testowe Pentax 645N - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 1/1998
Pentax 645N był pierwszą wyposażoną w autofocus lustrzanką średnioformatową. Konstrukcja opiera się na znanym od 1984 roku modelu 645. Dodanie do nazwy literki N jest mylące, bo sugeruje zaledwie drobną modyfikację, podczas gdy w rzeczywistości z poprzednika pochodzi jedynie obudowa i część optyki, a pozostałe systemy były całkowicie nowe, przez co aparat zasługiwał na odrębne omówienie.
Obudowa
Korpus aparatu wykonano z odlewów aluminiowych i pokryto warstwą poliwęglanu wzmacnianego włóknem szklanym, dzięki czemu jest bardzo trwały, odporny na wstrząsy i zarysowania. Stanowi on platformę dla szeregu elementów wymiennych. Są wśród nich cieszące się świetną opinią matówki z serii Natural-Bright-Matte, przy czym standardowo montowana jest matówka z punktem centralnym, a do wyboru są jeszcze: matówka AF z klinem optycznym, pryzmat AF i matówka z krzyżującymi się liniami. Specjalnie do modelu 645N skonstruowano kompatybilne z modelem 645, magazynki na film. Wymienne są oczywiście także obiektywy, o których nieco dalej. ![]() Nastawianie ostrości Najważniejszą chyba nowością Pentaxa 645N w stosunku do jego poprzednika oraz innych ówczesnych aparatów średnioformatowych jest wprowadzenie automatycznego nastawiania ostrości. Pentax wykorzystał tu znany już z jego lustrzanek system detektorów fazowych SAFOX IV, charakteryzujący się zdolnością do wykrywania różnic kontrastu zarówno w poziomie, jak i w pionie oraz wysoką czułością, która pozwala na ogniskowanie przy poziomie światła do -1 EV. Obszar ogniskowania ma kształt poziomego prostokąta i składa się z trzech pól ustawionych jedno obok drugiego, jednak pola boczne można wyłączyć, pozostawiając jedno środkowe. Do wyboru są dwa tryby pracy autofocusa: pojedynczy, w którym zdjęcie można zrobić dopiero po zakończeniu ustawiania ostrości oraz ciągły, w którym spust migawki jest stale odblokowany. W trybie ciągłym włącza się czujnik wykrywający ruch śledzonego obiektu (od aparatu albo w jego kierunku) i przewidujący jego położenie w momencie wyzwolenia migawki, czyli tak zwana „dobiegaczka”. Poza tym istnieje możliwość przejścia na ręczne nastawianie ostrości. ![]() Pomiar światła i ustawianie ekspozycji Drugą istotną nowością Pentaxa 645N było przejęcie z lustrzanek małoobrazkowych rozwiązań związanych z pomiarem światła i nastawianiem warunków ekspozycji. W aparacie tym wykorzystano system Dual Six-Segment (dublowany sześciopolowy). Pomiar światła odbywa się dzięki dwu czujnikom ustawionym po obu stronach wizjera, z których jeden dokonuje pomiaru z całej niemal powierzchni obrazu, a drugi z obszaru centralnego o powierzchni mniej więcej jednej czwartej obrazu. Obszar pomiaru każdego z czujników ma postać matrycy sześciopolowej, przy czym obydwie matryce są na siebie nałożone i dopiero taki pomiar przekazywany jest do centralnego mikroprocesora, dając wyjątkowo precyzyjne odczyty. Ukłonem w kierunku profesjonalistów hołdujących starym przyzwyczajeniom i wieloletniej praktyce jest możliwość wykorzystania integralnego pomiaru światła z uwypukleniem środka oraz zawsze bardzo przydatnego pomiaru punktowego. Ustawianie warunków ekspozycji odbywa się w czterech trybach: ręcznym, preselekcji przesłony, preselekcji czasu i w pełnym programie. Przewidziano także możliwość automatycznej kompensacji ekspozycji o +/-3 EV z krokiem 1/3 EV oraz autobracketing z możliwością wykonania trzech zdjęć za jednym naciśnięciem migawki w kolejności: według wskazań, niedoświetlone, prześwietlone, od 1/3 do 1 EV. Przy komponowaniu ujęcia pomocna jest też funkcja blokady ekspozycji. Obiektywy Warto powiedzieć parę słów o obiektywach i mocowaniu. Seria obiektywów SMC FA, które zostały skonstruowane specjalnie do nowego aparatu liczyły w chwili premiery pięć sztuk - standard 75 mm f/2,8, zoom 45 - 85 mm f/4,5, szerokokątny 45 mm f/2,8 i dwa teleobiektywy: 300 mm f/4 i 400 mm f/5,6. Zachowano jednak pełną wzajemną kompatybilność pomiędzy obiektywami systemu 645 i 645 N, oczywiście poza wykorzystaniem automatycznego nastawiania ostrości. Napęd Napęd Pentaxa 645N działa w trybie pojedynczym i ciągłym. W tym ostatnim silnik pozwala na robienie zdjęć z prędkością do 2,5 klatki na sekundę. Zastosowano bardzo precyzyjną, impulsową metodę odmierzania przesuwanych klatek, dzięki czemu przerwy pomiędzy nimi są zawsze jednakowe, a co najważniejsze zredukowane do minimum, pozwalając na zrobienie 16 zdjęć z rolki filmu 120 i 33 zdjęć z rolki filmu 220. Po