testowe Olympus OM4-Ti – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 3/1995
ciąg dalszy...Aparat oferuje także dwa rodzaje automatycznej kompensacji, uruchamianie odpowiednio przyciskiem HIGHLIGHT lub SHADOW. Jak wiadomo, obiekty o silnej, równomiernej jasności /śnieg, plaża/ oraz obiekty równomiernie ciemne /karawan na asfaltowej drodze/ wymagają odpowiedniej kompensacji /właśnie ze względu na wspomniane wyskalowanie światłomierza do 18% szarości/. ![]() Zazwyczaj kompensacji takiej dokonuje się mamualnie w zależności od warunków, opierając się na wskazaniach światłomierza zewnętrznego lub po prostu na własnym doświadczeniu. W OM-4 wystarczy dokonać pomiaru punktowego najjaśniejszych partii obrazu /przy dominacji bieli/ albo partii najciemniejszej /przy dominacji czerni/, a następnie nacisnąć odpowiednio HIGHLIGHT lub SHADOW i gotowe. W moim odczuciu wprowadzanie tego rozwiązania jest bardzo dyskusyjne. Praktyka wskazuje, że użyteczność tego patentu jest ograniczona i niepotrzebnie dubluje możliwość zwykłej kompensacji przy użyciu tradycyjnego pokrętła kompensacyjnego. Z zadowoleniem znalazłbym w miejscu przycisków HIGHLIGHT i SHADOW na przykład guzik autobracketingu albo wielokrotnej ekspozycji. Bardzo przydatna natomiast jest funkcja pamięci, którą wprowadza się poprzez przesunięcie suwaka obejmującego spust migawki /oznaczony MEMO/. W licznych sytuacjach, kiedy oświetlenie głównego obiektu i tła znacznie się różnią, a zwłaszcza gdy oświetlenia tła może ulec gwałtownej zmianie, skorzystanie z pamięci, przechowywującej parametry wcześniej dokonanego pomiaru zapewnia poprawność ekspozycji. Pamięć pomiaru wyłącza się automatycznie po 60 minutach, możemy ją także skasować przesuwając suwak w stronę oznaczoną CLEAR w dowolnym momencie. Warto pamiętać, że zawartość pamięci ulegnie wymazaniu, jeżeli w międzyczasie zostanie zmieniony obiektyw. Uruchomienie pamięci sygnalizuje czerwona lampka znajdująca się obok spustu migawki. System pomiaru zastosowany w OM-4 w pierwszym kontakcie może wydać się nieco skomplikowany i trudny w użyciu. Jednak już odrobina praktyki pozwala docenić jego niepowtarzalne zalety. Test przeprowadzony przez znany amerykański miesięcznik "Popular Photography" zawiera opinię nie wymagającą komentarza: "Możliwe najlepszy, najdokładniejszy system pomiaru światła spośród wszystkich stosowanych w aparatach bez autofokusu". dalszy ciąg na następnej stronie
data dodania: 22-05-2011
godzina dodania: 05:38
odsłon: 16857
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||