testowe Stereo Realist – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 10/1994
Jeszcze w erze dagerrotypów pojawiły się pierwsze aparaty stereoskopowe a i dziś można na rynku spotkać okazy tego gatunku. Stereo Realist, którego produkcję rozpoczęła firma Davida White w Milwaukee w roku 1947 to chyba najsławniejszy stereoskopowy aparat stosujący metodę jednoczesnego wykonywania dwóch zdjęć dwoma obiektywami, których wzajemna odległość równa jest przeciętnemu odstępowi ocznemu.
Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy to fakt, że Stereo Realist ma trzy a nie dwa obiektywy. Dwa zewnętrzne naświetlają film a obraz ze środkowego odbijany jest do wizjera. Tym samym jest to lustrzanka dwu-, a właściwie trzyobiektywowa. Osobę, która spodziewa się znaleźć wizjer z tyłu aparatu spotka niespodzianka: znajduje się on na spodzie aparatu, obok którego umieszczono jeszcze celownik dalmierzowy dla dokładnego nastawiania ostrości. Zdjęcia robi się trzymając aparat jakby do góry nogami opierając go o czoło. ![]() Równie niezwykle rozwiązane jest samo nastawianie ostrości: odbywa się poprzez pokrętło umiejscowione z boku aparatu tak, że trafia na nie palec wskazujący prawej ręki po podniesieniu aparatu do oka. Obraz w celowniku jest podzielony poziomo na dwie równe połówki i ostrość zostaje ustawiona, gdy zejdą się one razem. Jednakże czynność ta nie ma żadnego wpływu na pozycję obiektywów. Po otwarciu aparatu okazuje się, że to cała tylna płytka z filmem przesuwa się w stosunku do obiektywów przy ustawianiu ostrości. Wartości przysłony ustawia się na jednym z obiektywów, sprzężonym z drugim, czasy otwarcia migawki na pokrętle umieszczonym wokół środkowego obiektywu a naciągnięcie migawki odbywa się poprzez dźwignię umieszczoną poniżej tegoż obiektywu. Jako że palec wskazujący prawej ręki zajęty jest ustawianiem ostrości spust migawki umieszczono z lewej strony i nie ma problemów z jego znalezieniem i wciśnięciem. Aparat robi pary zdjęć w formacie 22 x 23 mm w skomplikowany sposób rozmieszczone na filmie 35 milimetrowym. Dane techniczne Czasy otwracia migawki: 1 - 1/500 sekundy + T i B Synchronizacja z lampami spaleniowymi: przy wszystkich czasach otwarcia migawki Wymiary: 16,5 x 6,5 x 5 cm. Waga: 750 g. Obiektyw: dwa trzyelementowe anastygmaty o ogniskowej 35 mm i zakresie otworów przysłony od f/3,5 do f/22 W Wielkiej Brytanii aparat kosztował w roku 1947 162 funty.
Jarosław Brzeziński data dodania: 14-11-2010
godzina dodania: 00:47
odsłon: 5688
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Sztuka Fotografii - konkurs w ramach XIII Jurajskiego Festiwalu Fotograficzego - pula nagród ok. 10 tys. zł Wraz z zapisami na XIII Jurajski Festiwal Fotograficzny (27.02-1.03.2026) ogłoszono ogólnopolski konkurs fotograficzny (przyjmowanie prac do 1 lutego 2026 r. do godziny 23.59), którego tematem jest: „SZTUKA FOTOGRAFII”. Zgłoszenia na konkurs są bezpłatne, a do wygrania jest pula nagród w wysokości ok. 10 tys. zł. Foto-Kurier został jednym z partnerów medialnych wydarzenia i wrzystkie zgłoszenia będą przyjmowane przez nasz serwis przez zakładkę "Sztuka Fotografii". ![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||