testowe Linhof M679 – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 4/2000
Linhof M679 jest zawodową kamerą o budowie modułowej przeznaczoną do wykonywania zdjęć na błonie zwojowej na format od 6 x 6 cm , 6 x 7 cm do 6 x 9 cm. Dzięki wymienialnemu adapterowi możliwe jest wykorzystanie kaset wszystkich ważniejszych aparatów średnioformatowych oraz przystawek cyfrowych różnych typów.
Sztywna konstrukcja kamer średnioformatowych, mimo
dostosowania do nich obiektywów z możliwością przesuwów, ma swoje
ograniczenia. Świadome kontrolowanie i ˙kształtowanie perspektywy,
możliwość lepszego rozkładu ostrości, eliminacja zbiegających się linii
równoległych i kreatywne przesunięcia w celu uzyskania optymalnej
jakości wyrazu, są dostępne tylko konstrukcjom elastycznym, opartym na
systemie ławy optycznej. Ten zaskakująco spójny technologicznie aparat,
jakim jest Linhof M 679, obfituje w wiele udogodnień, dostarczając
precyzji zdjęciom na błonie zwojowej i obrazowi cyfrowemu. ![]() Wysoki komfort obsługi, prawie nieograniczona elastyczność, kompletny zestaw wyposażenia dodatkowego charakteryzują system M 679. Konsekwentna technika przesunięć pośrednich ułatwia pracę, szybko i bezbłędnie prowadzi do osiągnięcia zamierzonego rezultatu. Dwie równoległe i stabilne szyny składają się na ławę optyczną, która bez przebudowy i stosowania elementów przedłużających zapewnia zakres wyciągu miecha od 53 (40) do 326 mm. Dzięki temu prawie wszystkie zawodowe obiektywy, od szerokokątnych o ogniskowej 35 mm, do długoogniskowych obiektywów o f=240 mm, mogą być stosowane z zachowaniem wszystkich ruchów nastawczych. Ważnym elementem konstrukcyjnym jest zintegrowany zespół, który spełnia rolę nie tylko obejmy ławy optycznej i łącznika statywowego, ale ponadto umożliwia wykonywanie ruchów kamerą wokół osi pionowej w kręgu 3600, jak również pokłonu ławy optycznej. ![]() M 679 ma ergonomiczną konstrukcję, precyzyjnie wykonane mikro-napędy, ułatwiające szybkie i bezbłędne wyszukiwanie potrzebnego wycinka. Ustawienie pozycji ogranicza się do obrotów pokrętłem, co pozwala fotografowi skoncentrować pełną uwagę na obserwacji obrazu widzianego na matówce. Konstrukcja tego aparatu odznacza się dużą zwartością i solidnością wykonania. Dzięki cofniętej płytce obiektywowej i szerokokątnemu miechowi możliwe jest stosowanie krótkich obiektywów o ogniskowej od 45 mm. Podstawą kamery jest solidnie wykonana dwuczęściowa ława optyczna. Jej prawa część jest wysuwana do przodu, zaś lewa do tyłu. Dzięki temu minimalne zsunięcie standardów z mieszkiem szerokokątnym i cofnięta płytką obiektywową wynosi 53 mm, a z podwójnie cofniętą płytką obiektywową wynosi 40 mm. Maksymalny wyciąg miecha wynosi 326 mm. Pozwala to na stosowanie obiektywów w zakresie ogniskowych od 45 mm z cofniętą płytką obiektywową (lub 35 mm z podwójnie cofniętą płytką) do 240 mm z migawką sterowaną mechanicznie lub elektronicznie montowaną do płytek obiektywowych Linhofa. Ostrość i kontrast obrazu poprawia profesjonalne kompendium z regulowanymi zasłonkami oraz z uchwytem do mocowania filtrów. ![]() Możliwe jest podłączenie cyfrowych lustrzanek Realizacja reguły Scheimpfluga nie stwarza najmniejszych problemów, dzięki czemu uzyskanie wysokiej jakości zdjęć w fotografii stołowej jest uzyskiwana zarówno dla materiałów fotochemicznych, jak i obrazów cyfrowych. Pionowe przesunięcia standardów realizowane są w sposob pośredni, ponieważ nie ma bezpośredniego przesunięcia pionowego. Pochylenie ławy optycznej i ponowne pionowe ustawienie obu standardów pozwala na realizację tego ruchu. Dzięki temu korekcja zbieżności linii pionowych jest bezproblemowa. W sposób pośredni jest również realizowane