testowe Tessina - "Perła z lamusa" – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/1995
Naszym myśleniem o świecie w znacznej mierze rządzą stereotypy. Jeśli zwrócilibyśmy się dzisiaj do osób fotografujących z pytaniem jak wyglądają lustrzanki dwuobiektywowe i z jakim krajem im się kojarzą, znaczna część nie potrafiłaby nam udzielić odpowiedzi a pozostali mówiliby zapewne o ogromnym i ciężkim pudełku wyprodukowanym w Niemczech lub Japonii.
Na szczęście co pewien czas natykamy się na produkty, które odświeżają nasze spojrzenie zaprzeczając wszelkim stereotypom. Tak jest z Tessiną. Bo czyż można uznać za stereotypową lustrzankę dwuobiektywową kamerę mniejszą od paczki papierosów i do tego wyprodukowaną w Szwajcarii?
![]() Nie jest to jedyny fotograficzny produkt ze Szwajcarii. Wystarczy przypomnieć sobie znakomitą linię lustrzanek jednoobiektywowych Alpa lub niezwykły aparat Compass. Tessinę wyprodukowała firma Concava chociaż idea, na której aparat jest oparty narodziła, się w Anglii. Tam właśnie pod koniec lat 40-tych tego stulecia niejaki Dr Steineck stworzył aparat ABC do noszenia na nadgarstku jak zegarek. ABC był bardzo ascetycznie wyposażonym modelem. Tessina zbudowana została w opraciu o późniejszy projekt konstrukcyjny Dr Steinecka, również z myślą o noszeniu na nadgastku dzięki odłączalnemu paskowi. ![]() Jest to płaski aparat o zaokrąglonych krawędziach zazwyczaj ze srebrnym wykończeniem chociaż w jej najlepszych latach można było spotkać Tessinę czerwoną, czarną lub złotą. Na górnej płycie umieszczono tabelkę naświetlań oraz zmatowioną płytę szklaną do nastawiania ostrości, do której można dołączyć komin i lupę powiększającą. Dodatkowo na górze znajdują się dwa małe pokrętła: jedno służy do nastawiania wartości otworu przysłony a drugie - ostrości. W środku pierwszego z pokręteł umieszczono licznik klatek a na drugim skalę głębi ostrości.Po przewróceniu Tessiny "na brzuszek" zdejmujemy dolną płytę, by założyć film. Obraz jaki nam się ukazuje jest złudzeniem optycznym: mamy wrażenie, że patrzymy przez płaszczyznę, w której porusza się film, na tylną część obiektywu, jak to jest w większości lustrzanek po zdjęciu płyty w celu założenia filmu. Tymczasem obiektyw, zamiast bezpośrednio przed powierzchnią filmu, czyli na górnej płycie, znajduje się z przodu aparatu pod kątem 90o do płaszczyzny filmu. Zatem zakładając film widzimy w istocie odbicie obiektywu w małym, srebrzonym z przodu, lusterku. dalszy ciąg na następnej stronie
data dodania: 05-08-2011
godzina dodania: 08:43
odsłon: 6741
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||