testowe Pentax MZ-5 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 12/1995Pentax MZ-5 jest przykładem odejścia od charakterystycznej dla aparatów serii Z filozofii sterowania ekspozycją typu Hyper, która dawała niezwykłą elastyczność naświetlenia w trybie automatyki zaprogramowanej oraz ręcznego doboru parametrów. Zachowano ten sam system automatycznego nastawiania ostrości "SAFOX II" co w poprzednich modelach.
Najgorszą stroną jakiejkolwiek mody jest to, że nagle wszyscy upodobniają się do siebie. Gdy Minolta wypuściła Dynax 600si Classic pomyślałem: "Ciekawe". Po Canonie EOS 50E powiedziałem: "Trudno." Gdy Pentax wypuszcza model MZ-5 mówię: "Na Boga, tego już za wiele." Po prostu nie lubię podróbek. Podobają mi się stare aparaty tak jak lubię muzykę klasyczną ale podobnie jak nie znoszę dyskotekowych przeróbek klasyki tak samo nie przepadam za stylizowaniem wyglądu aparatów na lata siedemdziesiąte i zawsze wolę oryginał niż podróbkę. Ale mówię to z czysto estetycznych względów a one nie odgrywają decydującej roli w ocenie sprzętu fotograficznego.
Czarny dół srebrna góra plus pokrętła zamiast przycisków to najkrótsza charakterystyka ciałka MZ-5. Wbudowana lampa błyskowa wyskakuje dość wysoko w górę co nie ma większego znaczenia dla redukcji efektu czerwonych oczu ale zmniejsza możliwość winietowania przy obiektywach o długich tubusach. MZ-5 to jedna z najmniejszych i najlżejszych lustrzanek na rynku. Muszę powiedzieć, że chociaż aparaty cięższe łatwiej jest trzymać, zacząłem doceniać znaczenie każdego zaoszczędzonego grama przy wyjazdach i długim chodzeniu w plenerze. Pentax MZ-5 odchodzi od charakterystycznej dla aparatów serii Z filozofii sterowania ekspozycją typu Hyper, która dawała niezwykłą elastyczność naświetlenia w trybie automatyki zaprogramowanej oraz ręcznego doboru parametrów. Ale jak to u Pentaxa bywa nawet ten wyraźnie amatorski model wyposażony jest w możliwości na wysokim poziomie, których nie powstydziłby się model znacznie wyższej klasy. Dowodzą tego cztery tryby ekspozycji (automatyka zaprogramowana, automatyka czasów, przysłon oraz ręczny dobór warunków naświetlenia) oraz trzy metody pomiaru światła (pomiar sześciosegmentowy oraz, do wyboru, punktowy lub centralo-integracyjny). Zachowano ten sam system automatycznego nastawiania ostrości "SAFOX II" co w poprzednich modelach natomiast rozwiązaniem jest umieszczenie trzech czujników z możliwością przełączenia na punktowe nastawianie ostrości. Dotąd wszystkie Pentaxy miały pojedynczy czujnik w środku. Trzypunktowe automatyczne nastawianie ostrości to rozwiązanie teoretycznie niezłe i przypominające system EOS-ów 10s lub 500 ale na razie nie wiemy jak pracuje w Pentaxie. MZ-5 oferuje dwa sposoby nastawiania ostrości: automatyczny pojedynczy oraz ręczny. Ten pierwszy jest typu pierwszeństwa ostrości czyli nie można zdjęcia zrobić póki ostrość nie zostanie nastawiona. Ponadto nastawienie ostrości zostaje wtedy zablokowane (czyli "zapamiętane"). Ponadto w przypadku wykrycia ruchu obiektu uruchomiona zostaje dobiegaczka czyli śledzące nastawianie ostrości. Wbudowana "inteligentna" (tak ją nazywa producent) lampa błyskowa (liczba przewodnia 11 dla ISO 100 w metrach) kryje pole widzenia obiektywu o ogniskowej 28 mm, daje synchronizację z długimi czasami otwarcia migawki, redukcję efektu czerwonych oczu a także zrównoważony z poziomem światła zastanego błysk wypełniający cienie. Lampę uruchamia się samemu natomiast aparat zaleca jej użycie przy niskim poziomie oświetlenia oraz wtedy, gdy dzięki pomiarowi światła zastanego wykryje, że chodzi o ciemniejszy obiekt na jasnym tle. MZ-5 odchodzi od tradycyjnego dla Pentaxów AF ulokowania saneczek dla lampy dodatkowej z prawej strony nad uchwytem. W modelu saneczki znajdują się tak jak w aparatach innych firm na pryzmacie. Tym samym nie można w przeciwieństwie do aparatów serii Z-1 używać jednocześnie lampy wbudowanej i dodatkowej umieszczonej w saneczkach.
data dodania: 30-10-2011
godzina dodania: 08:02
odsłon: 19195
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco Posiadam wersję MZ-5n świetny aparat a kompatybilność wsteczna ze wszystkimi obiektywami okazała się nie tylko wsteczna... ?!? Teraz używam go razem z pentaksem K-5 plus dwa obiektywy 31mm i 77mm Limited i wszystko działa perfekcyjnie :)
Zobacz także:Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Test Canona - RF 14–35 mm f/4 L IS USM 29 czerwca 2021 r. to dzień premiery obiektywu Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM. Ten pełnoklatkowy zoom jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów tej marki o świetle f/4, które łącznie umożliwiają entuzjastom i profesjonalnym fotografom korzystanie z wszechstronnego zakresu ogniskowych 14-200 mm. W marcu obiektyw trafił do naszej redakcji, dzięki czemu... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |