testowe Sony a500 i a550 - druga faza "nalotu" rozpoczęta. Pełna wersja artykułu opublikowanego w Foto-Kurierze 10/2009
ciąg dalszy...Pierwsza z nich pomaga precyzyjnie skomponować ujęcie w trybie ręcznego ustawiania ostrości przy załączonej funkcji Live View, a druga umożliwia szybkie przejście do funkcji optymalizującej dynamikę rejestrowanego obrazu. Więcej o samych funkcjach piszemy w dalszej części artykułu. Bez wątpienia wyciągnięcie tych funkcji na wierzch przyspieszy obsługę aparatu. Czy jednak ten „placyk” z guziczkami będzie się podobał – to już nie jest takie pewne, ale ktoś kiedyś powiedzał, że o gustach się nie dyskutuje, więc nie dyskutując przechodzimy do omówienia tylnej części korpusu a550, gdzie zaszło wiele zmian na plus w stosunku do Sony a350. Na skutek m.in. powiększenia przekątnej ekranu do 3 cali, z lewej strony tylnej ścianki korpusu zniknęły przyciski MENU, DISP, kosz i przycisk odtwarzania.
![]() Par. eksp.: 1/1250 s; ISO 200; f/5,6; f=300 mm Fragment pełnego kadru, który dla 300 dpi ma wymiary 25,9×38,9 cm.
![]() 28.08.2009
![]() 29.08.2009
![]() 29.08.2009
Pierwsze dwa umieszczono powyżej ekranu LCD w miejscu, w którym dotychczas znajdował się włącznik zasilania. Natomiast po prawej stronie ekranu, w miejscu gdzie w a350 występował włącznik stabilizacji matrycy, znalazły się dwa pozostałe przyciski. Sama stabilizacja matrycy, domyślnie włączona, może być wyłączana za pośrednictwem MENU. Ponadto w a550 na tylnej ściance pojawiło się wyprofilowanie pod kciuk, wyłożone gumowaną okładziną imitującącą skórę. Zmianie uległo również rozmieszczenie przycisków na prawo od wizjera optycznego. Teraz występują one prawie w jednej linii, w następującym porządku (od lewej): „zoom cyfrowy” (1,4× lub 2× – patrz opis a350 FK 3/2008 str. 29), korekta ekspozycji, blokada parametrów ekspozycji/powiększenie. Nieco dziwi piktogram przycisku do powiększania ( ) w kolorze białym.
![]()
Par. eksp.: 1/1000 s; ISO 200; f/5,6; f=150 mm
Z jednej strony jako służący do powiększania powinien mieć kolor niebieski, a z drugiej, jako klawisz aktywujący powiększenie w trybie MF Check powinien być biały. Być może ten dualizm przeznaczenia spowodował niekonsekwencję w kolorystyce. Nieznaczne podwyższenie korpusu (o 5,5 mm) w stosunku do a350 umożliwiło, poza uporządkowaniem wspomnianych przycisków, dodanie obok pokrętła korekcji dioptrycznej piktogramów + i –, które poprawiają intuicyjność jego obsługi. Sony a550 jest o ok. 10 mm wyższy oraz o 6,2 mm szerszy od a350. Dzieje się tak za sprawą zastosowania większego, 3-calowego ekranu LCD, odchylanego w zakresie 180 stopni. W modelu a350 był on mniejszy, a jego wychylenie było możliwe jedynie o 130° w górę i 40° w dół. Szkoda, że nadal Sony nie decyduje się na umieszczenie ekranu LCD na przegubie.
a350
![]() a550
![]() Zmiany w wyglądzie tylnego korpusu są jak najbardziej słuszne. a500 od a550 w wyglądzie zewnętrznym różni się jedynie innym napisem nad elementem LCD (12,3 mln) i oczywiście inną nazwą. A500 ma w tym miejscu napis: 12.3 mega pixels
Odchylany ekran będzie niezwykle przydatny w przypadku wykonywania zdjęć makro, w tłumie nad głowami otaczających osób lub w przypadku rejestracji zdjęć podchwyconych, wykonywanych z zaskoczenia, z nietypowej perspektywy, bez zwracania uwagi osoby fotografowanej. Więcej różnic, poza faktem, że a550 jest o 17 g (599 g) cięższy od a350, między porównywanymi korpusami nie zauważyliśmy.
data dodania: 08-09-2011
godzina dodania: 09:27
odsłon: 28599
powrót na stronę główną »
Komentarze
sortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:
Canon EOS C50 – pierwsza kamera z serii Cinema EOS z trybem open gate - dla profesjonalistów z branży kreatywnej
Sigma 135 mm f/1,4 DG | Art - pierwszy na świecie obiektyw 135 mm z AF o jasności f/1,4 - cena i dostępność
Sony FX2 to kompaktowa kamera serii Cinema Line dla twórców z zacięciem fotograficznym - cena i dostępność
![]() Foto-Kurier 11/25 w najlepszych salonach prasowych i on-line - przed zakupem zajrzyj do e-kiosku Foto-Kurier 11/2025 w najlepszych salonach prasowych oraz w e-kiosku. Okładkę ozdobiło zdjęcie wykonane przez Leszka Wygachiewicza, składające się z 2032 zdjęć. A w środku znalazły się testy i opisy najnowszych obiektywów i aparatów oraz inspirujące zdjęcia, a także... ![]() Test Tamrona 28-300 mm f/4-7,1 Di III VC VXD - ostro, blisko, stabilnie, test z Foto-Kuriera 10/24 Tamron 28–300 mm f/4–7,1 Di III VC VXD to wszechstronny obiektyw zmiennoogniskowy o krotności 10,7×, do pełnoklatkowych bezlusterkowców z mocowaniem Sony E, który zadebiutował 1 sierpnia 2024 r. Ma kompaktową konstrukcję o długości zaledwie 126 mm i wadze 610 g oraz wbudowaną stabilizację optyczną VC. Test obiektywu przed wami. ![]() OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć użytkowników portalu - Foto-Kurier 11/25 Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem swoją uwagę skupili między innymi na zdjęciu "Pastelowy poranek dnia", którego autorem jest Maciej Najderek, następnym razem może to być seria lub pojedyncze zdjęcie wgrane przez Ciebie. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |
|||||||||