poziome przesunięcie równoległe. Przy skośnym ustawieniu kamery do fotografowanego obiektu równoległe ustawienie obu standardów następuje szybko i precyzyjnie. Wymienialne skale głębi ostrości (każda do innego formatu zdjęcia) pozwalają szybko i bezbłędnie określić przysłonę optymalną. Obiektywy W kamerze mogą być stosowane obiektywy Rodenstocka I Schneidera. Większość z nich z migawką Copal O lub Copal 1. Listę szerokokątnych obiektywów otwierają Apo-Grandagon 4,5/35 mm o średnicy pola obrazowego 125 mm i Apo-Grandagon 4,5/45 mm (131 mm) oraz Super Angulon 5,6/45 (123 mm). Jako obiektywy o normalnym kącie widzenia mogą być stosowane Apo-Symmar 5,6/100 mm, Apo-Sironar-N 5,6/100 mm lub nieco dłuższe i o większej średnicy pola obrazowego Macro-Symmar 5,6/120 mm, czy Apo-Macro-Sironar 2,6/120 mm. Ogniskowa najdłuższych obiektywów wynosi 240 mm, są to Apo-Symmar 5,6/240 mm, Apo-Sironar-N 5,6/240 mm lub Apo-Ronar 5,6/240 mm. Obiektywy są montowane na płaskich płytkach obiektywowych Linhofa. Istnieje również możliwość stosowania obiektywów od kamery Linhof Technika 45 dzięki specjalnej płytce obiektywowej. Do Linhofa 679 mogą być stosowane obiektywy Rodenstocka lub Schneidera w zakresie ogniskowych 35-240 mm. Pełnię wykorzystania możliwości obiektywów ułatwiają kompendia, poprawiające rozdzielczość, kontrast i wierność oddania barw. Prostsze w budowie jest kompedium bazowe, mocowane w otworach w przednim standardzie, ale daje mniejsze możliwości niż profesjonalne z maskami ograniczającymi kadr i uchwytem na filtry. Tył tego kompendium mocowany jest podobnie jak poprzednie, natomiast przód (ze wzglęgu na większy ciężar) do dwóch prętów wysuwanych z ławy optycznej. Do fotografii cyfrowej mogą być stosowane obiektywy takie, jak na przykład Cambonar - w szerokim zakresie do przystawki Megavision, Apo-Sironar Digital i Apo-Componon HM, z migawkami elektronicznymi Rollei Direct Drive i Horseman ISS. Technika pracy Technika pracy kamerą Linhof M 679 jest nieco odmienna niż w innymi kamerami. Rezygnacja w konstrukcji z bezpośrednich ruchów pionowych powoduje konieczność wykonania pokłonu ławą optyczną i obrotu obu standardów. Wielkość równoległego przesunięcia pionowego zależy od kąta pokłonu oraz rozciągnięcia miecha, a ten parametr zależy od ogniskowej obiektywu i skali odwzorowania. Przy małym wyciągu miecha i równoległym położeniu obu standardów przy 300 pokłonie, wielkość przesunięcia wynosi 38 mm i rośnie w miarę powiększania się wyciągu, osiągając 168 mm. Podobne zjawisko występuje przy wykonywaniu równoległego przesunięcia poziomego (obrót głowicy panorama-pokłon oraz obrót przedniego standardu wokół osi pionowej).
Jeśli fotografowanym
obiektem jest wysoki budynek, postępujemy następująco: w położeniu
początkowym kamerę ustawiamy tak, aby na matówce kamery zobaczyć widok
jak na zdjęciu 6. Z bliskiego punktu widzenia na obrazie występują
charakterystyczne zbieżności linni pionowych. Korekcję zbieżności
uzyskujemy poprzez obrót obu standardów wokół osi poziomej,
doprowadzając do równoległości z powierzchnią fotografowanego budynku.
Podobnie
postępujemy w studiu w fotografii stołowej. Po wykonaniu pokłonu
zbieżności perspektywiczne korygujemy obrotami przedniego i tylnego
standardu wokół osi poziomej. Przy wykonywaniu ruchów kombinowanych,
jako pierwszy wykonujemy pokłon ruchem zintegrowanej głowicy
panorama-pokłon, a następnie obrót (korekcja zbieżności linii
pionowych), po czym uzyskujemy większą ostrość obrazu obrotem standardu
przedniego lub tylnego (zgodnie z regułą trzech płaszczyzn). data dodania: 03-11-2012
godzina dodania: 19:52
odsłon: 9477
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
||||||||