testowe Nikon F3AF - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 7/1994
Seria F3 (zaprojektowana przez słynnego włoskiego stylistę Giorgetto Giugiaro) weszła na rynek w roku 1980. Trzy lata później pojawił się model F3AF ze zmodyfikowanym pryzmatem (DX-1) i dodanymi stykami do systemu AF. Była to pierwsza dobrze pracująca lustrzanka z automatycznym nastawianiem ostrości. ![]() Większość pozwalającej na to technologii została wbudowana w ogromny pryzmat, który ponadto mieścił baterie napędzające silniki umieszczone w obiektywach. Zresztą większość wczesnych systemów AF do lustrzanek opierała się o zasadę umieszczania silników w optyce, ale poprzednie rozwiązania dawały obiektywy z ogromnymi wybrzuszeniami kryjącymi silniki. W porównaniu z nimi obiektywy Nikona były w miarę normalnych rozmiarów (wtedy technologia stosowana obecnie w obiektywach Canon EOS istniała prawdopodobnie jedynie w wyobraźni paru zapaleńców) a system AF działał dość sprawnie. ![]() W pryzmacie znajdywała się elektronika odpowiedzialna za detekcję odległości. Dwa elementy SPD sterowały silnikiem wbudowanym w każdy z dwóch dostępnych obiektywów: AF Nikkor 80/2.8 i AF Nikkor 200/3.5 IF-ED. Diody świecące umieszczone w wizjerze pokazywały w jakim kierunku należy obracać pierścień ostrości przy jej ręcznym ustawianiu. Funkcja ta może być z resztą stosowana z każdym innym Nikonem F3. Aby jednak założyć wizjer DX-1 do typowej „F trójki” należy wyjąć matówkę; DX-1 ma wbudowaną swoją własną. ![]() Nikon F3AF nigdy nie zdobył popularności, głównie dlatego, że był stosunkowo drogi, a oferta obiektywów obejmująca tylko dwa, też nie była zbytnią zaletą. Oczywiście pojawienie się pełnosystemowej Minolty 7000 z umieszczonym w korpusie silnikiem napędzającym obiektywy skazał Nikona F3AF na zagładę. Pomimo pozornego podobieństwa styków na górze komory lustra nie należy używać ww obiektywów z lustrzankami nowszej generacji Nikonów AF: nie tylko nie będzie działal system AF, ale również niemożliwe jest uzyskanie prawidłowej ekspozycji. To samo dotyczy zrobionego dla F3AF telekonwertera TC-16 pozwalającego ustawiać w kombinacji z tym aparatem ostrość przy użyciu niektórych obiektywów serii AI i jednego serii E. Niektórych, bo obiektywy musiały mieć jasność nie mniejszą niż f/2. Telekonwerter zwiększał ogniskową o 1,6 raza. Ówczesny prospekt Nikona przedstawiając nowy model rozpływał się nad szybkością systemu AF: obiektyw 200mm potrzebował 'zaledwie' 1,7 sekundy, by przemieścić ustawienie soczewek na ostrość z minimalnego dystansu ostrości do nieskończoności. PS. Opis aparatu ukazał się w dziale „Perła z lamusa”. Aparat jest perłą, mimo że nie bez skazy. i nie zdążył odnieść sukcesu. Moja decyzja o umieszczeniu go w rubryce pereł z lamusa wynika z przykrej konstatacji, że postęp w zakresie elektronizacji i automatyzacji jest tak szybki, że ten model bardzo szybko stał się technologicznym zabytkiem. Jarosław Brzeziński data dodania: 28-10-2010
godzina dodania: 15:51
odsłon: 6103
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||