włożeniu do aparatu filmu jest automatycznie przesuwany do pierwszej klatki i nawijany na szpulkę w celu uniknięcia przypadkowego naświetlenia przy zmianie magazynków. Inne funkcje Aparat posiada pogląd głębi ostrości, możliwość wielokrotnego naświetlania jednej klatki, samowyzwalacz z opóźnieniem dwunastosekundowym i możliwością wyłączenia przed zrobieniem zdjęcia. Jest także możliwość korekcji obrazu w wizjerze od -3,5 do +1 dioptrii. System optyczny Pentaxa 645N został przejęty z modelu 645, ale dodano nową, wysokiej jakości lunetkę wizjera, dzięki której używanie aparatu w warunkach plenerowych jest bardzo wygodne. ![]() Elementy sterowania Głównymi elementami sterowania pracą aparatu są dwa bliźniaczo wyglądające pokrętła nastawcze, umieszczone po obu stronach lunetki wizjera. Pokrętło po prawej odpowiada za czasy, a związana z nim dźwigienka za tryb pomiaru światła, natomiast pokrętło po lewej pozwala ustawić wartość automatycznej kompensacji ekspozycji, a dźwigienka - wielkość kroku autobracketingu. Wokół spustu migawki porusza się po okręgu dźwigienka trybu pracy napędu. Na tylnej ściance są dwa suwaki związane z automatycznym nastawianiem ostrości: lewy do wyboru trybu pracy (pojedynczy, ciągły) i prawy do wyboru szerokości pola ogniskowania (szerokie, punktowe), a pod kciukiem znajduje się przycisk blokady ekspozycji. Nie jest więc tego zbyt dużo, a przejrzyste ustawienie oraz tradycyjne rozwiązania czynią obsługę nowego Pentaxa prostą i wygodną. Podstawowe informacje o pracy aparatu przedstawiane są na dwu wyświetlaczach - zewnętrznym, po prawej stronie górnej części obudowy i wewnętrznym, który jest widoczny w wizjerze i którego podświetlenie dostosowywane jest automatycznie do jasności fotografowanej sceny. Podsumowując opis można stwierdzić, że Pentax 645N łączy on w sobie sprawdzone cechy profesjonalnej lustrzanki średnioformatowej w tradycyjnym stylu, ze dobrymi rozwiązaniami technicznymi lustrzanki małoobrazkowej. Cechy takie jak wytrzymałość konstrukcji i solidność wykonania, tradycyjny kształt obudowy i układu elementów sterujących oraz wysokiej jakości optyka, do jakich profesjonaliści przyzwyczajeni są od pokoleń uzupełnia w Pentaxie 645N automatyczne nastawianie ostrości, matrycowy pomiar światła i cztery tryby ustawiania ekspozycji, które od lat ułatwiają fotografowanie użytkownikom lustrzanek małoobrazkowych. Specyfikacja Typ: lustrzanka o formacie 6 x 4,5 cm Film: 120 (16 kl.) lub 220 (33 kl.) Mocowanie obiektywu: Pentax 645 AF (kompatybilny z 645 A) Obiektywy: Pentax 645-FA SMC lub 645-A SMC (tylko w trybie ręcznego nastawiania ostrości) Pomiar światła: trzy tryby: dublowany sześciopolowy, integralny z uwypukleniem środka i punktowy; zakres pomiaru EV 2 - EV 21 (ISO 100, obiektyw 75 mm f/2,8) Ustalanie ekspozycji: cztery tryby: ręczny, preselekcja przesłony, preselekcja czasu, pełny program Kompensacja ekspozycji: +/-3 EV (co 1/3 EV) Autobracketing: 1/3 - 1 EV Blokada ekspozycji: 10 s. Migawka: elektronicznie sterowana, miękka, przebieg pionowy; Czasy: tryb automatyczny: bezstopniowo 1/1000 - 30 s; tryb ręczny: 1/1000 - 4 s.; synchronizacja z lampą błyskową: 1/60 Wizjer: lunetkowy z wymiennymi matówkami, pole widzenia 92% w pionie i 93 % w poziomie; powiększenie 0,76x (z obiekt. 75 mm na nieskończoności przy -1 dioptrii); korekcja od -3,5 do +1 dioptrii Napęd filmu: automatyczne ładowanie i ustawianie na pierwszej klatce, przesuw w dwu trybach: pojedynczym i ciągłym (2 kl./s); automatyczne przesuwanie do końca filmu po ostatniej klatce (możliwe także przed ostatnią klatką) Automatyczne nastawianie ostrości: sterowanie detektorami fazowymi, blokada nastawienia i nastawianie przewidujące; zakres czułości systemu: EV -1 do EV 18 (ISO 100); pole AF: szerokie (3 pola) lub punktowe (1 pole); dźwiękowy sygnał ustawienia (wyłączany) Drukowanie danych: poza obszarem obrazu: nr klatki, tryb ustalania ekspozycji, czas, przesłona, kompensacja ekspozycji, tryb pomiaru światła, ogniskowa obiektywu (tylko z obiektywami SMC Pentax-FA, dla zoomów wartość przybliżona) Samowyzwalacz: opóźnienie 12 s, możliwość wyłączenia przed zrobieniem zdjęcia Czułość filmu: ISO 6 - 6400 Zasilanie: 6 baterii typu AA, możliwość stosowania baterii litowych, wystarczają na około 130 rolek filmu 120 i ok. 100 rolek filmu 220 (test Pentaxa z bateriami alkalicznymi) Wymiary i masa: 150 mm (szer.) x 111 mm (wys.) x 117 mm (głęb.); 1280 g data dodania: 20-03-2012
godzina dodania: 15:35
odsłon: 13518
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||