testowe Minolta CLE – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 1/1995
Contax G1 może zachwycać, ale faktem pozostaje to, że niektóre z jego zalet wyprzedziła o ponad piętnaście lat Minolta CLE. Kiedy aparat pojawił się na rynku był jedynym modelem dalmierzowym z wymiennymi obiektywami dającym zarówno ręczne jak i automatyczne sterowanie pracą migawki z pomiarem światła przez obiektyw. W maleńkim aparacie konstruktorom Minolty udało się zmieścić bardzo wiele.Z prawej strony palec użytkownika trafia na sensorowy spust migawki wewnątrz pokrętła czasów otwarcia migawki. Identyczne rozwiązanie miały Monolty serii XG. Sensorowy spust migawki sprawia, że zdalne wyzwolenie migawki jest możliwe poprzez elektroniczny wężyk spustowy dołączany do oddzielnego gniazdka. Aparat uruchamiany jest włącznikiem umieszczonym z przodu, pod elektronicznym samowyzwalaczem.
![]()
Działanie samowyzwalacza potwierdza migotanie czerwonej diody. Ta sama dioda służy do sprawdzania stanu baterii po wciśnięciu przycisku na spodzie aparatu. Pokrętło czasów otwarcia migawki można ustawić w pozycji auto (preselekcja przysłony) lub na wybrany poprzez użytkownika czas otwarcia migawki w trybie ręcznym. W trybie "auto" do nastawionej przez nas na obiektywie przysłony dobierany jest czas w zakresie od 1/2 do 1/1000 sek; w trybie ręcznym można ustawić czasy od 1 do 1/1000 sek plus B. W trybie auto w celowniku wyświetlany jest wybrany przez aparat czas otwarcia migawki natomiast trybie ręcznym światłomierz nie działa. Natomiast istnieje możliwość wprowadzenia poprawki naświetlenia w zakresie +/- 2 EV z dokładnością do pół stopnia w trybie automatyczym. ![]() Firma Minolta była posiadaczem patentu na pomiar światła odbitego od powierzchni filmu i taki właśnie system pomiaru zastosowała w modelu CLE w trybie automatyki czasów. Fotoelement mierzy światło odbite od powierzchni filmu, jeśli wybrany zostanie czas od 1/2 do 1/30 sek lub od umieszczonego na zasłonce migawki białego wzoru przy czasach otwarcia migawki krótszych niż 1/30 sek. Ten sam fotoelement mierzy światło dedykowanej lampy błyskowej. ![]() Wizjer zaopatrzony jest w ramki pokazujące pole obrazowe dla każdego z trzech obiektywów Rokkor zrobionych do CLE. Są to: standardowy 40 mm f/2 oraz 28 mm f/2,8 i 90 mm f/4. Ramka dla obiektywu 28 mm jest zawsze widoczna, a dla pozostałych dwóch jasna linia ramki pojawia się po zamocowaniu optyki. Do obiektywów produkowano osłony przeciwsłoneczne i filtry (gwint 40,5 mm). Mocowanie obiektywów jest takie samo, jak w aparatach Leica serii M dzięki czemu można rozszerzyć możliwości systemu zakładając wiele spośród obiektywów produkowanych do aparatów Leica. Niektóre obiektywy nie dają się zamocować fizycznie lub zasłaniają dalmierz uniemożliwiając nastawienie ostrości. Dodatkowe akcesoria to dedykowana lampa błyskowa Minolta Auto CLE, dwa elektromagnetyczne wężyki spustowe, torba na ramię oraz czarny futerał skórzany. Na spodzie aparatu poza wspomnianym przyciskiem kontroli stanu baterii znajduje się gwint statywowy, zasobnik na dwie baterie typu 10L 14 oraz korbka zwijania powrotnego. Minolta CLE zawsze była w cenie od czasu zaprzestania jej produkcji. W ostatnich latach zainteresowali się nią kolekcjonerzy i cena aparatu rośnie bezustannie. Jarosław Brzeziński data dodania: 27-12-2010
godzina dodania: 00:03
odsłon: 10576
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier - FK 11/25 on-line w naszym e-kiosku - wkrótce w najlepszych salonach prasowych Foto-Kurier 11/25 dostępny również on-line - w naszym e-kiosku. Tym razem okładkę ozdobiło zdjęcie autorstwa Leszka Wygachiewicza, które prezentujemy w dziale Najlepsze z Najlepszych w środku wydania. Powstało z 2032 zdjęć składowych i przedstawia głowę szerszenią. W środku też testy, opisy Canona R6 Mark III i Nikona ZR oraz testy Canona 85 mm f/1,4L VCM, Panasonica Lumix S1RII, Tamrona 16-30 mm f/2,8 oraz Sony FE 100 mm f/2,8 GM. Jak zwykle jest co poczytać i czym się zainspirować. Zapraszamy do lektury Foto-Kuriera 10/25, który jeszcze przez kilka dni będzie królował w najlepszych salonach prasowych. ![]() Poznaj tematy Ligi Foto-Kuriera 2025 - pula nagród przekracza 21 tys. złotych - dołącz w dowolnym momencie Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2025 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród wynosi ok. 20 tys. zł. ![]() Nikon F65 - poręczny, w rozsądnej cenie Najnowszą lustrzankę Nikona oznaczono symbolem F65. Jest to jedynie udoskonalony amatorski model Nikona F60. Pozostano przy niezmienionej stylistyce korpusu, a nowe elementy to... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||