testowe Test aparatu Fujifilm FinePix HS10 - 30-krotny zoom. Pełny tekst artykułu, który ukazał się w Foto-Kurierze 4/2010![]() Fujifilm HS10 to konstrukcja niezwykle ciekawa. Doświadczony na tym polu producent po raz pierwszy stworzył aparat typu megazoom o tak dużych możliwościach zamkniętych w tak kompaktowym korpusie. Użytkownik otrzymuje m.in. 30-krotny zoom optyczny, 10-milionową matrycę typu BSI, funkcję szerokiej panoramy, oraz filmy Full HD. Zachęcamy do lektury pierwszego w Polsce, pełnego testu HS10.
![]() Dzięki ogniskowej 720 mm, wiemy już, że na tarczy zegara na PKiN umieszczono symbol warszawskiej Syrenki. 30-krotny zoom daje naprawdę ogromne możliwości. Fujifilm FinePix HS10; 1/2000 s; ISO 400; f/8; f=126 mm
Estetyka
W stosunku do poprzednich konstrukcji tego typu, jak choćby testowanego przez nas niedawno S200EXR, aparat jest naprawdę niewielki. Przy wymiarach 130,6×90,7×126 mm jest też stosunkowo lekki (ok. 630 g bez akumulatora i karty). Zgrabną, przyjemnie zaokrągloną obudowę wykonano z dobrej jakości tworzyw sztucznych. Korpus sprawia solidne wrażenie – jest bardzo zwarty i wykończony z dużą dbałością o szczegóły. Uchwyt i część tylnej ścianki pokryto gumową okładziną, skutecznie poprawiającą chwyt. Do estetyki aparatu trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Przyznajemy 5,5 punktu.
![]()
Ergonomia Mimo niewielkich wymiarów, aparat trzymamy pewniej niż niejedną amatorską lustrzankę. A to za sprawą bardzo głębokiego, wygodnie profilowanego uchwytu (nie bez powodu – musi pomieścić 4 ogniwa AA zasilające HS10). Na zaokrąglonej prawej stronie (patrząc na aparat od frontu) przedniej ścianki pojawiło się nieznaczne, podłużne wybrzuszenie (6), które ułatwia wygodną obsługę przycisków zorganizowanych w postaci pionowej kolumny po lewej stronie ekranu (3).
![]() Układ przycisków na tylnej ściance aparatu przypomina systematykę stosowaną w lustrzankach. W praktyce jest bardzo przyjazny i intuicyjny.
Ważną zaletą, zwłaszcza przy tak dużej rozpiętości ogniskowych (imponujące 24–720 mm), jest możliwość, podobnie jak w wymiennych obiektywach lustrzanek, ręcznej zmiany ogniskowej. To zdecydowanie szybsza, wygodniejsza, a do tego energooszczędna metoda w porównaniu z typowymi kompaktami. Kontrolę ogniskowej dodatkowo ułatwia umieszczona na tubusie, czytelnie oznaczona skala. Niewielkie wymiary, również obiektywu, mają jednak swoją cenę, bo odbijają się na komforcie obsługi 30-krotnego zoomu. Obracając szeroki(30 mm) pierścień (5) w prawo, natrafiamy palcami na daleko wysuniętą pokrywę wbudowanej lampy błyskowej, obracając w lewo, zahaczamy o palce zawinięte na uchwycie. Nie będzie to uciążliwe tylko dla osób o naprawdę niewielkich dłoniach. Niepodważalną zaletą będzie za to odchylany ekran (4), umożliwiający kadrowanie w nietypowych pozycjach (znad głowy lub z żabiej perspektywy). Szkoda, że nie umieszczono go jednak na przegubie. Za ergonomię przyznajemy 5,5 punktu.
![]()
Intuicyjność obsługi Większość najważniejszych parametrów możemy kontrolować za pomocą umieszczonych na tylnej ściance przycisków oraz pokrętła trybu pracy (1), na którym oprócz podstawowych ustawień P, A, S, M znalazły się tryb panoramy (szerzej opisujemy go w części poświęconej możliwościom fotograficznym) i tryby zaawansowane (łączenie kilku ujęć z obiektami w ruchu, czy usuwanie poruszających się obiektywów, o czym również w dalszej części testu). Dużym ułatwieniem są też dedykowany przycisk trybu filmowego (2) oraz wspomniana już pionowa kolumna przycisków (3) „odpowiadających” m.in. za dobór odpowiedniej wartość ISO, tryb AF czy balans bieli. Pod względem szybkiego dostępu do ważnych ustawień, HS10 ponownie wypada lepiej od niejednej amatorskiej lustrzanki. Za intuicyjność obsługi przyznajemy 5,5 punktu.
![]() Schemat budowy matrycy typu BSI (Back Side Illuminated)
data dodania: 07-12-2010
godzina dodania: 15:06
odsłon: 65383
powrót na stronę główną »
![]() Komentarze![]() sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:![]() Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
![]() Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
![]() Canon EOS R3 - wyścig po najlepsze kadry trwa - test z Foto-Kuriera 8-9/22, zobacz też zdjęcia z mundialu w Katarze
![]() Super zoom - Panasonic Leica DG Vario-Summilux 10–25 mm f/1,7 ASPH. - pełny test z Foto-Kuriera 10/19
![]() Test Sony VPL-XW7000ES - najbardziej kompaktowy na świecie projektor laserowe SXRD o natywnej rozdzielczości 4K
![]() Test Nikkora AF-S 85 mm f/1,4 vs Nikkor AF-S 85 mm f/1,8 - portretówki dla wymagających - artykuł z FK 1-2/2014
![]() Panasonic LUMIX GH6 test - długo oczekiwany filmowiec, ale nie tylko; pełny test z Foto-Kuriera 4/22
![]() TEST Sony FE 35 mm f/1,4 GM - bezkompromisowy, stałoogniskowy G-Master - artykuł z Foto-Kuriera 1-2/21
![]() Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22 29 czerwca 2022 roku Nikon zaprezentował kolejnego bezlusterkowca z matrycą APS-C. Tym razem o symbolu Nikon Z 30. Aparat ten jest zmodyfikowaną wersją Nikon Z 50, który zadebiutował 10 października 2019 roku. Testowany w tym wydaniu model ma wiele podobnych cech do Nikona Z 50, ale jest też sporo różnic między tymi aparatami i dlatego warto zapoznać się z Nikonem Z 30 nieco bliżej. ![]() Canon 20. rok z rzędu z największym udziałem w globalnym rynku w kategorii aparatów cyfrowych z ... 28 marca 2023 roku poinformował, że produkowane przez firmę aparaty cyfrowe z wymiennymi obiektywami (lustrzanki cyfrowe i bezlusterkowce) po raz kolejny utrzymały się na czołowej pozycji pod względem udziału w światowym rynku fotograficznym. Canon jest liderem w tej kategorii nieprzerwanie od 20 lat - na podstawie sondażu przeprowadzonego przez firmę Canon oraz danych dotyczących wysyłek opublikowanych przez CIPA - (od 2003 do 2022 roku włącznie). ![]() Sony ZV-E1 nowy, pełnoklatkowy aparat stworzony dla wideoblogerów, dostępność i cena 29 marca 2023 r. zaprezentowano pełnoklatkowego bezlustrekowca - Sony ZV-E1 z przeznaczeniem dla wideoblogerów, którzy pragną tworzyć lepsze materiały i którym nie wystarczają matryce smartfonów i aparatów z matrycą do APS-C włącznie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |