Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

NIKONOS V - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 6/1995

ciąg dalszy...


Tryby pracy

Nikonos-V posiada trzy tryby pracy: manual, automatyka czasu, oraz automatyka lampy błyskowej TTL. Gdy ustalamy ekspozycje ręcznie, w wizjerze widzimy dwa czasy otwarcia migawki: aktualnie wybrany przez nas i wymagany do poprawnej ekspozycji, który pulsuje.


"Pokrycie się" czasów oznacza prawidłowe dobranie czas-przysłona. Przy pracy w automatyce wskazany jest czas dobrany przez aparat, jeśli tylko zawiera się w przedziale od 1/1000 do 1/30 sek. W przeciwnym razie kamera ostrzega przed prześwietleniem, lub o konieczności użycia czasu dłuższego od 1/30 sek. Fotoelement mierzący światło w obu tych trybach znajduje się w miejscu, gdzie w zwykłej lustrzance jest matówka. Mierzy on światło odbite od lamelek migawki. Pomiar ma charakter selektywny z uwypukleniem środka kadru. 

Drugi z fotoelementów umieszczony w dolnej części korpusu, steruje automatyką błysku TTL. W momencie, gdy na błonę padnie odpowiednia ilość światła, błysk zostaje przerwany. Czas synchronizacji wynosi 1/90 sek lub dłuższy. Gdy pokrętło czasów jest w pozycji A, kamera automatycznie wybiera czas 1/90 sek. Do pracy w tym trybie mamy aż trzy LAMPY BŁYSKOWE.

Pierwszą z nich mieliśmy okazję poznać przy opisie Niokonsa- RS. Dwie pozostałe mają symbole SB-102 i SB-103. Liczba przewodnia lampy SB-102 wynosi 32 m (w powietrzu), zasilana jest z sześciu ogniw NiCd lub alkalicznych co pozwala na wykonanie odpowiednio 70 lub 120 błysków przy czasie ładowania 5 sek dla ogniw NiCd a 14 sek dla baterii alkalicznych.

Parametry drugiej z lamp - SB-103 przedstawiają się następująco: liczba przewodnia wynosi 20 m (w powietrzu). Zasilanie lampy stanowią tym razem cztery ogniwa NiCd lub alkaliczne umożliwiające wykonanie odpowiednio 50 błysków co 6 sek lub 130 co 9 sek, w zależności od użytego źródła zasilania.

Cechy wspólne dla obu lamp to przy pracy ręcznej możliwość redukcji mocy błysku do 1/4 lub 1/16 pełnej mocy, kąt krycia błyskiem wynosi 19<198>, co odpowiada polu widzenia obiektywu o ogniskowej 20 mm. Zastosowanie specjalnego dyfuzora pozwala fotografować pod wodą z obiektywu o ogniskowej 15 m (kąt krycia wynosi aż 94<198>. Obie lampy nie są mocowane bezpośrednio do Nikonosa, lecz są z nim połączone mechanicznie za pomocą dwuprzegubowego ramienia; połączenie elektryczne zapewnia elastyczny przewód.

Przy pracy TTL czułość użytego filmu powinna zawierać się w przedziale 25-400 ISO, skala przysłon z którymi obie lampy współpracują w systemie TTL obejmuje wartości od 2,8 do 22.


dalszy ciąg na następnej stronie
ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 23-06-2011
 
godzina dodania: 23:20
 
odsłon: 12557
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Canon EOS R6 M III; 32,5 miliona pikseli, Open Gate, nowa jakość - dostępność i cena
fotografia
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
fotografia
NIKON | RED ZR - uniwersalna kamera „Z CINEMA” z funkcjami fotograficznymi - dostępność i cena
fotografia
Canon RF 85 mm f/1,4L VCM – profesjonalny obiektyw portretowy, cena i dostępność
fotografia
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
fotografia
Sigma 12 mm f/1,4 DC | Contemporary - ultraszerokokątna stałka do matryc APS-C - cena i dostępność
fotografia
Kentmere PAN 200 - nowy, wszechstronny i uniwersalny film analogowy - cena i dostępność
fotografia
Tamron 16-30 mm f/2,8 Di III VXD G2 – zoom nowej generacji do Sony i Nikona – dostępność i cena
fotografia
Fujifilm X half - kompakt cyfrowy z analogową duszą - cena i dostępność
fotografia
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
fotografia
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - uniwersalny, jasny telezoom - cena, dostępność i pierwsze zdjęcia
fotografia
Lexar ARMOR Gold - wodoodporne i super wydajne karty w złotej odsłonie - cena i dostępność


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2025. (0.071) / 0.062

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |