testowe Seagull DF-300 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 6/1994
Kilka lat po zakończeniu przez koncern Minolta produkcji aparatu Minolta X-300 firma ta sprzedała licencję na jego produkcję chińskiej firmie Shanghai General Camera Factory. W Chinach pojawiła się kopia tej znakomitej kamery pod nazwą Seagull DF-300. Aparat jest więc jednoobiektywową lustrzanką małoobrazkową z ręcznym nastawianiem ostrości i automatyką ekspozycji (preselekcja przysłony).
Seagull DF-300 posiada sterowaną elektronicznie, płócienną, szczelinową migawkę o przebiegu poziomym realizującą czasy naświetlania od 1 do 1/1000 sek w trybie ręcznym i od 4 do 1/1000 sek w automatyce czasu; synchronizacja przy 1/60 sek. Dużą zaletą tego modelu zwiększającą znacznie możliwości pracy w automatyce aparatu jest zaopatrzenie go w pamięć pomiaru oraz wygodne pokrętło do nastawiania czułości filmu, którym szybko można dokonywać niezbędnych korekt ekspozycji.
![]() Dzięki zastosowaniu jasnego celownika widoczny w nim obraz jest kontrastowy, co bardzo ułatwia nastawianie ostrości nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Po prawej stronie celownika, na marginesie kadru widoczna jest skala czasów otwarcia migawki (także B), która podczas pracy w trybie ręcznym informuje zarówno o nastawionym przez fotografującego czasie, jak i o czasie proponowanym w danych warunkach przez układ pomiarowy aparatu. To dobre rozwiązanie pozwala na łatwe, szybkie "zgrywanie" obydwu czasów nawet w słabych warunkach oświetleniowych, kiedy informacja w celowniku może być nieczytelna. Dobrze amortyzowane lustro oraz delikatnie działający spust migawki pozwalają na dużą swobodę wykonywania zdjęć "z ręki". ![]() Następną zaletą tego modelu jest możliwość korzystania z dużego asortymentu dodatkowego oferowanego przez firmę Minolta. Jak przystało na dobrze wykonaną kopię Seagull DF-300 zachowuje minoltowskie mocowanie obiektywu typu MD, co daje fotografującemu do dyspozycji duży wybór dobrych obiektywów firmowych (także typu MC) czy też pierścieni pośrednich. Polecane są także do tego aparatu lampy błyskowe firmy Minolta, które współpracują z nim na drodze dedykowanej. Dedykacja ta polega na automatycznym nastawieniu czasu synchronizacji 1/60 sek po uzyskaniu przez lampę gotowości do błysku, co jest sygnalizowane w celowniku. Seagull DF-300 możemy także zaopatrzyć w urządzenia do automatycznego przesuwu błony, a więc minoltowski Winder G czy Motor Drive 1. Cechy dodatkowe aparatu to elektroniczny samowyzwalacz z opóźnieniem 10 sek i sygnalizacją działania przy pomocy diody LED (możliwość zatrzymania działania w dowolnej chwili), dźwignia szybkiego i lekkiego naciągu błony, wskaźnik obecności i prawidłowego przewijania filmu w aparacie, wygodny, wyprofilowany uchwyt z przodu korpusu, licznik zdjęć z oznaczonymi na czerwono pozycjami charakterystycznymi, gniazdko dla wężyka spustowego, gwint do statywu i ramka informacyjna na tylnej ściance aparatu. Seagull DF-300 poza obiektywami pod nazwą Minolta może być także zaopatrzony co prawda w dużo skromniejszy, ale i dużo tańszy zestaw produkowany pod nazwą Seagull. Dwa polecane, standardowe zoomy to Seagull 35-70 mm f/3.5-4.9 oraz Seagull 28-70 mm f/3.5-4.5. Produkowany jest także zestaw pierścieni pośrednich do makrofotografii oraz kilka małych, uniwersalnych statywów. Seagull DF-300 produkowany jest w wersji z czarnym i jasnym wykończeniem wierzchniej części korpusu. Przy swojej stosunkowo niskiej cenie Seagull DF-300 jest znakomitym amatorskim aparatem dającym duże możliwości fotografującemu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że jako kopia Minolty X-300 może on stanowić uzupełniające body dla osób fotografujących Minoltami z ręcznym nastawianiem ostrości. Seagull DF-2ETM Jest to także lustrzanka typu SLR z pomiarem światła przez obiektyw (TTL), z tym że o wiele prostrzej konstrukcji niż poprzednik. Posiada mechaniczną migawkę z gumowanego płótna o przebiegu poziomym realizującą czasy ekspozycji od 1 do 1/1000 sek i czas synchronizacji 1/60 sek. W modelu tym zachowano także mocowanie typu Minolta MD. Informacja w celowniku obejmuje tylko zgrywanie ekspozycji poprzez tzw. światłowagę. Po ustawieniu wartości czasu otwarcia migawki dwie czerwone diody wskazują odpowiednio prześwietlenie lub niedoświetlenie. Przekręcając pierścień skali przysłon w celu nastawienia optymalnej w danych warunkach ekspozycji doprowadzamy do zapalenia znajdującej się pomiędzy nimi trzeciej, zielonej diody. Można także przy wybranej przysłonie "zgrywać" ekspozycję obracając pierścień jej czasów. Seagull DF-2ETM jest niezwykle prosty w obsłudze, ale nie działa jak wiele kompaktów w sposób zaprogramowany. Fotografujący ma pełną kontrolę nad parametrami ekspozycji, stąd jest to dobry aparat do nauki fotografowania. Na uwagę zasługuje jego solidna budowa i mechaniczna migawka, co sugeruje przydatność w trudnych warunkach zdjęciowych. Dzięki częściowej tylko zależności od baterii (służą one jedynie do przeprowadzenia pomiaru oświetlenia) oraz mocowania bagnetowego Minolta MD może on być także pomocny jako drugie body dla użytkowników manualnych lustrzanek tej firmy. Dane techniczne: Barwa obudowy: czarna lub chromowana Zakres czułości: ISO 25-1600 Zakres pomiaru: 2-18 EV Transport błony: ręczny, przy pomocy 180 stopni dźwigni naciągu z 10 stopni pozycją gotowości Samowyzwalacz: mechaniczny, opóźnienie 10 sek (bez możliwości zatrzymania działania) Zasilanie: dwa ogniwa SR-44 Wymiary: 146 x 99 x 89 mm (z obiektywem standardowym) Waga:750 g (z obiektywem standardowym) Jarosław Mikołajczuk data dodania: 12-10-2010
godzina dodania: 00:10
odsłon: 9531
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||