowym, np. przy ISO 1600, przy zastosowaniu średniego filtru szumów, szumy redukujemy o połowę . Przy błysku efekt redukcji jest widoczny jedynie przy dużej czułości i mocnym filtrze. W Canonie włączenie redukcji szumów daje efekty niezależnie od czułości i rodzaju światła. Szumy obu aparatów dla szerokiego grona użytkowników są akceptowalne, a w porównaniu z konkurencyjnymi modelami Sony Alfa 200 i 300, są one wyższe. Ogólna ocena za szumy to 5 dla Canona i 4 dla Olympusa.
Dynamika obu przetworników jest bardzo szeroka. Olympus lepiej reaguje na niedoświetlenie, a Canon lepiej radzi sobie z prześwietleniem kadru.
Dynamika rejestracji
Test dynamiki przetwornika wykonaliśmy przy świetle błyskowym (ok. 5000 K). Obie matryce wykazują się bardzo szeroką dynamiką rejestrowanego obrazu, w szczególności w kierunku niedoświetlenia. W przypadku Olympusa dochodząc aż do –5 EV, Canon lepiej sprawdzał się w partiach prześwietlonych, choć w niedoświetleniu gonił konkurencję. Dla obu rywali przyznajemy w tej kategorii po 6 punktów.
Możliwości fotograficzne
Testowane modele dadzą swoim właścicielom bardzo duże możliwości kreatywnej fotografii. Zastosowane matryce umożliwiają wykonanie wydruków o formacie 24,1×36,2 cm (Canon) i 23,2×30,9 cm (Olympus). Przetwarzaniem rejestrowanych obrazów zajmują się szybkie procesory DIGIC III w Canonie i TruPic III w Olympusie umożliwiają rejestrację do 3,5 kl./s (Canon do 6 plików RAW lub 53 JPEG; Olympus do 8 RAW lub do zapełnienia karty przy plikach JPEG). Oba aparaty mają system ultradźwiękowy czyszczenia matrycy oraz podgląd fotografowanego obrazu na ekranie LCD.
Przetwornik Olympusa ładnie i wiernie oddaje zarówno kolor czerwony, jak
i odcień skóry. Ładnie odwzorowane również zostały odcienie szarości. Olympus E-520: f/4,5; t=1/500 s; ISO 400; f=150 mm
6 listopada 2025 r. Canon wprowadził na rynek, wraz z opisywanym w FK 11/25 Canonem EOS R6 MIII, bardzo jasny obiektyw standardowy Canon RF 45 mm f/1,2 STM – kompaktowy, lekki i w bardzo atrakcyjnej cenie. Na kilka dni przed premierą i w kilka dni po niej mieliśmy go w redakcji nieco dłużej, dzięki czemu powstał jego test.
Wraz z Foto-Kurierem 12/25 rozpoczynamy kolejny cykl porad fotograficznych pt. "Kulisy jednego zdjęcia" przygotowany wraz z firmą PRO STUFF. Tym razem będzie to autoportret świąteczny od kuchni w wykonaniu Łukasza Pietrzaka, który wraz z nami i marką PRO STUFF życzy Państwu zdrowych, spokojnych, rodzinnych i zawsze ostrych w kadrze Świąt Bożego Narodzenia oraz samych udanych kadrów w 2026 r. Przy okazji informujemy, że w tym roku przerwa Świąteczna w Foto-Kurierze zakończy się 15 stycznia 2026 r. Wszelkie zamówienia będziemy realizować sukcesywnie. Dziękujemy za cierpliwość.
Wydanie Specjalne Foto-Kuriera 2/25 (numer 43) poświęcone aparatom dostępne jest on-line. Od 23 grudnia powinno być obecne w salonach prasowych, do niektórych zostało już wysłane, ale póki co króluje poprzednie, nadal dostępne w naszym e-kiosku. Można je też zamówić bezpośrednio w redakcji (redakcja pokrywa koszt wysyłki w Polsce - realizacja po 15 stycznia), a także na stronie fotoforma.pl oraz w salonach Fotoforma w Warszawie i Foto-Plus w Krakowie (po 15 stycznia).
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024