testowe Nikon F - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/1996
ciąg dalszy...MOTOR Nikon F był pierwszym lustrzanką świata do której skonstruowano motor do przesuwu filmu. Miał on oznaczenie F-36, i był wzorowany na motorze S-36 do Nikona SP. Co prawda nie pozwalał na zwijanie filmu do kasety, ale umożliwiał wykonywanie zdjęć z prędkościami 2 kl/s w pozycji „L”, 2.5 kl/s („M1”), 3 kl/s („M2”), a w pozycji „H” z podniesionym lustrem nawet 4 kl/s. Zasilanie motoru stanowił zewnętrzny pojemnik na 8 barerii 1.5 V typu R-20, lub F-power pack mieszczący tyle samo „paluszków”, ale dodatkowo dający ergonomiczny uchwyt ze spustem migawki. Zasilanie wystarczało na ok. 30 filmów po 36 klatek. Ciekawostką jest, że motor F-36 posiadał swoją własną tylną ściankę! Aby więc założyć go do Nikona F, najpierw należy odłączyć oryginalną ściankę, a następnie założyć motor wraz z „jego” ścianką. Z tyłu motoru podane są w tabelce maksymalne czasy migawki, przy których można używać poszczególnych prędkości przesuwu, a na dole znajduje się jeszcze licznik zdjęć. Pozwalał on ograniczać liczbę zdjęć przeznaczonych do naświetlenia w jedej „serii”. Rozwiązanie to było później stosowane w motorach MD-1/2/3/4. Połączenie F-36 + F power pack może być uznane za protoplastę praktycznie wszystkich późniejszych motorów Nikona (może z wyjątkiem AW-1). Obok wyżej wspomnianych pięciu modeli Nikon produkował jeszcze kilka wersji specjalnych. Oto one: - Nikon F Sapporo. Z okazji zimowej olimpiady w Sapporo w 1972 r. Nikon wypuścił bardzo małą serię Nikona F do fotografii sportowej. Model ten z podniesionym lustrem „wyciągał” aż 7 kl/s! Wymagało to oczywiście pewnych zmian w budowie motoru F-36. Dodatkowo powiększono gałkę blokowania lustra w górnej pozycji. Obecnie jest to jeden z najdroższych kiedykolwiek seryjnie produkowanych aparatów świata. - Nikon F-KS 80 A Wersja produkowana dla marynarki wojennej USA. Posiadał na stałe wbudowany motor ze spustem pistoletowym. Z ruchomym lustrem wykonywał 4 kl/s., Standartowo sprzedawany był z zoomem 3.5/43-86 ale z ostrością ustawioną trwale na nieskończoność. - - Nikon F Motor Pellicle To kolejny model wyprodukowany z myślą o fotografii sportowej. Jak sama nazwa wskazuje, aparat posiadał lustro pellikalne (półprzepuszczalne), co sprawiało, że był cichszy i szybszy od wersji podstawowej. Posiadał trwale wbudowany motor F-36, ale zasilany musiał być nie 8-ma ale 10-ma paluszkami. - Nikon F Gold Jedyna różnica to pozłacana górna i dolna płyta oraz pokrywa wizjera typu Eyelevel. Model czysto prestiżowy. - Nikon F NASA W tej wersji "F-ka" nie była sprzedawana; nieliczne egzemplarze tego modelu (podobnie z resztą jak F3 NASA) wykonywane były na zamówienie rządu amerykańskiego dla amerkańskiej agencji przestrzeni kosmicznej. Podstawowe różnice to powiększone wszystkie dźwignie i przyciski, usunięto samowyzwalacz, oraz wykończenie matowym, a nie błyczszącym lakierem. Aparat powstał z Nikona F Photomic FTN, ale istniała też wersja z wbudowanym motorem. Równolegle produkowano kilka obiektywów w wersji NASA - również z wielowarstwowym lakierem matowym. OSPRZĘT Dla tych, którzy często pracują w ciemności produkowano nasadkę DL-1 pozwalającą podświetlić wskazówkę i czas w wizjerze. Z magazynem F-250 można było wykonywać długie serie zdjęć - do 250 klatek. Dodatkowym drobniejszym osprzętem są muszle oczne, paski, futerały, ale większość tego typu akcesoriów nie jest już obecnie dostępna, nawet na serisach aukcyjnych czy giełdach w Niemczech, gdzie o to najłatwiej. data dodania: 28-12-2011
godzina dodania: 23:47
odsłon: 11576
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||